Het Wapen der Militaire Luchtvaart Knil EEN ROEMRUCHT WAPEN CO in T.T. 14e jaargang nr. 10 van 1-12-1969 is een artikel gewijd aan één van de dappersten uit de oorlogstijd. In het naschrift vraagt Tjalie om meer getuige nissen van moed, volharding en opofferingsgezindheid voor een zaak van Eer, van Recht en van Plicht. Opdat wij hen niet vergeten. Welnu, het volgende historisch verhaal kan worden aangemerkt al één van de meest gedurfde ontsnappingspogingen uit de tijd vlak voor de capitulatie in 1942. Het staat in de geschiedenis van de Militaire Luchtvaart bekend onder de titel: De laatste vlucht van de Glenn Martin M-585 Bij de invasie van Java in 1942 was de 3e Afdeling Glenn Martin bommenwer pers van de llle Groep reeds uitge dund tot, negen crews en vier vlieg tuigen, waarvan slechts één operatio neel kon worden ingezet. Tijdens één van de bombardementen op Andir is deze ook vernietigd. Over bleven drie niet gevechtsklare vliegtuigen. Op vrijdag 6 maart gaf de comman dant van de 3e Afdeling de 1e Luite nant vlieger waarnemer A. B. Wolff de opdracht de niet gevechtsklare vliegtuigen over te vliegen naar Tasik- malaja, zulks op bevel van het HKML. Deze opdracht deed hij zeer tegen zijn zin omdat hij wist dat de drie bws op Tasikmalaja zouden opvallen en der halve zouden worden vernietigd door de Japanners. Deze patrouille - de "patrouille van Erkel", genoemd naar de patr. leider de 2e Lt. van Erkel - kreeg tevens de opdracht om in geval Bandoeng zou vallen, te trachten met de drie vliegtuigen naar Australië uit te wijken. Maar op zaterdagmorgen 7 maart belde van Erkel vanuit Tasik malaja zijn commandant op Andir op dat ook deze drie vliegtuigen op Tasik door een bombardement waren ver nietigd. Van Erkel moest toen over de weg naar Bandoeng terugkomen. Om circa 10.00 uur diezelfde ochtend kreeg Wolff de opdracht van de Kolo nel Kengen op het HKML om te pro beren met de drie "resterende" Glenn's - Kengen wist niet dat deze reeds vernietigd waren op Tasikmala ja - te starten voor Australië met en kele belangrijke passagiers die in op dracht van de Legercommandant moesten uitwijken. Kengen kreeg toen van Wolff te horen dat dit nu niet meer mogelijk was. Echter, om 14.00 uur dezelfde dag deelde de hoofdmonteur van de af deling Wolff mede, dat op Andir in de hangar van de Technische Dienst een Glenn Martin stond, waari.n juist nieu we motoren waren ingebouwd. Het toestel zelf was vrij ernstig bescha digd vanwege de beschietingen, maar de motoren zagen er goed uit. De actie-radius van de Glenn Martin bom menwerper was echter onvoldoende voor een rechtstreekse tocht over de Indische Oceaan van Bandung naar Australië (bedenk dat de strijd al ge staakt was en de overgave een kwes tie van uren was). De afstand Ban doeng - Broome Australië zou volgens berekeningen acht uur vliegen vergen. Er moest dus geïmproviseerd worden. Er moest extra benzine worden mee genomen. Dit kon alleen maar worden meegenomen in een z.g. "bombay- tank", een tank die in de bommen- ruimte van het vliegtuig kan worden geplaatst. De enige tank die de ML toen nog bezat op Andir werd naar De gezagvoerder van de Glenn Martin M-585, de toenmalige 1e It. ML/KNIL, A. B. Wolff. Op de foto bekleedt hij de rang van Generaal Majoor der Kon. Luchtmacht in Nederland in de functie van Commandant van het Commando Luchtverdediging in Zeist. Kort daarop werd hij Bevelhebber der Kon. Luchtstrijdkrachten in de rang van Luitenant Generaal. het veld gebracht, maar ophanging en toevoerleidingen ontbraken. Deze moesten dus ergens vandaan worden gescharreld. Uit wrakken en vernietig