fQllj f Qlïi BIJ DE VOORPLAAT TUSSEN YOGVA EN SOLO qluwelieróbedryl 't Carillon 1 J. G. YSSEL DE SCHEPPER ALLE VERZEKERINGEN "Klik!" zegt de camera en we hebben "mekaar". "We" zijn ikke in de trein en hij erbuiten. We schoten mekaar in de buurt van Klaten, Midden-Java, toen onze trein toch zeker een kwartier in de brandende hitte moest wachten op de trein uit de andere richting. Aan de spoorbaan tussen Yogya en Solo werd gedokterd en daardoor moest er af en toe over één baan gereden worden. De trein zou eigenlijk om negen uur 's morgens vertrekken en iedereen riep dan ook: Na-oré-oré! toen we tegen elven eindelijk Yogya uitreden Om zo'n 20 km verder, in de buurt van Klaten, weer stil te staan. Blijk baar had de trein uit de andere richting óók zo'n 2 uurtjes vertraging! Maar als je zo'n hele tijd stilstaat, heb je tenminste kans om het landschap goed te bekijken. En gek, maar als je je heel even die bergen aan de horizon wegdenkt, dan doet dat stuk tussen Yogya en Solo je soms heel even den ken aan HollandEcht waar! Het land is vrij vlak. En keurig ver deeld door kaarsrechte wegen met slootjes ernaast. Alsof ze langs een lineaal getrokken zijn gaan ze, vaak op dijkjes, tussen "polders" met rijst en (suiker) riet. Met af en toe, als boere- hoeven, die grote, lange droogschuren voor tabaksbladeren. (Want tabak zie je af en toe ook nog). En in dit lekkere "zomerse landschap" zie je, zo nu en dan, op een dijkje een fietser gaanNou, is dat Holland of niet?! Of je kijkt naar de zwermen kindertjes die meteen uit de nabijgelegen kam- pongkjes komen rennen. Om langs de trein te trekken. Bedelend om wat geld, snoep, sigaretten enz. enz. Ik reisde met vrienden. Vlak voor ons vertrek kocht onze medereizigster nog snel, voor onderweg, een hele mand salak in. Het proefexemplaar smaakte best. Naderhand in de trein bleek de inhoud van de mand niet van die kwaliteit als de proefsalak!) Djèngkèl van het langzame rijden en telkens stoppen en het zien van de vele kindertjes bedachten we toen een "leuk spelletje". Net buiten het bereik van de naast de trein hollende kinderen gooiden we af en toe een salak naar buiten. Die dan de verhoogde spoorbaan afhuppelde en aan de voet van de dijk in een sawah of slootje terecht kwam De kinderen sprongen het altijd na en plonsden er kalm in. Vaak tot over de elleboogjes tastend in de troep naar het lekkers! Als ik er nu aan terugdenk is het eigenlijk niet zo aardig natuurlijk, maar op dat moment hadden we de grootste lol! En wij niet alleen. Want na een tijdje deed de hele wagon mee En dan zie je ook pas duidelijk dat West Java (en dan vooral Jakarta!) eigenlijk alle industrie, en daarmee al het geld(l), heeft. En dat de rest van Java er maar bekaaid vanaf komt. Hier in Midden- en Oost Java zie je dus meer armoede en is bijv. alles nog verschrikkelijk goedkoop. In Jakarta heerst in vergelijking met de rest van Java gewoon een "hoogconjunctuur". In Jakarta geef je het geld makkelijk met 500tjes of zelfs met 1000tjes tege lijk uit. Maar daar in de "Vorstenlan den", als je iets bij een stalletje of zo koopt, moet je niet raar opkijken als ze niet eens van 100 rupiah terughebben! (Dus denk daar a.u.b. aan! In die ge bieden kan je beter altijd een hele zak vol 25 en 50 rupiah-muntjes bij je heb ben! Want daar kost snoep, zoals bijv. pisang of tahu goreng nog vaak alleen maar 5 of 10 rupiah per stuk!) Maar voor een stadsmens als ik is dat gebrek aan industrie juist een groot "voordeel". Daardoor heb je nog een soort van "tempo-doeloe-sfeer"! Nog veel ruimte (grote tuinen!), weinig na- aperij van Westerse huizenbouw (lek ker grote huizen met voorgalerij en soms zelfs pendoppo!) en vooral, o zaligheid, bijna geen snelverkeer! Alles gaat nog op zijn gemakje met tjikar, andong, betjak en vooral de fiets. Nee werkelijk, het KRIOELT letterlijk van de fietsen! Maar door het gebrek aan auto's heb je ook veel minder polutie. De lucht is nog fris en schoon. En ie kan in Yogya (als enige plaats op Java dacht ik) per dag ook fietsen en moto ren huren. En dat maakt de Vorsten landen dan extra aantrekkelijk voor een stadsmens als ik. Want dan trek je al gauw het platteland op, waar het allemaal nóg stiller en rustieker is. En waar het enige nadeel dat je kan tref fen wel is, dat je fotografie als hobby hebtWantje BLIJFT "klikken"! ROGIER Tel. 070 - 45 11 45 Thomsonlaan 108 Den Haag Fabrikant van alle Indische sieraden in 22 en 24 karaats goud. Markiesringen Zware halskettingen Schakelarmbanden Slangenarmbanden Slangenringen Krintjing armbanden Briljanten ringen Briljanten oorknoppen Kabaja Spelden Trouwringen Sebelah rotan armbanden DOOR ONS FIJNE HANDWERK BRENGEN WIJ DE MOOISTE COLLECTIE VAN NEDERLAND. Alg. Assurantiebedrijf ,,Argo" 1 Kantoor en woonhuis Corn, de Witt- 5 laan 83, Den Haag, Telef. 55 71 72 iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiMiiiiiiiiiiiii.'iiiiiiiiiiiiiiiiii Opgericht en geleid door TJALIE ROBINSON (1911 - 1974) ONAFH. IND. TIJDSCHR. - 19e JAARG. No. 24 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070 - 54.55.00/54.55.01 - Post giro 6685 of A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730. Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: L. Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: J. H. Ritman, Ch. J. A. Manders, Rogier, G. H. Bartman. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand Prijs per nummer 2,Abt. Nederl. (en E.E.G.- landen behalve Engeland) kwart, f 11,halfj. f 22,jaar f 44,Abt. Europa: jaar f 44, LUCHTPOST: Buiten Europa: jaar 52, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 92,Indonesië f 76,Z.-Afrika en Z.-Amerika 76,Canada en Ver. Staten f 64,Maleisië, Singapore en India f 76, Suriname en Antillen f 64, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 2