Het KWIII Herdenkingsboek HISTORY OF THE NETHERLANDS EAST INDIES NETHERLANDS INDIA A STUDY OF PLURAL ECONOMY 9 (Knil vervolg) zij door de andere passagiers aan boord getrokken, maar toen de luiken dicht gingen kwam Spoor uit het nach telijk duister aanrennen en hij^ werd toen ook maar in het vliegtuig gehe sen. Het bleek dat hij zijn nieuwe mooie auto had gestart en in een bomkrater heeft gereden en toen het contactsleuteltje ver weg heeft ge slingerd. Hij gunde zijn auto niet aan de Jap. Van Erkel zou de nachtstart maken en hij had haast - elke minuut kon de laatste zijn. Met slechts één landings- licht taxide hij de Glenn over het met bomkraters bezaaide vliegveld naar de startbaan. De terreinlichten gingen eensklaps aan en Andir baadde in een zee van licht. De crew moest zich heel naakt hebben gevoeld in al dat licht. Ofschoon zij niemand zagen voelden zij zich of wel duizend ogen op hen waren gericht. Het zou 'n moei lijke start worden met een overvol be laden kist op een half vernietigde startbaan. Gas! Op de remmen! Het motorgeronk zwol aan. De motoren liepen lekker en haalden de vereiste inlaatdruk. De props draaiden op maximale toeren - volgas - remmen los - de wielen rol den sneller - een trillende bonkende kist - los I Linker bocht - langzaam naar hoogte - naar de meest gunstige vlieghoogte - 3150 meter - en toen deze hoogte was bereikt richting Tji- latjap en richting Australië. In de verte zagen ze Tjilatjap branden en zodoen de kon hierop het kompas worden ge controleerd om aan de hand van de geconstateerde deviatie een waar- schijnlijkheidskoers te berekenen voor de oversteek over zee. En nu maar zuinig vliegen want het werd een kwestie van brandstof sparen. Daar vlogen zij dan. De bombay-tank met allerlei hulpmiddelen op zijn plaats "gebonden", leidingen en slan getjes en buisjes vernuftig geimpro- viseerd, maar zeker het gevoel gevend dat het gehele geval er misschien uit kon vallen. De crewleden op hun plaats - de vliegers op de "bok" - Paalman in de neus - en de anderen als haringen in een ton op plaatsen niet bedoeld voor mensen. Er was even tijd tot nadenken. Ze mochten Broome niet missen. In het ergste ge val zou dan op zee moeten worden geland of als ze geluk hadden op een stuk onbewoond kustgebied. Inder daad geen prettig vooruitzicht. Het was ijzig koud op die hoogte en de koude luchtstroom stak als scherpe dolken door de niet gerepareerde ko gelgaten. De passagiers zaten te be vriezen en kregen kramp in hun ge hurkte houding in de nauwe gangen van het oorlogstoestel. De vliegers staarden in de verte of controleerden de instrumenten. En er kwam geen einde aan de nacht. En met de ellende kwamen de twijfels. En in de diepte was alleen maar de oceaaneen onmenselijk groot monsterdat nu nog veraf was, maar waar ze straks in zouden liggen en zouden worden verzwolgenhet vooruitzicht werd steeds beklemmenderJava ont vluchten was mooi, maar daar was je tenminste blijven levennu wacht te vrijwel een zekere dood Om .05.30 begon het te dagen, tro pisch snel de opgaande zon tevoor schijn brengend, maar nu ook nog scherper de realisering in welke situ atie zij zich bevonden .met de steeds duidelijker zichtbaar wordende golven de oceaan onder hen... het liep naar 08.00 uurde benzine meters wer den constant in de gaten gehouden... er moest iets gebeurenwant het liep naar het einde "Land I I brulde Paalman uit de voorkoepel naar achter - gelukkig - de benzine was bijna op, de bombay- tank was leeg, de hulptanks waren volledig opgevlogen en de hoofdtanks met het laatste restant moesten het nu doen. De branding werd duidelijker zichtbaar en gaf vorm aan de kustlijn. Op het summiere Bosatlaskaartje van Wolff kon worden vastgesteld dat de M-585 een kleine afstand Zuid van Broome de kust aanliep. Langzaam werd gedaald, zo zuinig mogelijk vliegend. Er kon niet worden gesproken of geseind met de Austra* liërs - ze wisten de frequenties en codes niet - ze naderden de kust - scheerden over de branding - en alsof er geen enkele moeilijkheid was ge weest maakten ze een landing op de rode startbaan van Broome in Austra lië. Ze rolden uit het vliegtuig en stonden krom, de stijve ruggen weer recht strekkend. Het telde allemaal niet, want de triomf was aan hun kant. Het geluk diende hen, want ze hadden zonder te weten gevlogen met een fikse staartwind. Het is goed gegaan, zoals gezegd tegen alle menselijke verwachting in, maar de kleine kans die er was werd gegrepen en de po ging beloond. O. G. WARD Noot: Wolff werd hier in Nederland, na een lange zwerftocht, als Luitenant Gene raal de Bevelhebber der Kon. Lucht macht. Van Loggem maakte ongeveer dezelf de zwerftocht en werd gepensioneerd als Kolonel der Kon. Luchtmacht. Spoor werd Legercommandant in In- dië. Reinderhoff werd in Nederland gepen sioneerd als Brig. Generaal. Van Erkel vond de dood op 1-12-1942 tijdens een oefenvlucht in Amerika. Paalman' sneuvelde tijdens een aanval op Taberfane op de Aroe-eilanden op 21-11-1943. Timmermans is nog steeds actief die nend als Majoor bij de Kon. Lucht macht. Jubileum uitgave van de Koning Willem III Schoolvereniging. Redactie W. Doeve Boordevol dierbare en kostelijke foto's, artikelen, bijdragen van Tjalie Robinson, Johan Fabricius en vele anderen. 25,porto f 2,25 Met diepe getroffenheid geven wij U kennis dat op 14 januari 1976 ter aarde werd besteld in Setubal, Portu gal, onze innig geliefde zuster Mevr. de Wed. E. KORTHOUT-DRONKERS (Lally) in de leeftijd van 56 jaar. (gepens. onderwijzeres van de R.K. Missie-School in Biak en Sorong, Nw. Guinea.) In dankbare herinnering: Jeff Dronkers, Union City, California. Jim Dronkers, Fremont, California. Els Vogel-Dronkers, Milwaukee, Wisconsin. Binnenkort verschijnt in een oplage van 350 exemplaren: E. S. de Klerck, Herdruk van de uitgave Rotterdam 1938, 1140 pp., 2 delen, 5 kaarten. 240,(tot 15 februari f 205) IN VOORBEREIDING: J. S. Furnivall, Beperkte herdruk van de uitgave Cambridge 1944, 528 pp., 2 kaarten. f 70,(prepublicatieprijs f 60, B. M. ISRAËL BV - Uitgeverij - N.Z. VOORBURGWAL 264, AMSTERDAM

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 9