DE INDISCHE NEDERLANDER IN
NEDERLAND
hotel .ardjoena'
TAKENGON
Enkele jaren geleden schreef ik Tjalie,
dat naar mijn mening de Ind. Neder
lander te weinig van zijn aanwezigheid
in Nederland liet gelden en te passief
was. Ik schreef o.m. dat de I.N. bij
"evenementen" in 't algemeen weinig
te zien was. Op TV en Radio schittert
hij door afwezigheid. Zelfs onder het
publiek is hij niet te zien, laat staan op
de Bühne. In een stad als Den Haag
- een toch bij uitstek Indische stad -
waar gebeurtenissen zoals de opening
der Staten Generaal e.d. plaatsvinden,
is de I.N. bij straat-TV-interviews ner
gens te bekennen.
Tjalie antwoordde mij toen, dat ik blij
mocht zijn, dat de I.N. - mocht hij toe
vallig aanwezig zijn bij straat inter
views "genegeerd" werd. Wij, (de In
dische groep) zouden ons schamen
voor de antwoorden, die de I.N. zou
kunnen geven. Tjalie was van mening,
dat het droevig was gesteld met de
algemene kennis van de I.N. Zijn be
langstelling (van de gemiddelde I.N.)
gaat alleen uit naar dangsa dangsa en
makan makan. Ik was uiteraard teleur
gesteld met deze "ontboezeming", die
ik maar ten dele beaamde.
Naderhand heb ik de VIN èen d.g.
brief geschreven. Op deze brief, die in
het VINblad was opgenomen kwamen
enkele reacties, die het.niet helemaal
met me eens waren en noemden namen
op zoals: Anneke Grönloh, Sandra,
The Blue Diamonds".
Is de Ind.I\ied. opgenomen in de Ned. maatschappij?
Mijn bedoeling van die brief was:
Denkt de gemiddelde I.N. mee met de
toestand hier te lande. Voelt hij zich
betrokken in het wel en wee van
Nederland. Voelt hij zich opgenomen
in de Nederlandse maatschappij.
Telt hij mee. Zo ja, behoort hij dan tot
de zwijgende meerderheid. De conse
quenties zijn, dat wij voor vele hier-
geboren Nederlanders onbekend zijn
en veelal niet erg bemind. Vragen als:
"Wanneer gaan jullie, Indonesiërs te
rug naar jullie land? en dergelijke, wor
den nog steeds gesteld.
Nog heden ten dage wordt menig I.N.
de toegang ontzegd in sommige café's
en dancings. Wat is Uw mening over
deze kwestie?
Indien wij ons niet opgenomen voelen
cq niet betrokken en kennelijk niet he
lemaal geaccepteerd, aan wie ligt het
dan, aan ons of aan de autochtonen?
Ik vind, dat Tong Tong te veel nostal
gisch aandoet met artikelen voor een
te kleine kring TT lezers. Laat TT meer
informatief worden, gericht op de
belangen en toestanden van nu en de
toekomst van de I.N.
Aktiveer de TT lezers tot het doen in
sturen van copy, waarbij zij hun erva
ringen HIER EN NU naar voren bren
gen, waardoor weer andere lezers aan
het denken worden gezet. Laat de Ind.
pen maar in beweging brengen.
Ik hoop dat deze brief een kleine bij
drage mag leveren tot het loswoelen
van gedachten van de Ind. TT lezer.
E. A. Willems
Deze aan mij persoonlijk gerichte brief
is al enige tijd in mijn bezit. Hij is enige
tijd blijven liggen, niet omdat ik hem
niet belangrijk vond, maar juist om de
tegengestelde reden. Ik wilde enige
tijd over de inhoud nadenken alvorens
een antwoord te formuleren, want ik
vond het juist een bijzonder belangrijke
brief. Het vraagstuk: hoe verhoudt de
Indische Nederlander zich tot zijn Ne
derlandse omgeving? is van fundamen
tele aard en verdient een grondiger
analyse dan in een paar woorden te
geven is. Men zou er meer dan een
nummer van Tong Tong mee kunnen
vullen. Hier volgen dan enkele korte
notities.
Reacties niet verschillend
Wat de briefwisseling met Tjalie be
treft: Tjalie was blijkbaar in een ietwat
sarcastische bui en het zou onjuist zijn
zijn woorden naar de letter te nemen.
Tjalie wist net zo goed als de schrijver
van deze brief, dat de doorsnee-gein-
terviewde bij straat-interviews 'n moei
lijk te overtreffen vorm van onbenullig
heid ten toon spreidt. Hoe de Indische
Nederlander, indien gevraagd, nóg on
nozeler zou kunnen antwoorden lijkt
niet mogelijk. De I.N. onderscheidt zich
wat betreft zijn reacties op het politieke
leven in het algemeen niet van de ge
middelde Nederlander: zij hebben geen
van beiden enig benul van hetgeen zich
in het politieke leven afspeelt en het
kan hun bovendien geen lor schelen,
(althans zolang de portemonnaie er niet
aan te pas komt.)
