Belangrijke boeken over de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten. getroffen te hebben, werden in het Japanse "overwinningsbericht" twee gebombardeerde carriers vermeld. Toen was ook de aanvalskracht van de Hiryu uitgeput. Slechts de A- merikanen hadden nog enige pijlen op hun boog. Het was intussen half 5 n.m. geworden en de strijd luwde e- nigszins. Om 5 uur was er zelfs tijd, om op de Hiryu voor het middagmaal te blazen: zoete rijstballen, toen om 3 over 5 de laatste Amerikaanse aan val losbrak. Vier maal werd de Hiryu bij de brug getroffen, het vuur ver spreidde zich razend snel, sloot de machinekamer af. s Nachts om half 3 werd het schip pas opgegeven. De commandant en onder-admiraal Yamaguchi wijdden zich ten dode en gingen met hun schip ten onder, wuivende met hun petten. Alle vier Japanse carriers waren nu vernietigd. Daar het schip niet snel genoeg zonk, werd er een torpedo op afgevuurd; de scheepswand spleet open en daar door werd een deel van het opgeslo ten machinekamerpersoneel bevrijd. Nadat eerst nog door Nagumo over wogen was, om met zijn overgebleven schepen op de Amerikanen los te va ren en hen in een nachtelijke zeeslag te verslaan - nog steeds waren de Japanners in slagschepen en kruisers de sterkeren - zag hij daarvan af, toen hij door waarnemers vernam, dat de Amerikanen zich wijselijk aan een ou derwetse zeeslag onttrokken. Ër bleef dus niets anders over dan de aftocht, op 7 juni, de terugkeer naar Japan. Doch nóg hadden er schermutselingen plaats. Tot een viertal zware kruisers, die de transportvloot moesten dekken, behoorden de Mikuma en de Mogami. Dit waren twee oude kennissen van de Nederlanders, want ze hadden in de Java-zee gevochten. Bij het maken van een snelle wending in verband met een luchtaanval had er een noodlottige aanvaring plaats. De Mogami booroe zijn boeg in de zijde van de Mikuma. Beide schepen waren nu verplicht langzaam te varen. Dit werd hun on dergang. Hun opengescheurde olie tanks lieten een zichtbaar spoor op de zee achter, dat de Amerikanen maar hoefden te volgen. Een dozijn Ameri kaanse vliegtuigen deed op beide schepen een aanval. Een hunner, dat van Kap. Fleming werd getroffen en raakte in brand. Ziende, dat alles ver loren was, liet Fleming zich met zijn brandend toestel op de Mikuma val len. Deze ging te gronde. Doch laten wij besluiten met de ver melding van een Japanse heldendaad. Terwijl de Amerikanen druk bezig wa ren de brand aan boord van de York- town te bestrijden, daarbij geholpen door de bemanning van een langszij liggende torpedojager, sloop een Ja panse onderzeeboot naderbij en wist door het lanceren van een torpedo beide schepen te treffen en naar de zeebodem te doen verhuizen. Met gro te moeite gelukte het de Japanner aan de op hem ingezette genadeloze jacht te ontkomen. Maar tóch, de overwinning was aan de U.S.A.. Dit werd vooreerst bewe zen door admiraal Yamamoto's bevel om de aanval op Midway af te breken en huiswaarts te keren. Als gelagen honden slopen de Japanse schepen hun thuishavens binnen. Amerika had hun onvervangbare verliezen toege bracht, n.l. op het gebied van vlieg dekschepen. Honderden vliegtuigen waren verloren gegaan en duizenden manschappen hadden het leven ge laten. Bovendien had de Japanse vloot na 350 jaar zijn eerste nederlaag ge leden en nog wel van een zwakkere vijand. Men was te overmoedig ge weest. Daartegenover stond slechts een klein en tijdelijk succes in de Aleoeten. Tenslotte: tijdens Wereldoorlog II