de Brewster-Buffalo jachtvliegtuigen, waarvan er genoeg op Andir in het rond lagen, werd gesloopt en de ge hele technische dienst hielp mee dit vliegtuig zo snel mogelijk en zo goed mogelijk vliegklaar te maken. Allen wisten dat de situatie zeer kritiek was en de opdracht tot overgave elk ogen blik kon worden verwacht. Kolonel Kengen op het HKML werd door Wolff ingelicht dat te midder nacht het vliegtuig startklaar zou zijn. Kengen gaf toestemming een poging tot ontsnapping te wagen. I.v. m. de aanstaande overgave van het Javaleger gelastte hij vóór 18.00 uur te starten. Behalve de crew zouden mee gaan de Kapt. Reinderhoff (slag bij Tarakan), de Kapt. Spoor en de Lt. Kol. Droog. Allen in opdracht van de CLG. De crew zou uit vrijwilligers be staan. Wolff heeft om vrijwilligers ge vraagd, maar de meesten vonden dit plan waanzinnig, aangezien zelfs met een volle bombay-tank een actieradius van 7 uur vliegen werd verkregen en derhalve het plan één uur te kort kwam voor een veilige oversteek. Een zekere landing op zee, ofschoon vrij willig gemaakt, was geen aantrekke lijk vooruitzicht, maar Wolff verkoos deze kans op behoud boven definitie ve gevangenschap op Java. Velen za gen af van deze ontsnappingsmoge lijkheid toen zij kennis namen van de hachelijke calculaties zonder te be seffen dat het lot dat zij aangeboden kregen het winnende lot was. Uitein delijk gaven zich vrijwillig op als crew lid: de 2e Lt van Erkel (2e vlieger), sgt. Pilger (monteur) en de sgt. Tim mermans (telegrafist), terwijl vrijwillig meegingen als passagier de 1e Lt. Wnr. van Loggem en de Sgt Wnr. Paalman tesamen met Spoor, Reinder hoff en Droog. Van Erkel ging op kaarten uit, doch deze waren nergens meer te krijgen - de archieven waren reeds verbrand. Wel kreeg hij informaties betreffende koers en te verwachten winden van de KNILM, terwijl Wolff slechts een blad "Australië" uit een Bos-atlas kon bemachtigen. Om 19.00 uur hielden van Erkel en Wolff een laatste be spreking. Daarna ging van Erkel met aspirine naar bed en Wolff zou door gaan met verdere voorbereidingen en detail regeling. Van Erkel zou de nachtstart doen en het eerste gedeel te van het traject vliegen. Droog en Spoor konden ook naar huis gaan om te rusten om straks om 24.00 uur te vertrekken. Reinderhoff zou pas op 't laatste ogenblik aan boord worden ge nomen omdat niemand mocht weten dat hij uit Java zou worden gesmok keld. Hij stond bovenaan op de lijst van de Japanners. Na een heleboel geharrewar en span nende momenten - immers de Japan ners stonden vlak voor Andir - was om 00.30 uur op zondag 8 maart 1942 de M-585 gereed en werd zij met ver enigde krachten in de pikdonkere nacht naar buiten gerold, nadat Wolff alle monteurs die aan dit werk hadden meegedaan had bedankt. Van de pas sagiers waren aanwezig Reinderhoff, Spoor, van Loggem en Paalman. O- verste Droog was niet meer komen opdagen. Een humoristische noot. Bij het "neu zen tellen" ontbrak plotseling Spoor Tevoren stond hij te mopperen dat hij voor het eerst in zijn leven sinds een paar weken een nieuwe auto bezat, die hij nu aan de Jap moest laten. Plotseling was hij in de duisternis ver dwenen en nog wel op het moment van instijgen. Na enig wachten op dit raadselachtig gedrag werd door Wolff besloten toch maar zonder Spoor te vertrekken. Mevr. Wolff was meege komen naar het veld om tot het laatst bij haar man te zijn. Zij was er van overtuigd dat zij hem nooit meer zou terug zien. Toen Spoor weg bleef en er dus een plaatsje over bleef werd (lees verder volgende pagina) 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 8