'Een fraai stuk burengerucht' WIETEKE VAN DORT ZINGT DE STERREN VAN DE HEMEL OP HAAR L.P. met o.a. Den Haagde We duwe van Indië ben jij, Arie op Safarie, Meisje spreekt, enz. Bij Uw platenhandelaar te krijgen. (Vervolg: zomaar een terugblik) hieruit! Of was het gebaseerd op een verregaande onderschatting van de kracht en macht van de vijand? Drie maanden, een lachertje als het niet zo triest was. Havenmeester Fray aan vaardde de auto met de opmerking: "Zeg maar gerust over drie jaar". Achteraf nog te optimistisch. In de haven van Tjilatjap was het stil en rustig geworden. Op 1 en 2 maart liepen enige teruggeroepen schepen binnen om te bunkeren, vitualeren, water te laden en te evacueren per soneel van het Marine Etablissement Soerabaia, de luchtmacht, etc, over te nemen. Om en bij het station lag het vol plunjezakken en uitrustings stukken van marinepersoneel, dat lie ver in Indië bleef dan te evacueren. Wat een troosteloze aanblik! De klei ne Amerikaanse vliegtuig-carrier "Langley" met de modernste jagers aan boord werd nabij de haven van Tjilatjap door de vijand in brand ge schoten; total loss. In een laatste wanhopige poging nog iets te redden loste het Amerikaanse s.s. "Seawitch" nog enige bommen werpers te Tjilatjap, Met behulp van gestraften van Noesa Kembangan was een primitief startbaantje achter de havengoedangs gemaakt. Dit is echter geen succes geworden. Er was van meet af aan niet voldoende personeel om de vliegtuigen te monteren en vliegklaar te maken, terwijl er ook te weinig piloten waren. Het eerste bombardement ervoer Tji latjap op 4 maart ten 10.00 v.m. en wel door drie formaties van zes bommen werpers, geëscorteerd door ca. vier jagers. Dit bombardement en het mi trailleren duurde een klein uur. De aangerichte schade was onvoorstel baar groot. De met steenkolen ge laden "Van der Hagen" aan de oude steiger werd in brand gebombardeerd. De oude steiger zelf werd zeer zwaar beschadigd en de daarbij behorende goedang brandde geheel uit. Voltref fers vielen ook nabij het spoorweg station. Havenmeester Fray vond een heenkomen - gelukkig een goed heen komen - in de schuilloopgraaf bij het havenkantoor. Van onze kant werd nauwelijks weerstand geboden. In de buurt van het havenkantoor hadden we zegge en schrijve één Australische afweerbatterij. Achteraf werd verno men, dat deze vermoedelijk één van de vrij laag overvliegende vliegtuigen had afgeschoten c.q. geraakt. Van Ge zaghebber Kool werd vernomen dat de "Valk" onder en boven de water lijn diverse kogelgaten in de romp had, schoorsteen, luchtkokers en stan daardkompas waren weggeschoten. Afstandmeter en mitrailleur in gruze lementen. Hut Gezaghebber in puin. Gelukkig was Gezaghebber Kool zelf bij de C.M.M. om orders te halen. De inheemse bemanning van de "Valk" was intussen gedeserteerd. Op het haventerrein heerste een dood se stilte. Nagenoeg alle inheemsen waren verdwenen. De blus- en oprui mingsdiensten konden dan ook zo goed als niets beginnen. De beman ningen van de schepen waren "het bos in". Vele scheepsofficieren pro beerden na dit bombardement per auto of trein Bandoeng, Batavia of Poerwakarto te bereiken. De douane verliet Tjilatjap. Natuurlijk waren bij dit bombardement enige doden en vele gewonden te be treuren. 