HET LOON DER DEUGD minimum-eis Wij leven niet alleen in de Eeuw van het Kind en het Jaar van de Vrouw, maar ook in het Gouden Tijdvak van de Prijzen. Sedert het eind van de oorlog is het aantal onderscheidingen voor verdienstelijke kunstenaars en burgers haast met de dag toegenomen. Wie zich op het gebied der schone kunsten nog niet zag onderscheiden met een of andere prijs, moet zich wel achter uitgezet gevoelen. Naast de prijzen vervolmaken de sub sidies aan kunstenaars of wie dit gaar ne zouden willen worden, dezelfde rol als aanmoediging voor kunstzinnige prestaties. Helaas, velen gevoelen zich geroepen, maar weinigen zjjn uitver koren! Het feit, dat dus een groot aantal van deze gesubsidieerde prestaties het publiek zelfs nooit te zien krijgt, mag niet hinderen. Integendeel. Wat we te zien krijgen is zo soms al erg genoeg, getuige de nagelvijl, die een onzer Haagse plantsoenen siert. Maar keren wij terug tot de prijzen: twee onzer lezers, welbekende figuren zijn dezer dagen onderscheiden. Wij verheugen ons in de onderscheiding, die Bert Garthof in Brussel ontving. Hij kreeg de Visser-Neerlandiaprijs, wat dan ook zijn moge "voor het jarenlang, in woord en geschrift verbreiden van kennis en liefde voorde levende natuur als een bijdrage in de Volksontwikke ling." Proficiat, Bert Garthof! Om een versleten cliché te gebruiken: zelden was een onderscheiding meer op haar plaats, enzovoorts. Met een tweede bekroning zijn wij minder gelukkig. Niet, omdat wij Aya Zikken de Marianne Philipsprijs, die zij kreeg voor haar gehele oeuvre, niet zouden gunnen, maar wel wegens de motivering. Ofschoon aanvankelijk an ders gericht is de laatste jaren deze onderscheiding toegekend aan auteurs, die "door oncontroleerbare invloeden soms niet de erkenning kregen, waarop zij aanspraak mochten maken". Welnu, Aya Zikken heeft vijftien romans ge schreven, waarvan er één, "De Atlas vlinder", een prachtig boek is, dat dan ook algemene waardering vond. Helaas wist zij in latere werken het peil van dat boek niet te handhaven. Zij werd een schrijfster met een grote toekomst achter zich. De "oncontroleerbare in vloeden" zijn in dit geval volkomen duidelijk en controleerbaar: Aya ver loor de greep op haar lezers, omdat haar onmiskenbaar talent met die ene grote prestatie was uitgebloeid. Nu wij het toch over de schone kun sten en haar beloning hebben: het be kende woord van Thorbecke: "Kunst is geen regeringszaak" heeft langzamer hand de uiterste tegenpool bereikt. Vrijwel ieder jongmens, dat pretendeert de goddelijke vonk in zich te voelen ontvlammen, kan zich verzekerd weten van de belangstelling van de regering. Dit leidt tot absurde situaties. In een onzer grote steden is onlangs een beeldhouwwerk overgeplaatst, omdat het naar het oordeel - achteraf - van officiële beoordelaars niet voldeed aan "minimale eisen" van kunstzinnigheid. Wij dachten altijd, dat maximale eisen van kunstzinnigheid het uitgangspunt waren bij de beoordeling van kunstwer ken en dat zij dus naar plus- en niet naar minuspunten werden beoordeeld. Maar het is waar ook, wij zijn nu een maal bezig de maatschappij "om te turnen" en dan is het logisch, dat men zich afvraagt: kan dit of dat "kunst werk" nog juist mee, inplaats van te vragen, welke voortreffelijke kenmer ken het vertoont. Nu al liggen de berg plaatsen van CRM vol met "kunstwer ken", die gesubsidieerd en we! werden vervaardigd door ambitieuze leerlingen. Maar het is wel duidelijk, dat wanneer men niet langer met minimale eisen van de aangeboden prestaties tevreden was, de verzameling nooit vertoonde kunst de deuren van de bergplaatsen uit hun voegen zou drukken. JHR Kunst is een slordige affaire geworden, voer voor psychiaters, in plaats van voer voor kunstminnaars. De schilder Carel Willink in een interview met Elsevier. Weg jas, weg das, baatik mag! Elke prins, staatsman, hoge regeringsfunc tionaris, krijgt op slag dat vlot-gewone in de tropen, omdat de temperatuur de grootste heerser blijkt. Wat Minister van Doorn en Ambassadeur Jalink in Jakarta voor diepzinnigs te be spreken hadden, kon fotograaf Rogier niet ontdekken. Wat ik van dit plaatje af zou kunnen lezen: zijn de heren misschien bezig elkaar de vraag te stellen: "Draag jij nu Large of Extra Large?" Dat is met die batik-shirts bij ons in de winkel ook altijd een puzzle! L. ANAK KOMPANIE IS HERDRUKT Weer verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong, f 8,90 f 1,30 porto. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 12