ALS VROUW KUN JE ZOVEEL DOEN (slot) (slot volgt) De Koloniale School voor vrouwen in Den Haag in 1920 opgericht, schijnt veel en nuttige invloed gehad te hebben op het leven van de Hollandse vrouwtjes die hun echtgenoten naar "de Oost" volgden. "Als alle ionqe vrouwen, die naar Indië vertrokken aldus voorbereid waren ge- qaan, dan was daar zeker in de na-oorlogse jaren niet ontstaan denedertuime- linq van vele Hollandse vrouwen die door haar levenshouding ons (Nederlands prestige zozeer geschaad hebben. Dan hadden de boeken van mevr Szekely- Lulofs zeker menige bladzijde gemist, die ons nu het schaamrood naar de kaken drijft," zei C. J. van Kempen in een lezing, voor de Vrouwengroep van de Vrijheidsbond. Wat die "nedertuimeling" en het pres tigeverlies hebben ingehouden is me nooit duidelijk geworden, maar als we zo die oude "Echo" van 1900 (waaruit we af en toe wel eens wat overnemen in dit blad) inkijken, dan valt daaruit af te leiden dat je in die tijd als Europese maar weinig hoefde te doen om je ge- D. G. Stibbe eens iets liet bakken, had zijn vrouw er nooit klapperolie voor, maar djarakolie, afkomstig van de ricinus communis of castorolieboom. Als geneesmiddel is 't nu in gebruik, en naar ik meen, zelfs als smeerolie voor vliegtuigen. Maar hij groeit er in het wild en het was alle maal gratis en voor niets en je went tenslotte aan alles. Geld verdienen was er moeilijk. Pa was zo naïef te denken dat, wat een ongeschoolde Chinees kon, hij met zijn klassieke opleiding zeker beter zou kunnen. Dus stortte hij zich in de rijst- handel, want padi is en blijft een be langrijk handelsproduct. Maar voor die handel heeft men geduld nodig, waren kennis, psychologisch inzicht en over redingskracht, allemaal zaken, die hem vreemd waren. Het werd een fiasco, maar hij leerde er veel vrienden ken nen onder Javanen en Chinezen; blij vende vriendschap en vertrouwen - iets onbetaalbaars. zicht te verliezen. Zo en zo was onze verhouding tot "Den Inlander" en wee je gebeente als je daarvan afweek. Het is nu, een halve eeuw later makkelijk om te spre ken van een ziekelijke situatie en een allerschandaligst kolonialisme, maar het WAS zo. In Indië, India, in alle koloniën. Daarom is een vrouw als Marie Stib- be-Knoch, met haar betrokkenheid tot het welzijn van blank en bruin en haar verlangen beide partijen tot een waar diger verhouding te brengen, een uni cum in onze Indische geschiedenis. Om te leren begrijpen en beter te leven was die Koloniale School nodig. Maar U kunt het wel raden; natuurlijk kwamen er problemen over de subsi die. 1.000,— per jaar bedroeg de huur aan het pand Westeinde 46, door de Nederlandse en de Indische auto riteiten te dragen. Juist toen de huur met 250,werd verhoogd (wegens noodzakelijke verbouwingen door het stijgende aantal leerlingen) werd die subsidie gehalveerd en later zelfs ge heel ingetrokken. De leraren en de directrice probeerden door hun salaris vrijwillig te halveren, de zaak staande te houden, maar vergeefs. In 1934 schreef "Onze overzeesche gewes ten": "Het is ons een raadsel dat de gemeente Den Haag, die duizenden besteedt aan verfraaiing, aan steun verlening voor doeleinden die door ve le stadgenoten niet eens worden ge waardeerd, niet kon besluiten deze school, die juist in Den Haag met zijn sterk Indisch karakter moest staan, te doen behouden." En dan te bedenken dat minister van Doorn toen nog niet eens bestond! De Koloniale School werd opgeheven, vlak na het koperen feest. Misschien was het niet zo'n ramp, want inmiddels woonden in Ned. Indië duizenden Hol landse vrouwen die volledig waren ge assimileerd" en die hun ervaringen konden delen met de "baroe s Een andere taak Marie Stibbe, een aantrekkelijke vrouw (van Franse afkomst) die zo prachtig pianospeelde dat ze, volgens haar kin deren, best concertpianiste had kun nen worden. Ook in Indië stond in de binnengalerij altijd een vleugel. Er was Marie Stibbe-Knoch altijd muziek Chopin en Beethoven, maar ook de nieuwste danswijsjes die menig feestje opvrolijkten. Het gastvrije huis van de Stibbes stond voor iedereen open en de kin deren, 3 dochters, 2 zoons hadden een onvergetelijke, mooie jeugd, waarbij toch altijd weer de geest van denken aan de medemens, dienbaarheid, het hebben van een doel, hun opvoeding bepaalde. Een doel voor ogen had Marie Stibbe altijd. Terug met verlof in Holland werd haar man een functie van hoog leraar bij de Economische Hogeschool te Rotterdam aangeboden. Onder de leiding van D. G. Stibbe kwam in de volgende jaren de bekende "Encyclo paedic voor Ned. Indië" tot stand. Zo bleef het gezin in Den Haag wonen waar Stibbe ook leraar aan de be- stuursacademie werd. Hier werden be stuursambtenaren middels cursussen bijgewerkt voor hun taak in Indië. Marie Stibbe bleef ook buitenshuis ac tief. Met een overgave en energie die al haar ambities kenmerkten, wierp ze zich op voor het tot stand brengen van het Vrouwenkiesrecht, daarnaast toch tijd vrijmakend voor verenigingswerk o.a. de Vereniging van Huisvrouwen. Zij was het, die in 1914, bij het uit breken van de oorlog als eerste met een verhuiskar de straat opging om kleren en meubels in te zamelen voor de Belgische vluchtelingen. De bergen kinder- en babykleren stapelden zich tot aan het plafond van haar huiskamer op, mensen kwamen het aan de deur brengen. De kinderen hielpen met het rondbrengen van briefjes. Pas weken later kwam het Rode Kruis in actie. Terug naar Indië. In 1924 kreeg de heer Stibbe het aan bod om voor 4 jaar terug te gaan naar Indië in de functie van regeringscom missaris voor de Bestuurshervorming. In die tijd kon zijn vrouw zich weer vol op inzetten voor het werk dat haar van het begin afhad geobsedeerd: het ver beteren van de levensomstandigheden van de vrouw in Indië in het algemeen, voor de inheemse vrouw in het bij- 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 14