msKM Het ontwortelingssyndroon en Tong Tong De I N geplaatst in de Nederlandse samenleving ondergaat de invloed van een aantal factoren, die zijn opstelling tegenover en daarmee zijn verstandhouding met (leden van) die samenleving in belangrijke mate bepalen. Voor een deel zijn die factoren kenmerken van die groep en gaan dan ineens een rol van betekenis spelen, voor een deel zijn ze specifiek voor iedere niet-autochtone groep, die in een samenleving terecht komt en ontstaan daardoor. Hieronder wil ik trachten wat nader in te gaan op de, naar mijn mening, be langrijkste van die factoren en het effect, die ze teweeg brengen in de zin als boven bedoeld. Het betoog wil niet meer zijn dan een poging tot rang schikking van gegevens verkregen uit eigen ervaring en observatie en gaat niet verder dan een schets, waardoor aan generalisering en zwart-wit weer gave niet is te ontkomen. Genoemde factoren zijn: - Beschaving is bij de I.N. niet zozeer aan rang en (wel)stand (gepaard gaande aan een zekere ontwikke lingsgraad) gebonden, als bij de Ne derlander. Deze z.g. natuurlijke of innerlijke beschaving vertoont over eenkomsten met de "standgebon den" beschaving van de Nederlan der, maar is nochtans van een ander gehalte, omdat andere facetten de boventoon voeren, voortkomend uit een verschil in mentaliteit. - Inferioriteitsgevoel van I.N. tegenover Nederlander. In dit verband ontmoette ik schrij nende voorbeelden, van mensen met kwaliteiten, als persoon en als wer ker, maar die zich in het openbaar niettemin als een schim gedroegen. Die schim kreeg meer "body" naar mate er meer contact bestond met I.N.'s. - De I.N. behoort tot een minderheids groep. - Weinig begrip van Hollander voor I.N. (Wonend in Den Haag en zeggend tegen een Hagenaar, dat je je jeugd in Doetinchem doorbracht, kan hij zich daarvan nog wel een voorstel ling maken. Maar, toch al niet in het bezit van blond haar en blauwe ogen en dankbaar vertellend, dat je de beste jaren van je leven in Makas- (Vervolg: Tanah Abang) der overheid er toe de naam van de kapitein te verbinden aan de nieuwe begraafplaats. Toen er bovendien op een sfeervolle plaats nog een marme ren gedenkplaatje voor Kapitein Jas was aangebracht was het beeld com pleet. Velen vergaten dat Kapitein Jas, de grote opruimer, onsterfelijk is en gaven voedsel aan het gerucht, dat hij de eerste Bataviase burger is geweest die op Tanah Abang werd begraven. Verre van dien, waarde vrienden: wij, noch onze voorouders, hebben ooit mogen beleven dat de Dood ter aarde werd besteld JHR. sar beleefde, wil men op zo'n pijnlijk moment de waardering voor je per soon nog wel continueren, maar gaat toch liever verder met de koffie en wordt je vriendelijk gevraagd, of je nog een sprits belieft.) Het samenspel van deze factoren - die elkaar onderling nog kunnen verster ken - leiden bij de I.N. tot een specifiek aantal "symptomen", die men zou kun nen aanduiden met "ontwortelings syndroom". Dit syndroom bepaalt voor een belangrijk deel de opstelling van de I.N. tegenover zijn (Hollandse) om geving. Als enige van de symptomen - die in aantal en intensiteit natuurlijk van persoon tot persoon verschillen - zijn te noemen: teleurstelling, ontevre denheid, angst, anders zijn als hinder lijk ervaren, wrok, onzekerheid. Het syndroom is een identiteitscrisis. Onder invloed van de symptomen voelt de I.N. zich in het defensief gedrongen en raakt hij geremd in denken en doen. In zijn pogen zich onder de gegeven omstandigheden te handhaven en zo mogelijk iets te gaan betekenen, neemt hij zijn toevlucht tot aanpassen aan die omstandigheden. Het resultaat daarvan is dan weer, dat hij vaak naamloos verdwijnt in een vast en veilig baantje. In dit verband is de zinsnede uit een recent artikel in de Haagsche Courant over de toevloed ZE ZIJN ER WEER Bloeiende flamboyant in een Indisch landschap, een stukje tropen aan de muur Wandtegel inclusief porto 8,50 In de winkel 6,50 (de tegel is niet hitte-bestendig, dus niet als onderzetter gebruiken) Toko SowroLood o.a. KAJbAlL SQTO KAMPRET MANISAN K®DOK ekcetc van Surinamers naar Nederland, teke nend, luidende:"En dat (Neder land) in de jaren vijftig en zestig 280.000 Indische Nederlanders opving en vrijwel geruisloos deed assimile ren". (O, gruwelijke zelf-voldaanheid!) Leggen we nu, op dit punt aangeko men, een verbinding tussen het voor gaande en Tong-Tong, dan is het mijns inziens verklaarbaar, waarom maar een klein deel van de totale Indische groep geabonneerd is op Tong-Tong en ver schillende van de door dit blad opge zette activiteiten in het slop geraken. Immers, Tong-Tong wil de I.N. zich steeds bewust doen zijn van zijn eigen identiteit en van daaruit hem activitei ten laten ontplooien. Maar de I.N., ge confronteerd met de realiteit van alle dag en eenmaal op weg in het proces van verdedigen en aanpassen, kan en wil daarvan vaak niet terugkeren. Ik geloof, dat dit een realiteit is en door die te erkennen de I.N. daarmee een dienst wordt bewezen. Tong-Tong zoals het is, is van groot belang en dat niet alleen voor de In dische groep, maar ook daarbuiten (al is dat in het laatste geval nog steeds niet doorgedrongen). Ik moet het ech ter eens zijn met hen, die zeggen, dat Tong-Tong zich ook systematisch bezig zou moeten houden met de problemen, ervaringen en meningen van de I.N., hier en nu. Wat is daarover naar bui ten bekend? Toch niet alleen dat hem wat herinneringen zijn gelaten en dat hij verder, "geruisloos geassimileerd" is? Kom, kom! Ook heeft zich inmiddels een nieuwe generatie van de I.N. aangediend. Een groep met een eigen gezicht. Laten we die voor wat ze is, of moeten we haar via Tong-Tong ook zien te bereiken? Zo ja, hoe? Kortom, moeten we er niet doorlopend op uit zijn bestaande interessen gaan de te houden en nieuwe te kweken? Vele vragen, waarop ik niet onmid dellijk een antwoord weet. Maar die vragen zijn het stellen waard, omdat de I.N. veel te bieden en belangrijke dingen te vertellen heeft. Teveel boei ende figuren uit de Indische groep zijn reeds ongemerkt uit ons gezichtsveld verdwenen. ROB VAN MEERTEN. 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1975 | | pagina 25