ZO MAAR EEN TERUGBLIK DISCO BOLLAND -k -k De Politie-kruisertjes van de Gouvernements Marine De afgelopen wintermaanden zijn figuurlijk en letterlijk in het water gevallen. Geen sneeuw, geen ijs, alleen maar water, regen, nog eens regen en wederom water. Het kan niet anders dan dat een gewezen zeeman onder dergelijke om standigheden met zijn gedachten wordt teruggedreven naar de zee. Ik neem dan ook op mijn schrijftafel een aardige foto van de politie-kruiser "Cheribon" van de Gouvernements-Marine. Is het niet heerlijk geweest die goede ouwe tijd, een tijd, die onze kinderen nauwelijks of helemaal niet kennen. Ach, wat hebben we toch door die In- dië-periode een rijk leven. Dat hele uitgestrekte Insulinde hebben we zo maar tot in de verste uithoeken van Sabang tot Merauke leren kennen dankzij de Gouvernements-Marine. Ja, aan deze dienst hebben we heel veel te danken. Dat heb ik me in m'n on derbewustzijn heel goed gerealiseerd, vandaar mijn meeleven met die tak van dienst, de "Setengah Kompenie". Wat deed het me goed, toen in 1938 "Aneta" uit Batavia meldde (aldus een krantenartikel): "Van de zes stalen politie-kruisertjes, die voor het Gouvernement zullen wor den gebouwd, is hedenmorgen de eer ste van de helling der Droogdok Maat schappij "Tandjoeng Priok" te Tan djong Priok van stapel gelopen. Deze eerste van het half dozijn draagt de naam "Bantam". De volgende zullen respectievelijk genoemd worden: de "Bogor", de "Aroe", de "Digoel", de "Boeroe" en de "Ceram". De tewaterlating geschiedde in tegen woordigheid van den administrateur, den bedrijfsleider en den assistent-be drijfsleider der Droogdok Maatschap pij "Tandjoeng Priok", resp. de heeren van Konijnenburg, Scheltema en de Jong (van wie laatstgenoemde speciaal belast is met den nieuwbouw) en ver der personeel der maatschappij, zoo mede van den heer Birfelder, tech nisch expert van den Dienst van Scheepvaart, die belast is met het toe zicht op den bouw van deze booten. Zij werd mede bijgewoond door den wnd. hoofdinspecteur van den Scheep vaart, den heer Kuyper, den inspecteur van Scheepvaart en hoofd van de af- deeling materiaal, den heer Veerman, den technisch expert bij den dienst van Scheepvaart, den heer Komman, den havenmeester van Tandjong Priok, den heer van der Boon, de dames Kuyper, Milders en Veerman (de heer Milders zelf, onderhoofd van den dienst van Scheepvaart, was verhinderd) e.a. on der wie de heer van Dam, werktuig kundige bij de Gouvernements Marine, gedetacheerd bij den cursus voor de opleiding van inlandsche motoristen voor de G.M. te Tandjong Priok met zijn leerlingen. Mevrouw Veerman nam de laatste be letselen weg, waarop de stalen boot vlot en soepel het water ingleed. De "Bantam" heeft een lengte van 31.70 meter, een breedte van 5.45 me ter en een diepgang van 1.90 meter. (Wat een notedopje in vergelijking met de mammoet- c.q super-tankers; maar het was ook in 1938 en er waren onder ons, die wat trots waren om comman dant van zo'n dopje te zijn; noot van schrijver). Zij krijgt een snelheid van 12 Engelse mijlen per uur, welke haar gegeven zullen worden door een Die selmotor van 325 P.K. Haar 5 zusterschepen, waarvan er nog 3 dit jaar afgeleverd moeten worden, zullen precies dezelfde afmetingen, uitrustingen, etc. krijgen. Slechts zal er verschil zijn in de mo toren, welke zullen worden gebruikt. De 2 eerste krijgen nl. Stork-motoren, de beide volgende Werkspoor-motoren; van de laatste twee is nog niet be kend