's Lands havenbedrijf lag plat en stil. Met de sleepboot van de N.I.S.M. en die van de zoutregie is nog een po ging gedaan om de brandende "van der Hagen" weg te slepen, doch daar dit schip aan de grond zat lukte dit niet. Daar een herhaling van het bom bardement op de volgende dag - don derdag - werd verwacht werd in over leg met de C.M.M. en de Directeur van 's Lands havenbedrijf besloten om de volgende morgen niet te werken, doch voorzover doenlijk een schuil plaats buiten Tjilatjap te zoeken. Diverse Gezaghebbers en Officieren van de Gouv. Marine kwamen bij Havenmeester Fray om advies inzake verlaten van Tjilatjap. In de avonduren belde Havenmeester Fray de H.I.S. te Bandoeng op voor enig overleg. Daar bij werd opdracht gegeven dat het Gouv. Marine-personeel nog te Tjila tjap moest blijven. Wat verwacht werd werd werkelijk heid. Donderdagmorgen, toen Haven meester Fray voor besprekingen bij C.M.M. Schokking thuis was, kwam van de vuurtoren Tjimiring een tele foontje, dat een 50-tal vliegtuigen pas seerde. Even later brak de hel los. Bommen vielen her en der, ook dicht bij de schuilloopgraaf bij het huis van C.M.M. Schokking. Kort daarop volg den zeer zware knallen. Het leek op een bombardement op afstand, het vermoeden wekkende, dat een Japan se vloot vanuit zee bezig was Tjilatjap te beschieten. Later bleek dat de knal len veroorzaakt waren door het in de lucht vliegen van enige drums vlieg- tuigbenzine. Het 9000 tons dok was gezonken; vele laadprauwen stonden in lichte laaie; het post- en telegraaf kantoor en ook het station hadden voltreffers gehad. Dakpannen van woningen waren ook door de luchtdruk van de bommen weggeslagen; eternietplaten waren door mitrailleurvuur kapot geschoten. Aangezien er in de haven niet meer gewerkt kon worden verliet de Direc teur van 's Lands havenbedrijf, Hr. Bracht, met zijn personeel Tjilatjap, nadat hij Hr. Fray de sleutels had over handigd van de goedangs, waarin de voorraad voeding was opgeslagen. Donderdagavond, 4 maart 1942, maak te Havenmeester Fray nog een ronde langs de brandende opslagplaatsen en schepen. Alles was uitgestorven. De telefoonverbinding met Bandoeng was verbroken. Daar zaten zij dan bij el kaar - de laatsten der mohikanen - drie havenmeesters, J. Fray, T. J. Buiten en J. M. Sytsema, enige officieren van U zult op deze bladzijde een adver tentie aantreffen voor de L.P. van Wieteke van Dort. Om misverstan den en onnodige correspondentie te voorkomen: deze plaat is NIET bij Tong-Tong verkrijgbaar, maar ge woon bij elke platenhandelaar. Advert. Afd. Tong-Tong de Gouv. Marine en enige officieren van de K.P.M. Laatstgenoemden had den na het torpederen van hun schip twee dagen gezeild en geroeid om Tjilatjap te bereiken. Eten en drinken was er ruim voldoen de. De slaapgelegenheidveldbed den en bultzakken onder de nog on beschadigde eternietplaten van de pondoks. Het was volle maan. Zij keek zo vredig op de achterblijvers neer, terwijl genoemde personen in onwe tendheid van hetgeen hun boven het hoofd hing het ene kopje koffie na het andere dronken. Vrijdagmorgen bleek het kantoor van de C.M.M. onbemand. Daarom reed Havenmeester Fray per auto naar Maos om van daaruit de H.I.S. te Bandoeng op te bellen. Op de weg een hoop auto's, grobaks, fietsen, handkarren vol beladen en bepakt. Een paar honderd Engelse en Austra lische militairen, die naar Tjilatjap wa ren gekomen om te evacueren, mar cheerden naar Maos terug. Een uit tocht in optima forma. Het einde was gekomen. Demilitairisatie. Tjilatjap-dossier gesloten. Na-schrift: Te Tjilatjap werden de geheime code, het geheim archief en zeekaarten ver nietigd. De van de Amerikanen voor drie maanden in bruikleen gekregen "mercury" werd volgeladen met le vensmiddelen en dranken; ergens ver scholen de kasgelden. Op een heel andere plaats de kasboeken. Diezelf de dag, vrijdag 5 maart ten 17.00 uur reden Havenmeester J. Fray en T. J. Buiten van Tjilatjap weg. De hele nacht werd doorgereden; natuurlijk met de nodige onderbrekingen in verband met luchtaanvallen en het laten passeren van troepen en geschut. Zaterdag in de prille ochtend aankomst te Ban doeng. Havenmeester Buiten werd af- (lees verder volgende pagina) 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 17