BIJ DE VOORPLAAT DRINGEND VERZOEK Wanneer het waar is, dat voor een ieder die in Indië gewoond en bewust geleefd heeft ergens in een vulkaan of in een berg een sterke magneet verborgen ligt die hem of haar weer naar dat prach tige land terug doet komen, dan ligt mijn magneet verborgen in de Merapi in Midden-Java. In de jaren 1925-1929 toen ik als employé werkzaam was op de tabaksonderneming Kebon A- roem bij Klaten, stond mijn wo ning bij de dessa Kidoel Bassin en vanaf mijn voorgalerij kon ik gedurende IV2 jaar het imposante Merapi - Merbaboe massief be wonderen. In 1927 nam ik een zwart-wit foto die ik in 1972 danig verbleekt terug vond. Onze bekende schilder van In dische doeken, Ohl, schilderde met als enige richtlijn de com- positieindruk van de verbleekte zwart-wit foto een schilderij in de romantische kleuring die Ohl's schilderijen bij velen die in Indië geweest zijn zo zeer in trek doen zijn. Voor degenen die in Midden Java gewoond hebben zullen onge twijfeld óf in de Merapi, óf in de Merbaboe magneten verborgen liggen. Indien de aantrekkingskracht on weerstaanbaar wordt geef dan aan die kracht gehoor en breng nog eenmaal een bezoek aan Indië als hormat aan het land waar zovelen van ons de mooiste jaren van hun leven vertoefden. R. Korteweg aan alle abonnées en clienten om, indien U een postgiro-rekening heeft, Uw betalingen via deze dienst te doen en NIET MEER PER BANK. Dit bespaart ons tijd en bovendien portokosten en omzetprovisie die de bank ons in rekening brengt. WILT U TONG TONG HELPEN BESTAAN? Betaal uw abonnementsgeld op tijd. Denk er zelf om, elke her innering kost 50 cent. De Pos terijen zijn rijker dan Tong Tong Denk ook aan uw boeken- en tokorekening. Elke aanmaning kost 50 cent. De Posterijen zijn rijker dan Tong Tong! Beschikkend over het juiste transport en toegerust met zijn mooie camera, zou Rogier op één dag, uw lievelings vulkaan in West Java en de mijne in de Oosthoek kunnen vastleggen. En dan zouden we alle overige dagen van ons leven verrukt kunnen zijn over de herinnering aan een schitterend natuur monument. Waarom dan deze geschilderde Mera pi? Door de zwart-wit afdruk zeker te kort gedaan in scherpte, diepte, schoon heid? Toen Tjalie en ik een paar jaar geleden bij de familie Korteweg op bezoek waren, zagen we het origineel. Een zonnig punt in het smaakvolle in terieur dat Indië op vele manieren uit straalt. Een wonderlijke zaak zo'n schilderij. Die het beziet (en bezit) raakt bewust in een driehoeksverhouding met on derwerp en schilder. Er is een onbe dacht samenspel van ontvangen en geven, een spel dat eigenlijk nooit vastgelegd kan worden door de prijs die de schilder voor zijn werk vraagt. Altijd en overal eigenlijk dat "bij elkaar horen", en dus elkaar vinden van mens en natuur. Daarom vind ik het soms zo erg verdrietig als men altijd alleen maar bloeiende flamboyants wil heb ben aan de muur. Ik heb eens een foto gemaakt van een flamboyant waar al leen trossen zwarte peulen zaten. Vol komen kale takken, de donkere peulen als vreemde kalongs afstekend tegen de lucht. Geen levend rood, uitdagend als een Spaanse danseres, maar min stens zo fascinerend. Voor mij tenmin ste, want misschien horen zwarte peu len meer bij mij dan vele rode bloe men Zo ben ik erg gehecht aan het padi- schilderij dat U op deze pagina ziet afgebeeld. Het stukje is niet gesig neerd, zij die het maakte zou geloof ik onthutst zijn als ze haar naam vermeld zag. Ze is geen schilderes, ze kloddert maar wat, zegt ze. Op haar sentimental journey naar Indonesië, tezamen met haar man, zag ze ergens dit zonnige padiveldje met pluksters tegen een donkere bosrand. Het felle geel, het donkere groen troffen haar en spon taan zette ze thuisgekomen uit herinne ring het tafereeltje op een stuk dik karton. Niet lang daarna overleed haar dierbare man, ze had het heel zwaar, kon moeilijk over het verlies heenko men. Schilderen nee, het lukte haar niet meer nu ze de stimulerende woorden van hem miste. Ze geloofde nergens meer in, het minst nog in een beetje geluk voor zichzelf. Wie zo lang geluk heeft mogen delen met een ander, kan heel erg eenzaam zijn Ik zag het schilderijtje achteloos op een tafel liggen tussen andere schet sen. "Wil je het hebben?" vroeg ze, "het is niet af helaas. Maar ik kan de moed niet meer opbrengen. Als je het toch niet mooi vindt, doe je het maar weg, het is toch maar een stukje karton De sawah van Poel heb ik laten in lijsten. Naast het technisch veel gave re en rijpere werk van Dake, kijk ik toch het liefst naar dit stukje "karton". Misschien is het juist die onvolmaakt heid, op dat moment en in die stemming geconcipieerd, de volmaaktheid gewor den die bij mijn smaak en stemming past. Onvolmaakt en onvolprezen, stukjes van de legpuzzle die je dagelijks loopt te zoeken en vinden moet omdat ze beiden in het leven passen. Ik benijd schilders die met één penseelstreek het ontbrekende plekje kunnen vullen. Maar hoe raak ik zo afgedwaald van de vulkanen en de padi? L.D. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 2