VOETSTAPPEN IN 'N ANDERE WERELD Mysteriën in Sawah Loento ■.1.1.1 Electrïsch rijst koken In stille, regenachtige avonduurtjes, wanneer er op de T.V. niets is dat je interesse heeft, ga je, als Indo in dit land, wel eens zitten mijmeren en van zelf terug denken aan lang vervlogen tijden, aan Tempo Doeloeh, Je gaat de film terugdraaien, vaak heel ver terug, naar de tijd van je prilste jeugd zelfs. Dan doemen er voor je geest wel her inneringen op, van gebeurtenissen, goede of minder goede. Zo herinner ik mij nu ook enkele voor vallen, ruim een halve eeuw geleden, toen wij nog met onze ouders in de woonwijk die toen Lobang-Pandjang werd genoemd, woonden. Een tamelijk groot en nogal oud huis, waarvan het hoofdgebouw op vrij hoge neuten stond, zodat kleine kinderen er hun spelletjes onder konden doen. Op het erf om het huis stonden veel vrucht bomen en in de achtertuin daarbij nog een stuk of dertien klapperbomen. Op een avond, dat mijn vader en een broer bij een tegenover ons wonende oom op bezoek waren, hield ik mijn oudste zuster in haar kamer gezel schap, terwijl zij haar mooie, weelde rige haar aan het verzorgen was. Moe der zat met de rest van het gezin in de huiskamer, en een elders wonende broer logeerde met zijn Niasse vrouw in een kamer in de bijgebouwen. Toen ik daar dus gezellig met mijn zuster stond te ngobrollen hoorden wij plotseling op zolder een druk heen en weer geren van naar wij aannamen muizen of ratten. En dat verbaasde ons, omdat er in dat huis nooit een muis of rat was gezien. Maar dat geluid op zolder zwol aan, geen gedribbel van die kleine diertjes meer, maar het werd daar een wild gehol, alsof er grote dieren of zelfs mensen bezig waren. En ineens begon het plafond erg te golven, zo ook de voor- en de zijwand van de kamer. Het raam in de voorwand, afgesloten zo wel met houten als met glazen luiken, vloog open en dicht, ondanks de ver grendeling! Mijn zuster gaf een gil en in paniek en angstig holden wij de huiskamer in, waar, hoe was het mogelijk, nie mand iets van al dat kabaal in de slaap kamer had gehoord. Eigenaardig ge noeg slaakte onze Niasse schoonzuster in de kamer in de bijgebouwen wel een kreet, zij moest zoiets als mama of nenek hebben geroepen. Mijn broer kwam haastig, met een of ander wapen in de hand, de huiskamer binnen, sloot alle deuren af en ging zelf naar de voorgalerij. Inmiddels kwamen vader en de andere broer thuis en gedrieën zochten zij met behulp van een lantaarn de omgeving van het huis af. Zij vonden niets, ook niet onder het huis. Maar in de voch tige grond onder het bewuste raam wel wat voetsporen, van een volwassen tijger Eerst later vernamen we dat de nenek van onze schoonzuster een z.g. mens tijger was, of omgekeerd. Het verhaal gaat dat de ziel van sommige gestor ven personen in het lichaam van een tijger verhuist en zo nu en dan, op bepaalde tijden, de familie met een be zoek komt "vereren". Werd dat be zoek verwacht, dan legde men ergens buitenshuis iets (eet-)baars klaar. Zo'n tijger geworden mens zou nooit iemand enig kwaad hebben gedaan. Denkelijk dat die na het verorberen(?) van het klaargelegde weer tevreden naar het Wahalla verdween. Ik vermoed ,dat die broer van mij, met zijn Niasse vrouw weieens zo'n bezoek had meegemaakt in zijn eigen huis. Hii was in elk geval de rustigste en meest beheerste persoon die avond. Een nader onderzoek van mijn zusters kamer toonde ons, dat er ondanks het hevig golven van plafond en wanden, geen stukje kalk op de vloer lag! Pla fond en wanden waren wit gekalkt. Het raam was weer normaal dicht en ver grendeld! Naderhand hadden wij nooit meer voor vallen gehad, die verband konden hou den met dat ene griezelige bezoek Het tweede geval, dat nogal wat dei ning in ons huis veroorzaakte was dit: Het was jaren na dat eerste gebeuren, dat ik in de vooravond met enige broers onder de djeroek-baliboom naast ons huis stond te praten. Het was tamelijk donker, vooral in de achtertuin met z'n vele bomen. Een broer sprak er ineens zijn verwondering over uit, dat er in die achtertuin, op zijn achter poten staande en met zijn voorpoten tegen een klapperboom steunende, een grote witte BOK stond. Wij vonden het nog vreemder, omdat wij helemaal geen bok zagen. Zoals ik reeds zei, het was donker in die tuin. Dezelfde avond nog voelde die broer, die de bok had waargenomen, zich onwel. En de dag en de dagen daarna had hij ijlkoortsen. Geen obat mocht baten. De oude schoonvader van de tegen over ons wonende oom werd ontboden. Dit oudje, een Indonesiër, was een Doekoen, dat was bekend in intieme kring. Hij kwam, zag, en overwon zogezegd! Hij had nodig, een vuur- potje, wat menjan, een schaaltje wa ter en wat verse sirihbladeren. In de kamer waar mijn zieke broer lag, brandde de Doekoen onder het preve len of bidden de menjan en werd mijn broer plus de gehele kamer bewierookt. Het water werd ook gewijd en daarmee werden zieke en kamer besprenkeld. Daarna liep de oude man met de bran dende menjan het hele erf langs de pagger om en om en werd de bewuste klapperboom ook niet vergeten uiter aard. De volgende dag was mijn broer koorts vrij en genas daarna heel snel! Al met al, voor ons onbegrijpelijke dingen. Waarom moest die "matjan" nou zo nodig bij ons op bezoek komen. Wat had die "witte bok" daar in de achtertuin te betekenen??? Mysteriën en nogmaals mysteriën! E. A. B. v. G. Veilig, makkelijk en tijdbesparend Nooit meer aangebrande rijst. Rijst in de pan, knopje indrukken U kunt uitgaan, andere dingen doen zolang als U wilt. ook als ze gaar is, op temperatuur. klaar De rijst blijft, NATIONAL RICE COOKER Inhoud 1 Inhoud 1V2 Inhoud 1,8 liter liter f liter f 105, 115, 125, Verzendkosten f 6,- Abonnee's Tong-Tong 3 termijnen mogelijk Tong-Tong B.V. - Prins Mauritslaan 36 - Den Haag - Giro 6685 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 17