Zomaar een Terugblik VAMU NEDERLAND zoutarme ketjap speciaal voor hogebloeddruk-patiënten nu ook verkrijgbaar via uw VAMU-winkelier De laatste dagen van Tjilatjap onder de Nederlandse driekleur. (SLOT) Om een beeld te geven van de vernietiging van koopvaardij-schepen vermelden we hieronder de lotgevallen van enkele van hen. De "Siantar" van de Rotterdamse Lloyd, die op 400 mijl uit de kust op nadere orders wachtte, werd op 3 maart door een vijandelijke onderzeeër opgemerkt en in de grond geboord. De schipbreukelingen werden na een dag rondzwerven in de reddingsboten door een Nederlands schip opgemerkt en in Australië aan land gezet. De "Zaandam" van de Holland-Ame- rika-Lijn, die Tjilatjap ook eind februari verlaten had, kreeg per radio opdracht naar Tjilatjap terug te keren om eva cués op te nemen. De Jappen waren toen reeds op Java geland en te Tji latjap heerste een verwarde en cha otische toestand. Na aankomst te Tji latjap inviteerde Gezagvoerder Starfi- perius Havenmeester Fray om met zijn vrouw en dochter, die te Bandoeng verbleven, mee te gaan naar Australië c.q Amerika. Natuurlijk moest haven meester Fray dit aanbod afslaan. De toestand in Ned. Indië was weliswaar onhoudbaar, doch Fray was afterall gemilitariseerd en kon dus zijn post niet verlaten. De "Zaandam" werd in tussen overstroomd door Engelse en Amerikaanse soldaten, Nederlandse vliegers met hun familieleden, perso neel van consulaten en diverse Ne derlandse burgers. Eerst na het ver trek bleek, dat het aantal opvarenden 921 bedroeg. Het schip werd naar bui ten geloodst door loods Droste, ter wijl ook nog meeging een onderhaven meester van Raalte voor controle van de nachtverlichting. Buiten de mijnen velden gekomen was het zodanig dik van de regen, dat de loodsboot werd gemist. Omdat Gezagvoerder Stam- perius het te riskant vond om buiten op de loodsboot te wachten en er ook geen onderzoekingsvaartuig te be speuren was, vervolgde de 'Zaandam' met loods Droste en onderhavenmees ter van Raalte, de reis Het schip had geluk; het arriveerde 6 maart te Fre- mantle. Het m.s. "Modjokerto'' van de Rotter damse Lloyd werd na het verlaten van Tjilatjap op 1 maart door een vijande lijk vliegtuig waargenomen. Even later verscheen een oorlogsbodem aan de kim. Toen was het gauw gedaan met de "Modjokerto". Op 12° 40' Z. br. en 106° 40' O.L. is het schip met man en muis vergaan. Op 28 februari vertrok de "Poelau Bras", het schip, dat in het boek "Vaarwel tot betere tijden" door J. C. Bijkerk vereenzelvigd wordt met een van de grootste drama's van Indië's korte strijd tegen Japan. Met 'n 91 kop pen tellende bemanning wist dit schip door de blokkade heen te breken en toen men ongeveer 500 mijl bezuiden Tjilatjap was gekomen waren allen aan boord verheugd de dans te zijn ont sprongen. Op 2 maart 1942 kwam een telegram, bevattende de order van de Commandant Zeemacht om naar Tji latjap terug te keren. Wederom had het m.s. "Poelau Bras" geluk. Het schip kwam goed door de blokkade en kwam op 3 maart 1942 voor de haven te liggen. Toen Gezagvoerder P. G. Crietée op het punt stond met zijn schip binnen te varen, kreeg hij telegrafisch de order op te stomen naar de Wijnkoopsbaai. In de omge ving daarvan heeft het drama van de "Poelau Bras" plaats gehad; het af grijselijkste drama, dat zich in de In dische Oceaan heeft afgespeeld. Tot de talrijke schepen, die op 27 februari opdracht kregen Tjilatjap te verlaten, behoorde ook het m.s. "Tomohon". Dit schip werd vier dagen later aan de Zuidkust van Java door een Japans eskader tot zinken gebracht. Het m.s. "Janssens" groot 2071 B.R.T. van de K.P.M. met Gezagvoerder G. N. Prass verliet Tjilatjap als één van de laatste schepen op 2 maart 1942. Aan boord bevonden zich 450 personen, waaronder ook een aantal Engelsen en Amerikanen. Dit schip was door de Kon. Marine gehuurd als voorraad- schip en bewapend met twee verou derde kanonnen en twee provisorisch opgestelde dubbele mitrailleurs van een beschadigde Catalina-vliegboot. Het schip trotseerde aanvallen van Japanse bommenwerpers en wist op 13 maart 1942 veilig Fremantle te be reiken. Aan kapitein G. N. Prass en de hoofdmachinist J. van Klaveren werd het Kruis van Verdienste toege kend. De "Sloterdijk" van de Holland-Ame- rika-Lijn met Gezagvoerder Dobbinga en heel wat evacués, werd op weg van Tjilatjap naar Fremantle door een Japanse onderzeeër aangevallen. Door snel van koers te veranderen bij het zien van de bellenbaan wist het schip de torpedo te ontlopen en Fremantle te bereiken. De evacuatie-schepen "Tawali" en "Kota Baroe" wisten eveneens Aus tralië te bereiken. De "Tjisaroea" en "Duymaer van Twist" vielen in handen van de Jappen en werden naar Makassar gedirigeerd. De "Generaal Verspijck" werd getor pedeerd. Het is niet mogelijk om van alle sche pen, die eind februari 1942 Tjilatjap verlieten, de lotgevallen te vermelden. Daarvoor was het aantal schepen te groot. De uittocht betrof niet alleen schepen. Verre van dien. De uittocht was al gemeen. In de nacht van 27 op 28 februari vertrokken diverse leden van het geallieerde hoofdkwartier in Ned. Indië met enige catalina's van Tjilatjap naar Colombo. Hierbij was ook de Commandant Zeemacht van de Ne derlandse Koninklijke Marine. De Nederlandse Consul-Generaal Feyn van Singapore kwam vrijdag middag 27 februari met gevolg en twee militaire vrachtauto's met baga ge te Tjilatjap aan en verzocht Haven meester Fray via de uitkijkpost te Tjilatjap opdracht te geven aan een schip van de Straits Steam Ship Cy, dat een uur tevoren vertrokken was, terug te keren om hem met gezel schap en bagage in te schepen; e.e.a. was natuurlijk niet mogelijk. Later werd vernomen, dat hij met zijn gezelschap naar Australië is vertrok ken met een vliegtuig, dat onderweg door Japanse vliegtuigen is neerge schoten, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen. Zaterdag 28 februari 1942 vertrok het Amerikaanse smaldeel. Havenmeester Fray bracht 's avonds met de speed boot capt. Hudson en commander Keith naar een catalina, waarmede zij naar Colombo vlogen. Bij het afscheid nemen gaven genoemde officieren hun auto, een "mercury" aan Haven meester Fray in bruikleen. Voor de duur van drie maanden, zoals zij dat zeiden, want dan zouden zij wel weer terug zijn. Wat een optimisme spreekt (lees verder volgende pagina) Gele Meerbloem 13 Wateringen Telefoon 01742-3280 VOOR AMSTERDAM ARCHIPEL Karei Klinkenbergstraat 115 Telefoon 020- 1371 57 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 16