Uit Toegoe's bewogen historie mm BMU ftoons KROtlTJOni $1 T UGU mm M I Naar aanleiding van de vraag van Si Anoe in TT. no. 19, pag. 5 over Toegoe ontvingen wij twee reacties, die wij hieronder weergeven. "In Januari 1973 bracht ik - na 31 jaar van Java weg geweest te zijn! - een bezoek aan Java en Bali. In Jakarta was een van de zendingspredikanten van de Hervormde Kerk, ds. H. A. van Dop (adres in Jakarta: p/a Sekola Tinggi Theologia, Jalan Proklamasi 27, Jakarta UI/20; thans is ds. van Dop met enige maanden verlof in Neder land en bereikbaar via het Zendings bureau van de Ned. Herv. Kerk, Leid- sestraatweg 11, Oegstgeest) zo vrien delijk om mij mee te nemen naar Toe goe om mij de oude Portugese kerk te laten zien en een bezoek te bren gen aan de voorganger van de chris ten-gemeente, de heer Jacob Quiko. Het was een hoogst interessant be zoek aan een zeer oude nederzetting, die ook nog als de bakermat van de krontjong wordt beschouwd. Ik was in de gelegenheid om vier dia's in Toegoe te maken en op één daarvan staat Jacob Quiko en zijn zoon met het vaandel van Toegoe en twee gro te borden, op één waarvan geschil derd staat: Kampong (Kp) Toegoe, tempat lahirnja krontjong (geboorte plaats van de krontjong). De instru- Boven: de oude kerk van Toegoe; beneden: de Heer Quiko (links) en zijn zoon met het vaandel van Toegoe en twee borden, ver meldend dat Toegoe de bakermat van de krontjong is. 0P/hJ«l menten worden er ook nog steeds gemaakt. Op de andere foto s staan de oude kerk van Tugu en het huisje van de voorganger. In 1641 viel de belangrijke Portugese handelsstad Malakka in handen van de Nederlanders, waarop een aantal krijgsgevangenen, nakomelingen van Maleiers en Portugezen, meegenomen werden naar Jakarta, waar ze later werden vrijgelaten (dimerdekakan). Ze hielden daar de naam "mardika's" aan over, hetgeen in het Nederlands "mardijkers" is geworden. In 1661 werden de 23 families van deze men sen, totaal 150 zielen, door de Kerk van Batavia en de autoriteiten van de VOC overgebracht naar een plaatsje, 20 km van Batavia verwijderd. Dat is het tegenwoordige plaatsje Toegoe. Een oude overlevering zegt, dat de naam TUGU ontleend zou zijn aan de aanduiding op een grenspaal waarop het woord PorTUGUese zou hebben gestaan, waarvan het middengedeelte als naam is blijven voortbestaan. Nie mand weet of deze verklaring juist is. Ds. J. M. HOEKSTRA II Ik ben geboren en getogen in Batavia en ken de omstreken vrij goed. Kam pong Toegoe is gelegen in het dorpje TJILINTJING dat je kunt bereiken over de weg van Tandjong Priok via de voormalige zeebadplaats Petit Trou- ville verder Oostwaarts naar het dorp je Tjilintjing. De kampong Toegoe was een geslo ten enclave uitsluitend bewoond door de Toegoenesen. Deze mensen waren erg schuw en gedoogden geen inmen ging van buiten af, zelfs niet van de inheemse bevolking, dus net als bij ons in Staphorst. Ze hielden zich voornamelijk bezig met land- en tuinbouw en ook met de jacht. Het waren rustige mensen zonder mis dadige aanleg of slechte gewoonten. De Politie heeft nooit last met hen ge had. Ze trouwden in clan-verband en er was geen grote bevolkingsaanwas. De jagers schoten de wilde zwijnen af, de z.g. strand-varkens en van het vlees maakten ze dendeng tjeleng die in Batavia door een Toegoenees die "Oom" werd genoemd langs de deur te koop werd aangeboden. Menige Oom Toegoe is bij ons aan de deur geweest van wie we dan dendeng tje leng kochten. Ze waren wel uitzonderlijk gekleed, met een grote zonnehoed, ze droegen een pikoelan met twee gesloten rieten manden waarin de dendeng zat. Of kampong Toegoe ook via de spoor- halte Klender te bereiken zou zijn weet ik niet. Volgens de encyclopaedie van Ned.- Indië betekent Toegoe in het Soen- danees en Javaans "grenspaal, grenssteen". In 1878 werd in de directe nabijheid van Toegoe een grote beschreven steen gevonden, welke door de Mohammedaanse bevolking werd vereerd. Volgens het daarop voorkomende Sanskrit opschrift dateerde de steen (die werd overgebracht naar het Museum van Batavia) uit de 4e of begin 5e eeuw van onze jaartelling. De Portugese Christengemeente te Toegoe vond haar oorsprong met de aanstelling van een inlandse le raar bij resolutie van 3 nov. 1676, op verzoek van de 40 tot 50 Chris ten-gezinnen, en kreeg haar vaste vorm door de evangelisatie door Ds. Melchior Leydecker, predikant te Batavia en eigenaar van het land Toegoe. Omstreeks 1860 onderscheidden de Toegoes zich nog in kleding van de overige inheemse bewoners: korte broeken met gespen aan de knieën, zoals de ouderwetse Gelderse boe ren, en vesten met blinkende kno pen. Deze klederdracht verdween later geheel. Zij handhaafden hun eigen taal, een verbasterd Portugees, ook toen dit in Batavia niet meer werd gesproken. In 1687 kreeg Toegoe zijn eerste kerk, die in 1740 tengevolge van de Chinese onlusten werd vernield. De kerk werd herbouwd en trotseerde de eeuwen. Toen Batavia in 1811 door de En gelse troepen werd ingenomen vluchtten de bewoners van Toegoe en keerden pas terug na het herstel van het Nederlandse bestuur. Bekende Toegoese namen zijn: Del- cruz, Michiels, Marcus, Hendriks, Quico, Cornelis, Andries, Seymons, Salomons, Abrahams, Tomasauw. Door aanhuwelijking treft men later ook Maleise en Chinese namen aan: Kantil, Pendjol, Maulud, Lauw. Ook afstammelingen van uit de Mo- lukken en Minahasa aangetrokken onderwijzers werden in de groep opgenomen. Nog vermeldenswaard is dat na de souvereiniteitsoverdracht in 1950 26 gezinnen Toegoe verlieten en zich in het toenmalige Nieuw Guinea in een dorpje bij Hollandia vestigden. Hun verblijf daar duurde slechts 12 jaren: in 1962 bij het einde van het Nederlands bewind vertrok deze qroep naar Suriname. Ch. M. De haltes van een boemeltrein waren 1) Station Koningsplein, 2) Mangarai, 3) Rawah Bangke, 4) Klender, 5) Bekassi en vervolgens via Krawang naar Poerwakarta en zo verder naar Bandoeng. Ik hoop Si Anoe een beetje wegwijs te hebben gemaakt. MR. A. DE GRAVE 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 29