Geloofsbelijdenis anak kompenie Men kan zeggen, dat Tjalie's geestelijke ontwikkeling traag verliep: pas toen hij tegen de veertig liep ontwaakte zijn opvallend talent, dat hem in de vijftiger jaren grote bekendheid en een literaire prijs deed verwerven. Maar het op vallende was, dat deze ontwikkeling geen einde nam op de leeftijd, waarop bij zovelen de creativiteit begint te verslappen. Integendeel, ook als gerijpt man zette zich zijn ontwikkeling voort. Dat hij op letterkundig gebied niets meer ondernam was het gevolg van die rijping, die leidde tot een wel overwogen beslissing. Men moet die respecteren ook als men die diep be treurt. Zijn strijd voor een eigen In dische identiteit nam hem zeer in beslag en deze kreeg niet alleen vorm in zijn stukken in Tong Tong maar ook in een levendige en directe gedachtenwisseling met lezers, die hem schreven. Het werk voor Tong Tong was slechts het topje van een ijsberg; niet zichtbaar voor de toe schouwers bevond zich een ander deel van zijn werkzaamheid: een e- norme correspondentie. Die werd hem bovendien steeds dierbaarder. Con tact van mens tot mens begon een steeds ruimere plaats in te nemen in zijn gedachtenwereld. Hij begon "lite ratuur" te zien als iets onpersoonlijks, als een vorm van contact waarin de schrijver zich moest tevredenstellen te spreken tot een massa zonder aan gezicht. In zijn latere jaren verwierp hij zeer bewust de gedachte "schrij ver" te zijn. Duizenden brieven getui gen van zijn onuitputtelijke belang stelling en zijn behoefte aan direct contact met gelijkgezinde geesten om hem heen. Eén van die brieven, ons al geruime tijd geleden ter beschikking gesteld door een lezeres, die wij daarvoor dankbaar zijn, geeft in kort bestek als het ware een geloofsbelijdenis. Die brief geeft nl. een duidelijk beeld van zijn kijk op de dingen in de laatste jaren van zijn leven. Hij getuigt van een diep pessimisme ten aanzien van de westerse cultuur. Nu, twee jaar na zijn dood, volgt hier die brief. "Aangezien er ook in Tong-Tong geen antwoord zal staan op de diverse vragen die je stelt, zal je ook niet indirect enig antwoord krijgen. Ik heb wel gemerkt dat je over vele zaken net zo denkt als ik (en de meeste normale mensen onder ons). Als je dit zo ziet staan, zal je de vanzelfsprekende con clusie trekken dat veel hier in Eu ropa (althans in Nederland) ABnor- maal is. En - weet je - meer en meer begin ik naar die mening over te hellen, dat dat het geval is: men is hier niet goed wijs en daarom hoef je geen partij te kiezen wat betreft welk pro of contra ook. Menig probleem is "in een dispuut patroon getrokken", waar het niet eens thuishoort. Hoe méér je pro beert te korèken, hoe erger je al leen de ravage maakt. Leave those things alone! Massa's fouten hier zijn nu een maal "onoplapbaar". Ze zijn als die klapperbladeren, waar grote hoeken "uitgezaagd" zijn, omdat vroeger een klappertor het jonge blad begon te doorboren en ope ten. Toen het blad jong was, zag je alleen één gaatje en leek het niet erg, maar toen het blad ouder werd en openwaaierde, zag je dat de vernieling massaal was. Veel in Europa (en Nederland) doet mij denken aan een klappertuin, die door een legioen van klappertorren verwoest is. Een troosteloze aan blik! Wat betreft die Kaapse dame, die het erover had dat een 3-genera- ties-Christen neger niet erger was dan een europeaan, in die ene zin zitten zoveel typisch westerse ver watenheden en "fout-denkingen" opgesloten, dat ik het gewoonweg zonde vond om die regel te schrap pen. Nog steeds grinnik ik als ik die regel zie. Hetgeen niet weg neemt dat vele soortgelijke opinies in de holl. pers en op de holl. te levisie, me vaak schokken en bang maken voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Soms denk ik: is heel de europese be schaving misschien psychopaat? Soms denk ik: eigenlijk had ik me met Tong Tong veel minder "op de MOESSON UN schuit c- ANAK KOMPENIE Boekhandel Tong-Tong f 9,90 1,70 porto vlakte" moeten houden. En er zijn lezer (méér dan je denkt) met wie ik graag een diepgaander corres pondentie had willen hebben. Of héél Tong Tong een diepzinniger patroon te geven. Maar pas als je (op welk terrein ook) probeert op typische Tong-Tong-wijze een pro bleem te ontwarren, merk je dat je - naarmate je probleem zijn oplos sing nadert - terugkomt op zulke eenvoudige basis-waarden dat je bang bent voor banaal te worden aangezien. Dan ook ontdek je, dat degeen die af wil zijn van zoveel europese nonsens, eigenlijk dood gewoon de desa terug krijgt. Alsof er geen twintig eeuwen christen dom geweest waren! Een beetje ontnuchterend, ja? Ik bedoel dat het bij mij zo is (en dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden), dat ik al mijn problemen van menselijke verhoudingen en plichten kan oplossen met wat de desa van Tjang mij leerde. Dus zónder Goethe, Pascal, minister de Jong, L. de Jong en Paatje Drees, enzovoort. Ik bedoel: al datgene wat mijn Europeaanschap mij ge leerd heeft, kan ik missen als het om de essenties gaat. Niet alleen dat, maar dan heb ik bovendien nog een aantal waarden en maat staven die m.i. Europa mist na zo veel jaren cultuur. Dit klinkt verwaten; ik weet het, en toch is het per sé NIET als zodanig bedoeld. Maar je weet wel wat ik wél bedoel, ja? Ook zijn er een groot aantal terreinen waarop de Nederlander zich beweegt, waar ik persoonlijk letterlijk niets voor voel, waar ik niet in pas, en die me zelfs "vijandig" zijn. Eén ervan is: plat vloersheid, vulgariteit. Het heeft NIETS te maken met slecht zijn, voor mijn part verderfelijk, evil. Want zelfs de Goden van de Griek se en de Hindoese hemel konden slecht zijn. En de helden van de Forsythe Saga konden slecht zijn, maar het is naar mijn gevoelen al lemaal zo erg niet als de betrok kenen maar niet plebejisch, moe rassig, zijn. In Holland is erg veel van nature grof en vulgair. Die men sen kunnen er niets aan doen, ik weet het wel, en ik veroordeel ze er ook niet voor. Maar het is zo volstrekt onleefbaar voor me! Het is het "beneden amsterdams peil" (net als de geografische werkelijk heid!) leven en denken, waardoor foutieve maatstaven ontstaan, die funest zijn voor alle andere maat staven. Om een voorbeeld te noe men. Bekeken vanaf "beneden A P." kan zelfs een mesthoop hoog genoemd worden, en met recht! Maar het is een hoge mésthoop en dat is voor mij nu eenmaal een begrip dat met "hoogheid" nooit gemeten wordt!" TJALIE

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 6