DOMINEE SILLEVIS SMIT DIA'S OVER INDONESBE "Indonesische Sagen en Legenden" f 29,50 De kleine Saja "Van mensen, de dingen die NIET voorbijgaan ZOVEEL Uit een brief: t De gewezen hoofdvlootpredikant, ds. Johannes Hendrik Sillevis Smit is op 31 december 1975 overleden op de leeftijd van 78 jaar. Niet alleen in de kring van de schepelingen van de Koninklijke Marine zal dit bericht met groot leedwezen zijn ontvangen, want aan ds. Sillevis Smit's marineloop baan zijn vele jaren voorafgegaan als "burger"-predikant in Nederlands In- dië, o.a. in Semarang. "Een mens in de volle betekenis van het woord" noemt Conny Sluismans hem in een herden kingsartikel in De Telegraaf. Wij ne men uit dit artikel nog het volgende over: "Twee weken lang heeft hij gewor steld met de dood. Toen was het voorbij. Zijn vrouw, van wie hij ge durende een lang en ontroerend goed huwelijk onafscheidelijk was, en alle vier zijn kinderen waren bij hem. Zij hebben een ontzaglijk groot verlies geleden. En ook wij zijn vrienden. Want dominee Sillevis Smit was een mens rijk aan de allerbeste menselijke eigenschap pen. Woorden zijn ontoereikend voor Sillevis Smit. Woorden waren er dan ook nauwelijks rondom zijn sterven. Zijn begrafenis heeft in stilte plaatsgevonden. Dat was zijn uitdrukkelijke wens. Tegen hen, die hem het allerdierbaarst waren, had hij gezegd: "Een mens leeft in een gemeenschap, laat hem zo apart mogelijk sterven" Zo hoorde ik vroeger eens een mari nier zichzelf nederig betitelen (ook verbasterde hij schalks het woord Soerabaja tot Boeresaja). Stellen wij ons tevreden met het woord IK (hoog stens WIJ), de Bahasa heeft meer per soonlijke voornaamwooorden. Het Ma- leisch - Nederlandsch Woordenboek van H. C. Klinkert geeft de volgende woorden: 1. SAHAJA (ook saja), dienaar, slaaf, ook gebruikt als persoonlijk voor naamwoord voor: ik, wij, Uw die naar, wanneer men beleefd spreekt. Het Ned. bijwoord JA of JAWEL sehajanda, verkort sanda. 2. HAMBA, dat evenals 3. ABDI, dienaar of slaaf betekent. 4. PATIH, als een onderdaan tot een regerend vorst spreekt. 5. BETA, ik, mij, b.v. door vorsten tot hun gelijken gebruikt of tot minde ren om die te eren. In de Molukken steeds als persoonlijk voornaam woord. 6. AKU (niet in b.g. woordenboek) Hierbij vergeleken slaan wij een pover figuur, vindt V. N. MOENS Rogier is voor een korte vacantie in Nederland en heeft een schat van dia's over Indonesië meegebracht. Hij wil U die graag laten zien en er over vertellen op 22 JANUARI a.s. om 7.30 u. n.m. in "Huize Modjo", Stadhouderslaan 194 (t.o. Gemeentemuseum, lijn 10 - bus 4) Het aantal plaatsen is beperkt, belt U alstublieft op als U denkt te komen. Is de animo groot dan kan er een tweede avond worden georganiseerd. In de pauze gelegenheid tot vragen stellen en een babbeltje. Entree: 1,Meer mag ook, vanwege zaalhuur en andere kosten. Telefoon Tong-Tong 070-54 55 00. "Treur niet om de dingen die voorbij zijn gegaan, maar geniet van de dingen die gebleven zijn en nooit veranderen zullen". brieven, kaarten en attenties mocht ik de afgelopen weken ontvangen, dat ik niet weet hoe ik U moet bedanken. Uw goede wensen, maar vooral de uitgesproken ge dachten en gevoelens van genegenheid voor Tong-Tong en het werk dat wij doen, hebben mij bij het jaareinde erg veel goed gedaan. Het liefst zou ik u alien persoonlijk willen terugschrijven. Door de overstelpende hoe veelheid, is het me echter onmogelijk. Ik zou nog meer achterstand krijgen door de dagelijkse portie post die er bij komt. Daarom van hieruit, van Nw. Zeeland tot Noorwegen: dank voor alles! Lilian Ducelle door Nenek Dongeng een sprookjesboek voor ouderen 10 Fascinerende, klassieke Ja vaanse vertellingen plus 1 van de mooiste wajang-verhalen "Rama en Sinta" Prachtig geïllustreerd door P. v.d. MAADEN BOEKHANDEL TONG TONG "Tjalie is meer dan een goede vriend voor ons geweest. Hij is er, door zijn menselijke warmte en persoonlijke belangstelling in geslaagd, een hechte band te kweken, waarvan de invloed ver boven de dood uitgaat. Het allerbelangrijkste is wel ge weest, de gemeenschappelijke Indische achtergrond, waaruit deze band is gegroeid. Dit is niet alleen zo geweest tussen Tjalie en ons, maar ook tussen hem en de duizenden anderen, die in het vooroorlogse Indië zijn op gegroeid en die later, na de oor log zichzelf in het nieuwe Indo nesië terug vonden. Tjalie is in dit opzicht voor ons allen een symbool geworden, omdat hij steeds de spreekbuis voor onze gevoelens en ge dachten is geweest. Het bewustwordingsproces, dat hij op gang heeft gebracht is iets waardevols, omdat dit niet alleen uit het verleden stamt, doch zijn invloed ook tot in de toekomst zal uitstrekken." R.W. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 3