Het wapen der Militaire Luchtvaart KNIL Een Roemrucht Wapen (II) De successen van het luchtcircus Van Helsdingen door O. G. Ward Onder de titel En in de lucht" is in TT nr. 10 van de 14e jaargang dd. 1-12-1969 een artikel gewijd aan één der dappersten uit ons midden tijdens de oorlogsdagen in 1941-1942: de kapitein vlieger-waarnemer J. P. van Helsdin gen. Hij heeft tijdens zijn laatste vlucht tussen Lembang en de Tji-ater drie medevliegers gehad: de 1e Lt. Deibei, de Vaandrig Scheffer en de Sgt. Bruggink. Dit team - de patrouille van Helsdingen - heb ik in het kort beschreven in het artikel "De laatste patrouille" (TT 18e jaargang nr. 19 dd. 15-4-1974). Laten wij nu eens de lotgevallen van dit viertal de revue laten passeren. Uit oude archief stukken, rapporten, interviews en andere informatiebronnen is het volgende gereconstrueerd. Alle vier hebben deel uitgemaakt van de welhaast legendarische 5e Vlieg- tuiggroep (VLG V) gestationeerd op Semplak te Buitenzorg, vlak voor het begin van de oorlog onder commando van de Kapt. C. Terluin. Deze groep bestond uit de 1e Afdeling Brewster jachtvliegtuigen onder commando van 1e Lt. A. A. M. (André) van Rest (later drager van MWO IV) en de 2e Afde ling - Brewsters - onder commando van Kapitein van Helsdingen. Van Rest kreeg opdracht om op 25-11-1941 met zijn afdeling (1 VLG V) naar Borneo te vertrekken als voorzorgsmaatregel tegen de spoedig te verwachten daden van agressie. 2 VLG V vertrok één dag na de oorlogsverklaring tesamen met drie afdelingen Glen Martins naar Malakka ter ondersteuning van de Britse strijdkrachten op dat schier eiland. Van Helsdingen's 2 VLG V streek neer op het vliegveld KALANG waar zich reeds twee squadrons Brewster Buf falo jagers van de RAF en de RNZAF bevonden. Oorspronkelijk bestond 2 VLG V uit drie patrouilles: patr I 1e Lt. Deibei, Vdg. Scheffer, Vdg. Swarts en Sgt. Bruggink; patr II 2e Lt. Hoyer, Vdg. Pelder, Vdg. Jolly en Sgt. Voorbij; patr III 1e Lt. Langguth Steuerwald, Vdg. Rothkrans, Vdg. Ellecom, Sgt. Stoové en Sgt. Manesse. Patr. I en II en de vliegers Stoové en Manesse gingen naar Singapore; patr. Ill bleef achter voor de verdediging van Buitenzorg en omgeving. Er werd veel gevlogen in die dagen tengevolge van luchtalarm. Singapore werd dikwijls verkend en hevige bom bardementen vonden daarna plaats. Tot Kerstmis werden geen successen geboekt door de ML-ers. Zij werden ook vaak op korte verkenningsvluch ten uitgestuurd en voor bescherming van scheepsconvooien en lokale ver dediging gebruikt. Na de Kerst vertrok patrouille Hoyer naar Palembang I en Tjisaoek voor het verrichten van con- vooibescherming. Tijdens deze werk zaamheden verongelukten Sgt. Voorbij en Vdg. Ellecom. Voorbij maakte van wege motorstoring een noodlanding in zee en is hoogstwaarschijnlijk ver dronken - Ellecom is zwaar gewond geraakt tijdens een nachtstart van Pa- kanbaroe. Op 12 januari incasseerde patr. I van 2 VLG V de eerste echte stoot van een Japans luchtoverwicht op haar schild van kundig en moedig bestuur de Brewsters: Swarts, Scheffer en Bruggink vielen een groot aantal aan vallende bommenwerpers aan, waarbij Swarts één der vijandelijke vliegtuigen neerschoot. Bruggink schoot zich dwars door de Japanse formatie heen maar boekte zichtbaar geen treffers. Dezelfde middag vond een luchtge vecht plaats tussen van Helsdingen, Deibei en Bruggink en een afdeling van negen Japanse jagers. Deibei schoot twee jagers neer en de beide anderen elk één. Deibei wordt ge troffen en moet gewond per parachu te zijn toestel verlaten. Hij wordt later verpleegd in een Engels hospitaal in Johore en krijgt vliegverbod. Zij krij gen allen het Vliegerskruis toegekend. 