welke motoren men daarvoor zal kiezen. Stationsweg 143, tel. 070-88 30 07 DEN HAAG Herenstraat 157, tel. 070-86 32 01 VOORBURG Frederik Hendriklaan 161, tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG Giro 406636 Uit Singapore ontvangen L.P.'s en muziek- cassettes van o.a. The Steps, Aida Musta- pha, Salina I en III en Djuwita. Geen correspondentie, wel tel. inlichtingen op tel.; 070 - 88 30 07. Wacht U niet te lang met kopen, het kon wel eens de laatste keer zijn dat het nog wordt geleverd I Na de afbouw heeft het stalen politie- kruisertje "Bantam" van de Gouverne ments Marine in de baai van Batavia officieel en succesvol proef gevaren. Een echt gezellige proeftocht, zoals we die nog slechts van tempo doeloe ken nen. Een ander krantenartikel schreef namelijk: "Terwijl honderden arbeiders handen tekort kwamen bij het werk aan de bestellingen - die thans dagelijks bin nenkomen - en onder het oorverdovend lawaai van op staal beukende hamers, sissende steekvlammen en kippevel bezorgende staalboren, stapten, nadat zij verwelkomd waren door den admini strateur van het Droogdok, den heer van Konijnenburg (die geassisteerd werd door zijn medewerkers Ir. Adema van Scheltema en Ir. de Jong) de ge- noodigden aan boord van het grijze ranke vaartuig, dat bij de werf ligplaats had gekregen. Het was een boot-vol, toen allen, onder wie de Resident van Ginkel, de heer Milders, Onderhoofd van Scheepvaart, de heer Veerman van de afdeeling Materieel van Scheepvaart, de heer Maseland van de inspectie der gewes telijke politie, Hoofdcommissaris Dek ker, de heer Turk van de Opium- en Zoutregie, de heer Mühlstaffj hoofd controleur der douane, Havenmeester van der Boon, Ir. van Hasselt van de Billiton-Maatschappij, Luitenant der Zee 1ste klasse Bennink van de af deeling materieel der Koninklijke Ma rine, de heer Birfelder, technisch ex pert van Scheepvaart, de heer Helder, vertegenwoordiger van Stork en de pers aan boord waren. Toch, toen men later op verkenning uit geweest was en ontdekt had, dat de brug niet de eenige gezellige plaats aan boord was, doch dat het bijvoor beeld ook in de salon koel en comfor tabel kon zijn, viel het met het gedrang nogal mee. Eerst werd nog eens nagegaan of de "Bantam" alle vereischte zaken - be halve die volgens de bepalingen van het contract, een welvoorzien buffet van Stam en Weyns - aan boord had en toen ging het langzaam in de rich ting van de havenuitgang. Daarbij pas seerden we eerst nog het grootste werk, waaraan het droogdok thans de laatste hand legt, de tinbaggermolen "Pring". Nauwelijks uit de haven werd het toe rental van den 325 PK Dieselmotor op gevoerd en met een 12-mijlsvaartje ging het naar het Noorden. Een rondgang door het schip leerde hoe doeltreffend de kruiser is ingericht. De hut van den Gezaghebber is op de brug en dan zijn er beneden een keu rige messroom en drie hutten, twee één- en een twee-persoons voor eerste klasse passagiers. Voor tweede klasse passagiers is er een keurig verblijf voor zes personen, terwijl het verblijf voor de bemanning plaats biedt voor 11 man. Voor djoeragan en motorist is ieder een eigen kleine hut. Het trof de pers, dat dit vaartuig zon der eenige overdreven luxe, toch zoo keurig en comfortabel is ingericht en dit in verband met de snelheid en uit rusting zal er zonder twijfel toe bijdra gen om de nieuwe politie-kruisertjes volledig aan hun doel te doen beant woorden.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 6