fQllj f Qlïi
BIJ DE VOORPLAAT
TUSSEN YOGVA EN SOLO
qluwelieróbedryl
't Carillon
1 J. G. YSSEL DE SCHEPPER
ALLE VERZEKERINGEN
"Klik!" zegt de camera en we hebben "mekaar". "We" zijn ikke in de trein
en hij erbuiten. We schoten mekaar in de buurt van Klaten, Midden-Java, toen
onze trein toch zeker een kwartier in de brandende hitte moest wachten op de
trein uit de andere richting. Aan de spoorbaan tussen Yogya en Solo werd
gedokterd en daardoor moest er af en toe over één baan gereden worden.
De trein zou eigenlijk om negen uur
's morgens vertrekken en iedereen riep
dan ook: Na-oré-oré! toen we tegen
elven eindelijk Yogya uitreden
Om zo'n 20 km verder, in de buurt
van Klaten, weer stil te staan. Blijk
baar had de trein uit de andere richting
óók zo'n 2 uurtjes vertraging! Maar
als je zo'n hele tijd stilstaat, heb je
tenminste kans om het landschap goed
te bekijken. En gek, maar als je je
heel even die bergen aan de horizon
wegdenkt, dan doet dat stuk tussen
Yogya en Solo je soms heel even den
ken aan HollandEcht waar!
Het land is vrij vlak. En keurig ver
deeld door kaarsrechte wegen met
slootjes ernaast. Alsof ze langs een
lineaal getrokken zijn gaan ze, vaak op
dijkjes, tussen "polders" met rijst en
(suiker) riet. Met af en toe, als boere-
hoeven, die grote, lange droogschuren
voor tabaksbladeren. (Want tabak zie
je af en toe ook nog).
En in dit lekkere "zomerse landschap"
zie je, zo nu en dan, op een dijkje een
fietser gaanNou, is dat Holland
of niet?!
Of je kijkt naar de zwermen kindertjes
die meteen uit de nabijgelegen kam-
pongkjes komen rennen. Om langs de
trein te trekken. Bedelend om wat
geld, snoep, sigaretten enz. enz.
Ik reisde met vrienden. Vlak voor ons
vertrek kocht onze medereizigster nog
snel, voor onderweg, een hele mand
salak in. Het proefexemplaar smaakte
best. Naderhand in de trein bleek de
inhoud van de mand niet van die
kwaliteit als de proefsalak!)
Djèngkèl van het langzame rijden en
telkens stoppen en het zien van de
vele kindertjes bedachten we toen een
"leuk spelletje".
Net buiten het bereik van de naast de
trein hollende kinderen gooiden we af
en toe een salak naar buiten. Die dan
de verhoogde spoorbaan afhuppelde
en aan de voet van de dijk in een
sawah of slootje terecht kwam
De kinderen sprongen het altijd na en
plonsden er kalm in. Vaak tot over de
elleboogjes tastend in de troep naar het
lekkers! Als ik er nu aan terugdenk is
het eigenlijk niet zo aardig natuurlijk,
maar op dat moment hadden we de
grootste lol! En wij niet alleen. Want
na een tijdje deed de hele wagon
mee
En dan zie je ook pas duidelijk dat
West Java (en dan vooral Jakarta!)
eigenlijk alle industrie, en daarmee al
het geld(l), heeft. En dat de rest van
Java er maar bekaaid vanaf komt.
Hier in Midden- en Oost Java zie je
dus meer armoede en is bijv. alles nog
verschrikkelijk goedkoop. In Jakarta
heerst in vergelijking met de rest van
Java gewoon een "hoogconjunctuur".
In Jakarta geef je het geld makkelijk
met 500tjes of zelfs met 1000tjes tege
lijk uit. Maar daar in de "Vorstenlan
den", als je iets bij een stalletje of zo
koopt, moet je niet raar opkijken als ze
niet eens van 100 rupiah terughebben!
(Dus denk daar a.u.b. aan! In die ge
bieden kan je beter altijd een hele zak
vol 25 en 50 rupiah-muntjes bij je heb
ben! Want daar kost snoep, zoals bijv.
pisang of tahu goreng nog vaak alleen
maar 5 of 10 rupiah per stuk!)
Maar voor een stadsmens als ik is dat
gebrek aan industrie juist een groot
"voordeel". Daardoor heb je nog een
soort van "tempo-doeloe-sfeer"! Nog
veel ruimte (grote tuinen!), weinig na-
aperij van Westerse huizenbouw (lek
ker grote huizen met voorgalerij en
soms zelfs pendoppo!) en vooral, o
zaligheid, bijna geen snelverkeer! Alles
gaat nog op zijn gemakje met tjikar,
andong, betjak en vooral de fiets. Nee
werkelijk, het KRIOELT letterlijk van de
fietsen! Maar door het gebrek aan
auto's heb je ook veel minder polutie.
De lucht is nog fris en schoon. En ie
kan in Yogya (als enige plaats op Java
dacht ik) per dag ook fietsen en moto
ren huren. En dat maakt de Vorsten
landen dan extra aantrekkelijk voor
een stadsmens als ik. Want dan trek
je al gauw het platteland op, waar het
allemaal nóg stiller en rustieker is. En
waar het enige nadeel dat je kan tref
fen wel is, dat je fotografie als hobby
hebtWantje BLIJFT "klikken"!
ROGIER
Tel. 070 - 45 11 45
Thomsonlaan 108
Den Haag
Fabrikant van alle
Indische sieraden in 22
en 24 karaats goud.
Markiesringen
Zware halskettingen
Schakelarmbanden
Slangenarmbanden
Slangenringen
Krintjing armbanden
Briljanten ringen
Briljanten oorknoppen
Kabaja Spelden
Trouwringen
Sebelah rotan armbanden
DOOR ONS FIJNE HANDWERK
BRENGEN WIJ DE MOOISTE
COLLECTIE VAN NEDERLAND.
Alg. Assurantiebedrijf ,,Argo"
1 Kantoor en woonhuis Corn, de Witt-
5 laan 83, Den Haag, Telef. 55 71 72
iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiMiiiiiiiiiiiii.'iiiiiiiiiiiiiiiiii
Opgericht en geleid door
TJALIE ROBINSON (1911 - 1974)
ONAFH. IND. TIJDSCHR. - 19e JAARG. No. 24
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong Den Haag - Tel. 070 - 54.55.00/54.55.01 - Post
giro 6685 of A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730.
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V.
Directie: L. Ducelle
Administratie: Th. M. A. Scheulderman
Redactie: J. H. Ritman, Ch. J. A. Manders, Rogier,
G. H. Bartman.
Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand
Prijs per nummer 2,Abt. Nederl. (en E.E.G.-
landen behalve Engeland) kwart, f 11,halfj.
f 22,jaar f 44,Abt. Europa: jaar f 44,
LUCHTPOST: Buiten Europa: jaar 52,
Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en
Nw. Zeeland f 92,Indonesië f 76,Z.-Afrika
en Z.-Amerika 76,Canada en Ver. Staten
f 64,Maleisië, Singapore en India f 76,
Suriname en Antillen f 64,
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN
2