In het heden ligt het VERLEDEN, in het NU, wat KOMEN ZAL. Aan dit gezegde moest ik denken, toen ik weer de regels herlas in TONG TONG van 15-1-1975, waarin die jongeman tegen Lilian zei: "Neen, want wat in Tong Tong staat is allemaal ver leden tijd, dood, vergaan, bestaat niet meer. En wij moeten vooruit immers? Ook de ouderen moeten zich ontwikkelen, meer leren begrijpen van het leven nu. Dan zullen ze ook gelukkiger zijn. En dat worden ze niet als ze Tong Tong blijven lezen." Inderdaad, vele mensen kunnen en willen niet uit de geschiedenis leren en willen daarom ook niet teruggaan naar "alles wat toen goed was". Deze mensen zullen dan ook TongTong niet willen lezen omdat Tong Tong "memoreert, alles wat toen goed was, en dit vasthoudt voor een generatie, die niets meer te me moreren heeft dan een wereldoorlog en een wederopbouw, waarvan de funda menten nu alweer aftakelen." Nu zegt de doelstelling van Tong Tong, dat het op basis van nuttige ervaringen in de gordel van smaragd nieuwe inte resses wil wekken in Nederland voor de tropengordel. Redactie en lezers van Tong Tong wil len het verleden met zijn nuttige erva ringen memoreren en natuurlijk de le zerskring doen begrijpen, dat "alles toen goed was", en waardoor en waar om het goed was. Maar waarom dan is dat alles wat toen goed was, in het verleden niet in het heden blijven voortbestaan. Ligt dan in het heden niet het verleden. Natuurlijk wel. Wij vergeten namelijk, dat in het werkelijke heden, Nu, naast de goede dingen (goed voor wie?), ook de kwa lijke dingen zijn (beroerd voor wie?). In welke tijd ook, als je mee mag doen met de lopende Djaman, tijdsperiode aan de top van de maatschappij, omdat je dezelfde geestesgesteldheid hebt als die topmensen, dan is alles goed. Je noemt dan de Djaman achter je beroerd en wil er niets meer over weten. Vele machthebbers, die zo hoog opgeven over hun eigen tijd, laten vaak de ge schiedenis bij zichzelf beginnen. Voor- totalitaire regimes hebben de neiging om de geschiedenis te herschrijven en deze te bekijken vanuit de hoge stoel, waarin zij het heden beleven en zetten deze naar hun hand. Een typisch men selijke kwaal. Maar diegenen onder het volk, ja zelfs het gehele volk, dat de regeerkunde passief moet ondergaan en daarbij niet mee mag delen in de geneugten van de lopende Djaman, zullen altijd terug verlangen naar de Djaman Nor- mal, waar zij wel de primaire levens behoeften en genoegens konden ver vullen, hoe koloniaal de toenmalige machthebbers ook mochten hebben geregeerd. Tong Tong heeft altijd op de tong tong geslagen over de goede dingen van het verleden en vroeger in Onze Brug getongtongd op de brug tussen allen die verstrooid waren over Nederland en Indonesia, ja over de gehele wereld. Tong Tong wil nieuwe interesses wek ken in het Nederland van NU op basis van nuttige ervaringen in het VERLE DEN in de toenmalige gordel van smaragd voor de huidige tropengordel. En bovengenoemde jongeman voelt dit streven van Tong Tong als een rem op de vooruitgang, vooral van de ouderen, die nog aan het verleden blijven hangen en zich daardoor niet kunnen ontwikke len en het leven van nu begrijpen. Zich daarom ook ongelukkig voelen door heimwee naar alles wat toen goed was. Juist om het héden te begrijpen moet de mens teruggaan naar het verleden. Maar niet alleen met een gevoel van heimwee naar wat toen goed was, maar ook met het bewuste analyserende cri- tische verstand, waarom en waar het toen fout was, waardoor de ontwikke ling van het verleden tot het heden, zodanig is gelopen, dat het goede uit het verleden voor velen in het nu er niet meer is. Dane Rudhyar zegt in zijn boek WE CAN BEGIN AGAIN TOGETHER. "Understanding is needed, because unless one is able to understand the Past one will always tend to repeat it unconsciously in the Future (en vooral de foutieve dingen in het leven); and we are speaking here of a realistic approach to the building of a future which should be free from the ghosts of the past - "ghosts" being the shad ows of a past one has failed, individu ally and collectively to understand, and Ontvangst op 11 maart 1956 van een delegatie van de GIKI door President Soekarno op het Paleis Bogor. Op de eerste rij, tweede van rechts, de schrijver van dit artikel, de Heer J. R. Koot. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 6