NABESCHOUWINGEN VAN LEZERS Bibi Koetis voor altijd Fotografiën van SOERABAJA (I) KRASSEN OP EEN ROTS Wat blijft er over van al het "Westerse Werk" in de vroegere koloniën? "Kras sen op een rots" noemt onze intelli gente Hella Haasse het met sterk tot de verbeelding sprekende woorden. Maar zij heeft slechts ten dele gelijk. Onze Westerse cultuur, onze metho dieken, onze economische opvattingen en structuren hebben inderdaad niets kunnen veranderen aan de zes duizend jaar oude Aziatische culturen, die in de harten der inheemsen zijn verankerd. Zij hebben niets kunnen veranderen aan de levensopvattingen der daar levende mensen; zij hebben niets kun nen veranderen aan het klimaat en de groeikracht van "Tanah Air Kita", zo als alle Indonesiërs aanvoelen. Onze methoden hebben niets kunnen veranderen aan de "potentiële" rijkdom van de Gordel van Smaragd. Rijkdom aan klimaat, goede bodem, grote groei kracht en aan olie en mineralen. Rijk dom aan goed bereikbare kusten en bevaarbare rivieren. In dat opzicht heeft Hella Haasse gelijk Onze be moeienissen waren "Krassen op een Rots". Anderzijds echter hebben zij de Geest der Aziatische bevolkingen "beroerd en bewust" gemaakt van eigen moge lijkheden en onze zwakheden en die enorme "Geestelijke Renaissance" in de zogenaamde Onderontwikkelde ge bieden beseffen de meeste Wester lingen nóg niet, hoewel zij in de ko mende decennia de gevolgen aan den lijve zullen gevoelen. Zoals Prof. Marshall Meluhan in "Mens en Media" terecht opmerkt hebben moderne communicatie-middelen de Aarde tot een klein dorp omgevormd, waar een ieder alles van de ander afweet en zo langzamerhand niets meer "geheim" te houden is. Het zal nog enkele decaden duren, voordat de vruchten van deze Renais sance der derde wereld tot hun volle recht komen en dan zullen wij zeker niet meer kunnen spreken van "achter gebleven of onderontwikkelde gebie den". De machines lopen daar even soepel en snel als bij ons en onze know how is in 25 jaar aangeleerd. Dat bewijzen Japan en China. Van "hulp" aangevraagd in het buiten land leert men niets en men zal daar steeds duidelijker gaan inzien dat "zelfwerkzaamheid en eigen ervaring verkregen door zelf doen" de enige juiste school is om de realiteit te leren kennen en hanteren, naar eigen be hoeften. Er komt nu een tijd van evenwichtige waardebepaling van alle "Koloniaal - Wahren" en van alle "fossiele energie eenheden" uit deze gebieden en de gevolgen daarvan realiseren velen zich nóg niet. Ir. A. Segond van Banchet (II) DE BEDE UIT DE TROONREDE GESCHRAPT Dezer dagen kreeg ik in handen van Daan van der Meulen het boek met de dubbele titel "Ik stond er bij"/"Het einde van ons koloniale Rijk". Gaarne onderschrijf ik ten volle de eerste zin, die de uitgever op de achterflap van dit spannende ooggetuigeverslag heeft geschreven, namelijk: "Dit boek is zó boordevol belangwekkende gegevens, gebeurtenissen en inzichten, dat men eigenlijk pas na het gelezen te hebben zijn waarde beseft" Ongetwijfeld zult U zich afvragen, wat ik met deze mededeling voor heb. Welnu, het vol gende: Ofschoon ik een progressief gelovig mens ben, hecht ik nochtans waarde aan stijl en traditie. Derhalve griefde het mij zeer toen de huidige minister president het nodig achtte om de bede om Gods hulp en zegen uit de Troon- door LIN SCHOLTE Unaniem oordeel van pers en publiek: "Een meesterlijk boekje I" In enkele maanden tijds aan de 3e druk! 18,90 plus f 2,25 porto rede van H.M. de Koningin te schrap pen. Als hij dan zo graag de dictatoriale nieuwlichter wil uithangen, wat let hem dan om óók de gouden koets, de plech tige opening van de Staten Generaal en het uitspreken van de troonrede achterwege te laten? Dan kan hij alle traditie wel over boord gooien en de presidentsrede als strooibiljet overal in de brievenbus laten stoppen op de tweede Dinsdag in september. Daarom frappeerden mij in hoge mate de woorden, die van der Meulen op blz. 218 van zijn boek Mr. Verboeket, secretaris van van Mook in de mond legde. Verboeket kapittelde daar Van Mook over het weglaten van de bede om goddelijke hulp en zegen uit het concept van zijn belangrijke Malino- toespraak. Dit monumentale stuk staatsmansvisie kan beschouwd wor den als een soort troonrede. Over enkele maanden is het weer zo ver. Dan beleven we weer de plechtige opening der Staten Generaal. De Tong Tong-familie erkent merendeels dat het welslagen van het regeringsbeleid uit eindelijk afhankelijk is van de Almach tige. Mijn vriendelijk verzoek aan U is, of U er niets voor voelt, om na lezing van bedoelde passage in een artikel in Tong Tong de heer van Mook aan de heer Den Uyl in deze ten voorbeeld te stellen. Ik acht het mogelijk, dat dit artikel ook buiten de Tong Tong-fami liekring bijval kan oogsen. J.G.O. Het zal de geachte inzender deugd doen, dat waarschijnlijk een tweede (meer uitgebreide) druk van Van der Meulen's bijzonder boeiend document zal verschijnen. Daarin zal de pas sage, waarop de inzender doelt, zeker niet ontbreken. Van Mook liet zich overtuigen, zeggende: "U hebt gelijk. God moet erin" - een nogal cruë uit spraak, maar Van Mook was nu een maal een man, wars van alle onop rechtheid en als atheist had hij geen behoefte aan Onze Lieve Heer. Maar hij begreep hoezeer hij zowel zijn christelijke als zijn islamitische toe hoorders zou kwetsen, wanneer hij hun geloof in het Opperwezen niet hono reerde. Den Uyl is zo verstandig niet geweest. Jammer dat hij niet de moed had, zijn ongelovige achterban te trot seren en nu miljoenen Christenen van zich en van de regering vervreemdde. JHR. Het fotoboek "Fotografiën van Soerabaja" (uitgeverij Thomas Eras) is uit. Voorzien van tekst door G. H. Bartman, zullen oud- Soerabajanen er met veel ge noegen in bladeren om oude vertrouwde plekjes in en rondom Soerabaja weer te bezoeken. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 17