Vijf Beslissende Minuten De Zeeslag bij Midway 3-5 juni 1942 (SLOT) door Dr. H. J. de Graaf Van deze Amerikaanse voorzorgsmaatregelen wisten de Japanners niets, zodat zij zelfs vermoedden, dat de vliegdekschepen zich nog in het zuidwestelijk deel van de Pacific bevonden, m.n. de Yorktown, waarvan zij aannamen, dat zij in de Koraalzee zwaar beschadigd was. Het schip had echter naar Pearl Harbour kunnen varen, waar men het door koortsachtig dag èn nacht werken nog nèt bijtijds gerepareerd had. Doordat de marinewerf met man en macht aan het werk sloeg, kostte de reparatie geen 90, doch slechts 2 dagen. De stemming was daarom bij de Ja panse zeelui opperbest. Nu zou de grote afrekening met het gehate Ame rika komen, dank zij de geweldige overmacht van hun vloot, die men in vier eskaders had verdeeld. De hoofd macht met zijn zware slagschepen stond onder de reeds besproken ad miraal Yamamoto. De "striking force" met zijn vier vliegdekschepen werd gecommandeerd door admiraal Nagu- mo, die bij Pearl Harbour zijn sporen had verdiend. Dan was er nog een "occupation force", met 12 transport schepen gevuld met 5000 Japanse soldaten, die de eigenlijke bezetting van Midway tot taak had, en nog een eskader, dat tot doel had enige eilan den der noordelijke Aleoeten te be zetten. Weinig vermoedde men, dat slechts dit kleine onderdeel der expe ditie succes zou hebben. Doordat de Japanse vloten ver uiteen voeren - een gebruikelijke taktiek bij de Japan ners - is in feite slechts de "striking force" onder Nagumo tegen de vloot van de U.S.A. in actie geweest, of schoon - en dat is typerend voor de nieuwe wijze van oorlogvoering ter zee - de vloten zelf elkaar nooit ge zien hebben. Het is vooral een strijd in, en vanuit de lucht geweest. Op de 3e juni werd de transportvloot door een Amerikaans verkennings vliegtuig ontdekt. De Amerikanen kon den dus vermoeden, dat niet ver daar vandaan zich een Japanse hoofdmacht van zware schepen moest bevinden. Het was een opluchting voor de Ja panners, dat een eerste luchtaanval op hun transportschepen geen treffers opleverde, maar, ze waren ontdekt. Gelukkig voor hen onttrok een zeer zware mist hun opvarende vloten aan de aandacht der Amerikanen, die, in tegenstelling tot Pearl Harbour, dit maal zéér actief in het verkennen wa ren. De volgende morgen, op 4 juni, zou de beslissing vallen. Het was nu vrij helder weer, met hier en daar wat wolken. Nagumo zond zijn eerste aan valsgolf van vliegtuigen uit, die op Midway door een hevig afweervuur werden begroet. Alle Amerikaanse vliegtuigen waren evenwel reeds op gestegen, zodat de Japanners slechts de hangars e.a. installaties konden vernielen. De verwoestingen waren echter verre van volledig en de start banen bleven bruikbaar. Douglas Dauntless-duikbommen werpers stijgen op van Midway. Daarentegen deden de opgestegen Amerikaanse bommenwerpers en tor pedovliegtuigen verwoede aanvallen op de Japanse vliegdekschepen, he laas zonder bescherming van ge vechtsvliegtuigen. Daarom hadden de Japanse Zero's die beter waren dan hun Amerikaanse tegenstanders, snel ler en wendbaarder, gemakkelijk spel. Ook nadat van de Amerikaanse car rier vliegtuigen n) waren opgestegen, vermochten de Amerikanen geen enkel succes boeken. Van 41 aanvallende vliegtuigen gingen er 35 verloren, van de 82 vliegers sneuvelden er 69, w.o. drie commandanten. Ongestoord en onbeschadigd vervolgden de gewel dige Japanse vliegdekschepen met hun trotse namen, alle veteranen van Pearl Harbour: de Kaga (Gestegen Vreug de). Akagi, (Rood Kasteel), Soryu (Blauwe Draak) en helemaal achteraan de Hiryu (Vliegende Draak), hun koers. Na het afslaan der Amerikaanse aan vallen keerden alle Japanse gevechts vliegtuigen naar hun moederschepen terug en maakten zich gereed voor een tweede aanval op Midway. Toen meldde plotseling een Japans verkenningsvliegtuig, dat het een A- merikaans smaldeel in het oog gekre gen had, bestaande uit vijf grote sche pen en vijf torpedojagers, varende ten noordoosten van Midway. Pas na lang aandringen gaf de piloot toe, dat er óók een carrier met vliegtuigen bij was. Dit bericht verraste de Japanse marineleiding volkomen en verander de hun plannen drastisch. Geen twee de aanval meer op Midway, doch een uitval op het pas ontdekte Amerikaan se eskader! Daartoe moesten de vlieg tuigen, die eerst met bommen waren uitgerust, in der haast met torpedo's worden voorzien, welk zwaar werk met grote ijver en snelheid werd vol bracht. Doch voorlopig werden de af geladen bommen (van 250 kilo) om tijd te winnen nog niet naar de maga zijnen overgebracht, doch op een rij naast de vliegtuigen opgesteld, wat later fatale gevolgen zou hebben. Ook moesten natuurlijk de torpedovliegtui gen een behoorlijke dekking hebben, dus niet zoals de Amerikanen gedaan hadden, er zo maar op los vliegen. Alles stond nu gereed om een vernie tigende aanval op de Amerikaanse vloot te ondernemen. Geen enkel Ja pans vliegtuig was momenteel in de lucht, maar wel 'n nieuwe aanvalsgolf van Amerikanen, die opeens van ach ter een wolk opdoken, 12) net toen het eerste Japanse vliegtuig van de Kaga de lucht in ging. De Yankees wierpen hun bommen; vier vielen op de Kaga, drie op de Soryu, twee op de Akagi. De uitwerking was verschrikkelijk. Dit waren de fatale vijf minuten. 13) Dekken werden opengereten, dicht op een geschaarde vliegtuigen raakten in brand en vormden een vuurzee; hun pas ingeladen torpedo's ontploften, de uitgeladen bommen evenzo, maga zijnen gingen de lucht in. Alle drie Japanse vliegdekschepen stonden bin nen vijf minuten in lichte laaie. Slechts één, de Hiryu bleef gespaard, daar de Amerikanen haar nog niet opgemerkt hadden. Met leeuwenmoed bestreed de Japanse bemanning de laaiende vlammen, doch de pompen gaven het op, zodat blussen onmogelijk werd. Van de Akagi stikte het ganse machi- nekamerpersoneel en admiraal Nagu mo was genoodzaakt zijn vlag van dit schip naar de kruiser Nagara over te brengen. De Kaga moest door eigen torpedo's de grond in worden geboord. De Soryu verdween in de golven, ter wijl de standvastige kapitein op de brug het volkslied Kimigayo zong! Slechts één carrier was nog onge deerd, de Hiryu. Zijn commandant deed nu, wat de andere drie ontzegd was. Hij begon zelfstandig een aanval op de Amerikaanse vliegdekschepen, èn had succes. Tweemaal zond hij een aanvalsgolf van vliegtuigen uit, twee maal had hij het geluk 'n Amerikaanse carrier te treffen. Beide malen betrof 't de Yorktown, doch daar hij van me ning was, twee verschillende schepen (lees verder volgende pagina) M&SgiÊ.' 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 16