15 januari. Van Helsdingen, Swarts en Bruggink komen weer in gevecht met een overmachtige vijand. Eerst boven de Riouw archipel en al vechtend bo ven Singapore. De overmacht is te groot. De verhouding is geschat op 1 20. Swarts wordt neergeschoten, weet zijn vliegtuig te verlaten maar sneuvelt even later. Van Helsdingen landt met een volkomen aan flarden geschoten jager en Bruggink komt met lege tanks maar onbeschadigd terug. De volgende dag gaat Bruggink met een Engelse koppelgenoot een forma tie van 23 Japanse bommenwerpers tegemoet. De Engelse Brewster kan het niet bijbenen met z'n lichtere mo tor en zwenkt af Bruggink is een man van de daad - niet van woorden: hij gaat in z'n eentje er op af. Attaqueert de formatie meerdere malen maar ziet helaas geen zichtbare resultaten en moet het gevecht afbreken en terug keren. Als gevolg van de militaire toestand in Malaka wordt besloten om alle KNIL vliegtuigen terug te trekken naar Java voor een herindeling. Op 18 ja nuari vertrekken van Helsdingen, Dei- bel, Bruggink, Stoové en Manesse via Palembang I naar Semplak te Buiten- 8 Kapitein-vlieger J. P. van Helsdingen, Ridder IHe KI. M.W.O., gesneuveld 7 maart 1942 in de strijd om Bandoeng. zorg. Het grondpersoneel wordt met transportvliegtuigen (Lodestar's) ver voerd. Deibei ontvlucht het hospitaal en komt met zijn hoofd nog in verband op het vliegveld aan, alwaar hij nog een Brewster vindt, die spoedig vlieg- klaar zou zijn. Na veel soebatten mag hij een testvlucht maken. Het is niet moeilijk te raden waar dat vliegtuig uiteindelijk kwam landen: Semplak - Buitenzorg. Hij wordt door zijn vriend jes met gejuich ontvangen. Ondertussen heeft 1 VLG V onder van Rest in Borneo niet stil gezeten, en het één en ander te verduren ge had. Hierover meer in een ander arti kel. Ook hij heeft veel verliezen ge leden en van Helsdingen krijgt op dracht om ook naar Borneo te gaan. Op 22 januari vinden de twee "dja- go's" elkaar weer terug op Samarinda il in Borneo (even stil staan bij het volgende: beiden Indische jongens, beiden beroeps officieren, beiden vlie ger bij de gratie Gods, beiden geboren leiders en beiden MWO-dragers). 18 Brewsters en 20 Glenn Martins heb ben vanaf dat moment geconcentreerd vijf dagen lang voortdurend de opsto- mende Japanse oorlogs- en transport schepen in de straat van Makassar aangevallen. De jagers hadden een twee-delige taak, nl. het uitvoeren van duikbombardementen en het bescher men van de Glenn Martins. We laten Bruggink even aan het woord: "Daar is nou werkelijk niets over te vertellen - niets is zo gemakkelijk; je zet het toestel op z'n neus recht boven het schip en drukt op het juiste mo ment op de knopaltijd raak Hij vergeet te vertellen dat het japan- se luchtafweer van de vloot in één woord verschrikkelijk is. (lees verder volgende pagina onderaan) 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 8