Als de gemiddelde Nederlander al zo
passief en onwetend staat tegenover
de zaken van staat, hoe zou men dan
kunnen verwachten dat de I.N., die een
belangrijk deel van zijn bestaan heeft
doorgebracht in een omgeving met een
in Nederland niet voorkomende maat
schappijstructuur en heeft geleefd
volgens een volstrekt van het Neder
landse afwijkende gedragspatroon, ver
standiger zou zijn dan de gemiddelde
Nederlander.
Daar komt nog bij, dat de afstand tus
sen regeerders en geregeerden hoe
langer hoe groter wordt. Inderdaad be
horen de gemiddelde Nederlander en
de I.N. tot de "zwijgende meerderheid",
die eventueel wel reageert op het ef
fect van bepaalde maatregelen die op
het Binnenhof worden uitgedokterd,
LOGEREN IN DEN HAAG?
Natuurlijk bij
voorheeen Java-Hotel, Batavia
Directie Mevr. A. M. van Dijk-de Lange.
Moderne kamers, prima service, prettige
sfeer. Iedere kamer EIGEN douche-cel. In
iedere kamer warm en koud stromend water.
Vanaf f 30,p.p.p.dag.
Groot Hertoginnelaan 205. Tel. 070 - 39 03 24
maar de politiek beschouwen als iets
dat een eigen bestaan buiten hen om
leidt.
Van rechtstreekse discriminatie is mij
niets bekend. De tijd is voorbij dat in
mijn (kleine) geboorteplaats de jongens
mijn vrouw nariepen "Hei jongens, een
nikkertje!" of, vlak na de oorlog: "Kijk,
een Japanse!" - ongeveer het ergste
dat zij haar konden toevoegen. Maar
mijn ervaring is beperkt tot Den Haag
en dat is nog altijd een "Indische" stad.
Tenslotte komt de schrijver tot de kern
vraag: "Indien wij ons niet opgenomen
voelen en niet betrokken en kennelijk
niet helemaal geaccepteerd, aan wie
ligt dat dan? De vraag is te generali
serend gesteld. Een groot deel der
Indische Nederlanders wordt wel ge
accepteerd, voelt zich wel betrokken;
ik behoef maar de namen van drie
"Indische jongens" te noemen om dui
delijk te maken, dat ook Indische
Nederlanders een rol kunnen spelen
zelfs in de Nederlandse politiek: Wei
ter, Meyer Ranneft, Van Mook. Ook zij
zullen zich vaak hebben afgevraagd,
welke beweegredenen de autochtonen
hebben bij het uitzetten van de koers
van de Nederlandse politiek. Het is nu
eenmaal zo, dat wie in de wereld buiten
Nederland heeft geleefd een ontwikke
ling heeft doorgemaakt die het hem
moeilijk maakt hen te verstaan die zich
nooit meer dan een paar kilometer van
hun geboorteplaats hebben verwijderd,
behalve dan met hun vacantie. Hun
gezichtskring is beperkt, vinden het
eigen land superieur en zijn daardoor
vaak onverdraagzaam: zij begrijpen hun
"vreemde" medeburgers niet. Doen
daar ook geen moeite toe.
Maar hoe dit zij: met de wens dat de
Indische pen in beweging moge komen
stemmen wij van harte in. Wie begint?
JHR.
Uw stukje over Atjeh/Takengon (TT. No.
24) was 't lezen ten volle waard, althans
voor mij.
Ik heb daarover al eens stukjes uit de
pen laten vloeien, "Gajoe en Alaslan-
den" met zijn heerlijke koele klimaat
en vriendelijke bevolking, zowel de
Atjehers alsmede de Gajoers. Vooral
onder deze bevolkingsgroep waren er
enkelen die ik tot mijn beste vrienden
kon rekenen.
(lees verder pagina 7, 3e kolom)
HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM
bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43
tel. 04406 - 4 03 18.
Riant uitzicht op het Geuldal
doet denken aan de mooie rustige om
geving van de Preanger
Zeer geschikt voor diegenen die op me
disch advies een rustkuur moeten onder
gaan.
Met dieet-patiënten wordt rekening ge
houden
Alle kamers centraal verwarmd en voorzien
van warm en koud stromend water.
Prijzen per persoon en per dag; incl. be-
dienin/j en B.T.W. Logies met ontbijt f 17,
p.p.p. i. Half pension f 25,p.p.p.d. Kamer
met douche en toilet, logies met ontbijt
f 25,p.p.p.d. Kamer met douche en toilet,
half pension f 32,p.p.p.d.
5