iS>prookjeó zijn er om getekend te worden Wil Banning Kerstens: Wil Kerstens, geboren in Sawahloento en getogen in vele plaatsen op Java en Sumatra. Met vader bij het onderwijs, ontkomt immers geen gezin aan over plaatsingen? Direct na de oorlog naar Holland, kantoorbaan in Eindhoven, toen getrouwd. Niets bijzonders allemaal. Het is eigenlijk ook niet bijzonder dat dit meisje zo aardig tekent (en het graag doet) want dat is vele Indische meisjes aangeboren, zoals veel Indische jongens het gitaarspelen in de vingers hebben. Maar Wil zou toch wel graag naar een kunstacademie zijn gegaan. Niets van gekomen door de oorlog. En daarna kwam er helemaal niets meer van, met vier kinderen zeker Maar met het zelfstandiger worden van de kinderen, krijgt de oude liefde van Wil Banning-Kerstens meer tijd en aandacht en bemerkt ze dat teke nen, vooral illustreren, haar een won derlijke genoegdoening geeft. Een kunstenaar in Dieren (waar ze woont) stimuleert haar, ze krijgt aanwijzingen, maar in feite blijft ze autodidact, die het moet hebben van plotselinge in spiraties en het aanwezige talent dat haar raak en goed potlood en pen doen hanteren. Wat tekent ze het liefst? Sprookjes. Zomaar sprookjes en vertellingen die ze ergens gehoord of gelezen heeft of die ze zichzelf in gedachten ver telt. Een ander zou achter de type machine gaan zitten, Wil Banning grijpt naar haar potlood. "En schrijft U het verhaal dan niet op?" Neen, dat doet ze niet, dat moet een ander maar doen. Het liefst zou ze We zouden elke dag iets moeten doen om anderen gelukkig te maken, al was het alleen door ze met rust te laten. Wil Banning-Kerstens daarom ook vertellingen illustreren. Op de bescheiden expositie die ze onlangs in een kleine boutiek in Apel doorn hield, heb ik haar werk kunnen zien en bewonderen. Prachtige illustraties van een Pinkel tje verhaal, "De rijke bramenplukker" van Godfried Bomans, zo origineel en suggestief dat het eigenlijk zonde is, dat die tekening niet gebruikt wordt. Portretten, spatwerk, pentekeningen, een "blow-up" in gouache, ze be heerst verdienstelijk vele technieken. Hier en daar wat onzekerheid omdat ze veel te weinig ervaring nog heeft. Ervaring die elke kunstenares alleen door opdrachten rijk wordt. Maar uit al haar werk spreekt fijne humor, een opmerkelijke gave om op schijnbaar onbelangrijke details het accent te leggen. Zijn van Rie Cramers werk lieflijkheid en droom de kenmerken, van Wil Ban ning zijn het vrolijkheid en avontuur met een knipoog naar de werkelijk heid. Want wie sprookjes zo kan te kenen die heeft meer gezien dan ie mand anders! Ik hoop dat Wil Banning nog eens de kans krijgt een goed kinderboek te illustreren. Dat de wanstaltigheid van de meeste moderne illustraties weer plaats zullen maken, voor datgene wat o.a. Rie Cramer en Anton Pieck zo onsterfelijk maakt. Dan moet er voor Wil Banning-Kerstens ook een plaats zijn, want heus, sprookjes en werke lijkheid zijn vaak even mooi. LILIAN DUCELLE "De domme tovenaarsleerling", illustratie Wil Banning. Alleen zijn is niet erg. Alleen gelaten worden, wel. 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 17