JK' -jÊr iMfl- v f y r~\ Vijf Beslissende Minuten De Zeeslag bij Midway 3-5 juni 1942 door Dr. H. J. de Graaf Toen wij in de Japanse krijgsgevangenen- en interneringskampen zaten, waren de Japanners soms zo vriendelijk om aan hun onvrijwillige gasten Maleise nieuwsbladen te verstrekken, zodat zij iets over de gebeurtenissen in de buiten wereld konden lezen. En er gebeurde toen héél wat, waar wij belang bij hadden. Men kon in die bladen het hoogtepunt van Tojo's en Hitler's macht ontdekken, zo mede hun geleidelijke, doch onafwendbare ondergang. In dit laatste geval moest men wel tussen de regels doorlezen. Immers over de nederlagen van de As werd maar zelden ronduit verhaald. Daarom hoorden we wel veel over de slag in de Koraalzee, de bloedige ge vechten bij Guadalcanal, de verove ring van de Aleoeten of de korte inval vanuit Birma in India, zelfs over de vreselijke zeeslag bij Leithe (natuurlijk een Japanse overwinning! Men vierde er zelfs in Djakarta teest voor en Soekarno feliciteerde de Japanse G.G. met het succes!) Maar over de beslis sende zeeslag bij Midway herinner ik mij niet destijds iets gehoord of ge lezen te hebben. Deze stilzwijgendheid der godenzonen was verklaarbaar. Het was hun eerste grote tegenslag, die zij zelfs in zijn ware omvang voor hun eigen volk verborgen hielden. Het was niet zo, dat de Japanse vloot daarna niets meer betekende, doch zij had zulke zware, bijkans onherstelbare verliezen geleden, dat van een offen sief optreden geen sprake meer kon zijn. Het zal bekend zijn, dat na de verra derlijke aanval op Pearl Harbour (7 dec. 1941) de Japanse marine het of fensief tegen de Amerikanen niet voortzette, doch de strijd in zuidelijke en zuidwestelijke richting verplaatste. Geheel Z.O.-Azië viel in Japanse han den: de Philippijnen, Malakka, ons In- dië, Burma, Japanse schepen drongen de Indische Oceaan binnen en be dreigden zelfs Ceylon en Voor-lndië Bijna geen schip ging verloren, slechts enkele werden beschadigd. 2). Het was hun vooral te doen geweest, om de rijke petroleumbronnen van Borneo en Sumatra. Men zal zich herinneren, hoe zwaar zij degenen bestraften, die de olie-installaties hadden helpen vernie len, of beschadigen. Daardoor vond de Amerikaanse vloot in de Stille Oceaan de gelegenheid, om zich e- nigszins te herstellen. Tot groot geluk voor de U.S.A. waren in Pearl Harbour wél de meeste kruisers en slagsche pen zwaar beschadigd of vernield, doch de Japanners hadden er géén vliegdekschepen aangetroffen, omdat deze toevallig op oefening waren. Daar de Japanse oorlogsleiders toen nog de grootste waarde hechtten aan he( slagschip, 3) betreurden zij natuurlijk wel het ontsnappen der Amerikaanse carriers maar achtten dit voorlopig niet zó belangrijk. Gaandeweg drong het echter tot hen door, hoeveel de luchtmacht ter zee betekende en zou betekenen. Men denke slechts aan de vernietiging van de Engelse Repulse en Prince of Wales door Japanse land- vliegtuigen. Ook in de slagen in de Koraalzee had de luchtmacht reeds een grote rol gespeeld. Daarom moest er iets tegen de resten van de Ameri kaanse vloot gedaan worden, m.n. tegen de vliegdekschepen. Bovendien was Nippon's beste admiraal, de zeer populaire Yamamoto, van oordeel, dat de zeeoorlog niet langer dan twee jaar mocht duren, 4) want dan zou Amerika met zijn ontzaglijke industrie de bij Pearl Harbour geleden verliezen méér dan voldoende hebben aangevuld. Vóór die tijd moest daarom de beslis- Admiraal Chester W. Nimitz, opper bevelhebber van de Amerikaanse Pacific Fleet. sing gevallen zijn. Het beste leek door een aanval op het meest naar het westen liggende eilandje Midway 5) (wij zouden zeggen: Halfweg, daar het midden in de on metelijke Oceaan ligt) de Yankees tot een beslissende zeeslag uit te lokken en hen dan door een grote overmacht te vernietigen. Natuurlijk waren er ook andere ideeën, b.v. een verovering van Ceylon of een aanval op Austra lië, doch het plan om Midway aan te tasten kreeg de voorkeur door de z.g. Doolittle-raid. Geheel onverwachts verschenen op 18 april 1942 boven Tokio e.a. Japanse steden Amerikaanse vliegtuigen onder leiding van luit. kol. James Doolittie. Zij waren van Amerikaanse vliegdek schepen opgestegen, wat de Jappen niet wisten, en hadden de bedoeling via Dai Nippon het bevriende China Een luchtfoto van Midway Island. Eastern Island met de grote startbanen van het vliegveld. Op de achtergrond Sand Island. te bereiken. De meeste vliegers zijn daarin geslaagd, nadat zij hun bom- menlast boven Japanse steden hadden laten vallen. De stoffelijke schade was betrekkelijk gering, zodat de Japanse pers honend opmerkte, dat het geen do-little-raid was geweest, maar een do-nothing-raid. De morele schade was echter aanzienlijk, vooral om dat in de hoofdstad Tokio, bij het keizerlijk paleis bommen waren ge vallen. Men meende dit slechts blij vend te kunnen verhinderen, indien Japan zich van Midway, dat de Japan ners als de plaats van herkomst der bommenwerpers beschouwden, mees ter maakte 7). Misschien zouden daar na zelfs de Hawaii-eilanden, waar de oorlogshaven Pearl Harbour lag, aan de beurt kunnen komen. Ö.m. in verband met de weersgesteld heid - begin juni '42 was het volle maan, een ideale tijd voor nachtge vechten - werd de aanval op Midway tegen 5 juni 1942 beraamd. Een aan zienlijk deel der Japanse vloot zou aan deze expeditie deelnemen. De streng ste geheimhouding werd betracht. Toch was de Amerikaanse legerleiding van alles op de hoogte. Immers, men had de geheime Japanse code na maandenlange studie, gekraakt 8). Al le Japanse radioberichten in geheim taal, waren voor de Amerikanen te ontcijferen. Zij vernamen dus uit de Japanse radio, dat er tegen eind mei '42 een aanval op Midway beraamd was, wisten zelfs, welke schepen er aan deel zouden nemen. Men kon dus de nodige maatregelen nemen, uitge breide verkenningen doen en een zo groot mogelijke vloot ten noorden van Midway verzamelen. Daar er geen slagschepen meer beschikbaar waren - die waren bij Pearl Harbour gezon ken of in reparatie - had admiraal Fletcher slechts de beschikking over drie flinke vliegdekschepen, de York- town, de Hornet, en de Enterprise, enige zware kruisers, 14 destroyers en 19 onderzeeboten, om te verken nen. 9) Admiraal Nimitz kwam nog expres naar Midway over om de verdedigings middelen aldaar te inspecteren. Boven dien was daar een groot aantal land- vliegtuigen gestationeerd. 10) 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 12