Leopold ik HET GORDIJN MET DE IBISSEN NU WONEN DAAR ANDERE MENSEN Ja, vierentwintig bloemen voor Tong-Tong. Niet alleen voor Li lian en haar staf die toch wel hard toe zijn aan wat bloemen (al zijn het dan nu maar bloemen op papier), maar ook voor alle trouwe lezers en lezeressen van een blad dat nooit mag verdwij nen. Ik herhaal het nogmaals - en denk daarbij ook aan Tjalie - ons eigen blad Tong-Tong is een weefgetouwen wij zijn de draden. Kent U ze trouwens nog allemaal, de vierentwintig bloemen die ik heb trachten te schetsen? Kent U ze nog: de Tongkeng, de Toeri, de Tjoelam, de Gandasoeli? Eer lijk gezegd heb ik mammie's hulp moeten inroepen om enkele soorten in mijn herinnering terug te roepen. Roept U nu óók eens! Juist in deze koude maanden zullen onze Indische bloemen op U af ko men als troostende handen van een Macht die eeuwig boven ons zal staan. Een gezegende Kerst en een ge lukkig Nieuwjaar! Helly van Brink-Eweg DIEREN IN INDIË 'n Soort boomhagedis, die steeds 'n Helgeel vlaggetje op en neer beweegt Op zijn groen, plat kopje, is reeds Iets, wat ik wil hervinden in Kalibagor, Die suikerplantage bij Banjoemas En dan die goud en groene tor Uit de Plantentuin in Bogor. De schattige badjings op de Pasar Boeroengan, En het gefluit van zangvogels in hun koeroengan. De leuke gitzwarte oogjes van de kakatoe En zijn stompe tongetje, rollend 'n djagoengkorrel - Toe, Geef me al die lieve dieren hier, En ik zal leven met veel meer plezier! LOUISA BOURDIL (Vervolg: Blikken Dominee) Timor met zijn bolhoed in de nek in een Haagse achterbuurt op een stoel klom om God's woord te verkondigen, vond men hem nog krankzinnig. Zich er over ergerende, dat de Hol landse kerken slechts op zondag enige uren open waren, huurde hij met zijn vriend Wilken in de Lombardstraat te gen 5,per avond een danszaal, genaamd Terpischore, en in deze wuf te omgeving spraken zij tweemaal 's weeks. Na een jaar besloten Esser en Wilken op de Haagse kermis als "kramer" op te treden. Hun tentje met bijbels, trac- taten en kleinere geschriften stond voor het paleis van de kroonprins aan de Kneuterdijk, nu kantoorgebouw. Zelfs Z.K.H. heeft 't behaagd eens een tractaatje in ontvangst te nemen. De verkoop werd afgewisseld met korte toespraken. Daar Esser hierbij als neringdoende optrad, moest hij hier voor "patent-belasting" 50,be talen, een nu gelukkig afgeschafte be lasting. Van dit hem op 11 mei 1868 verleende "patent" werd in het na zijn dood in 1868 verschenen boekje "Straatprediking" (5de druk 1910!) een facsimilé opgenomen. Esser, die dit "patent" als zijn "ridderorde" be schouwde, heet daarin "Inlandsch kra mer met een kraam godsdienstige wer ken enz." en met trots ondertekende hij 't stuk als "oud-resident van Timor". Omstreeks 1935 reisde ik eens in de één-daagse samen met Esser's klein zoon dr. B. J. Esser, missionair pre dikant voor Banjoemas. Wij hadden het toen over gebruik en misbruik van de term "Inlander", zelfs als het woord met een hoofdletter geschreven werd. Deze dr. Esser, die blijkbaar iets van de rondborstigheid van zijn groot vader had geërfd, zei toen opeens: "Wat maakt dat nou uit? Mijn groot vader heette in zijn patent ook wel "Inlander!" Met het klimmen der jaren moest Esser tot zijn smart het straatprediken laten schieten. Hij stierf op 11 oct. 1885. Gelijk wij zagen liepen Esser's en Mul- tatuli's leven vrijwel parallel, immers, Dekker overleefde hem nog geen an derhalf jaar. Maar verder, wat een ver schil in levensopvatting en levenge drag. Doch beiden werden bezield door een grote hartstocht, ofschoon niet dezelfde, waarvan zij moesten ge tuigen. Zij moeten elkaar gekend heb ben. Esser had zeker in Multatuli's werken gelezen en bewonderde diens "heerlijk talent". Doch overigens stond hij natuurlijk op kwade voet met de profeet van het ongeloof. Trouwens, in zijn "Ideeën" had deze Esser's en Wilken's optreden bespottelijk ge maakt, en wel vrij grof. Eens heeft hij er Wilken in voorgesteld, terwijl hij 't "Allervolmaaktste gebed" probeerde uit te leggen aan een troep gespuis, dat de prediker voortdurend met spot en hoon (en erger) in de rede viel, een bizarre voorstelling! Es ser heeft Multatuli's verslag der ge beurtenissen met kracht in zijn Straat prediking bestreden, en het zou waar lijk niet de enige keer zijn dat Multa- tuli de zaken scheef voorstelde. Doch aan de andere kant kan ik mij moeilijk aan de gedachte onttrekken, dat Mul- tatuli hier méér bedoelt dan zijn atheïs tisch gebral bevat. Het lijkt mij in dit geval toe, of er in het verhaal van Wilken's optreden zekere verborgen sympathie schuilt voor deze dappere preker, die voor zijn zaak flinker was dan velen van Multatuli's liberale schijnvrienden. Does money speak? 0 yes, it does 1 hear it cry It says: Good By I (Oud Engels rijmpje) JOHAN FABRICIUS Boeiende roman over het oude Indië. Sfeervol, ironisch en toch ook door trokken van heimwee naar een wereld die niet meer bestaat. geb. f 22,50 MARGARETHA FERGUSON Terug op Java Een kleurrijk reisverslag. Na 23 jaar keerde Margaretha Ferguson terug naar het land waar zij het grootste deel van haar jeugd doorbracht. pb. f 19,90 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 17