streden meestal overmachten van De mocratie tegen minderheden van de As, wat tot hun overwinning bijdroeg. Bij Midway echter was "Democracy" in de minderheid, zowel wat getal als gehalte van het materieel betreft, en tóch behaalden de U.S.A. de zege. Redelijker ware geweest, als de Ame rikanen toen verloren hadden, hetgeen de oorlog zeker met enige jaren ver lengd had. Doch het onverwachte ge beurde: Amerika won. Door het toeval der noodlottige vijf minuten, zal men zeggen, maar ook doordat het Land der Vrijheid technisch beter was uit gerust. Niet alleen was men na maan den lang zwoegen achter het geheim der Japanse radiocode gekomen, doch men paste tevens de radar toe. Door de slag bij Midway had Japan feitelijk de oorlog reeds verloren. Het initiatief was van Dai Nippon op de Verenigde Staten overgegaan. De aan valler was in de verdediging gedron gen. Toch heeft Japan het nog ruim drie jaar volgehouden, doch men vra- ge niet, met hoeveel offers aan men senlevens en aan materiaal. Hoevelen zouden gespaard zijn gebleven, als men na juni 1942 zijn nuchter verstand had gebruikt en onderhandelingen wa ren begonnen! Onze Indische samen leving zou er in elk geval beter zijn afgekomen. Nu lagen ons nog drie jaar lijden voor de boeg, en geheel nutteloos. 11) Amerikaanse carriervliegtuigen... Dit waren de torpedolanceer vliegtui gen - door een afschuwelijk misver stand werden zij niet beschermd door de daarvoor aangewezen jagers. Hun aanval liep op niets uit! 12) niet „opdoken" maar „neerdoken" is het juiste woord. Het waren de duik bommenwerpers van de Amerikaanse vliegdekschepen, die de vernietiging teweeg brachten. Twee formaties van de Enterprise en de Yorktown waren door een gelukkig toeval bijna tegelijk boven de Japanse vloot gearriveerd. 13) de fatale 5 minuten: De grote aanval op de Amerikaanse vloot was door Adm. Nagumo gepland De val van Singapore - Arthus Swinson, 8,90 2,75 porto. De Birma-Spoorweg - Clifford Kinvig 8,90 2,75 porto. (Beide uit de serie paperbacks over W.O. II) Uit de serie kopstukken uit de Tweede Wereldoorlog: Jamasjita - A. J. Barker 8,90 2,75 porto. Boeiend geschreven, met zeer vele foto's en kaarten, geven deze werken behalve een ver slag van krijgsverrichtingen, ook inzicht in de politieke achtergron den, die leidden tot de W.O. II. op 10.30 uur. De volgende evenemen ten vonden plaats: 09.10-de Japanse vloot wordt aange vallen door de onderzeeboot 09.20 - aanval van Amerikaanse torpe dovliegtuigen 10.10-12 torpedovliegtuigen vallen de Japanners aan. Alle verdedi gende jagers worden ingezet - geen verdediging op hoogte. De vloot moet tegen de wind in draaien voor de lancering 10.20-Nagumo geeft order tot lance ring (10 minuten voor het plan) 10.24 - Startorder wordt vanaf de brug van de AKAGI gegeven - de eerste vliegtuigen rollen voor waarts en de eerste Zero gaat van het dek. OP DIT OGENBLIK VALLEN DE AMERIKANEN AAN 10.30-De vliegdekschepen Akagi, Ka- ga en Sorjoe zijn getroffen. Conclusies De slag bij Midway werd door de Ja panners verloren om de volgende re denen: 1. De geheimhouding van het plan was slecht 2. De Amerikanen gaven een goede impressie dat hun vloot in de buurt van de Salomons eilanden opereer de - misinterpretatie van de Japan se inlichtingendienst 3. Foutieve basisplan van operatie vanwege de te grote verspreiding qua oppervlakte en qua groeperin gen van de vloot. 4. Midway werd gebruikt om het doel - de aanval op de Amerikaanse vloot - te bereiken. Daardoor ver loor het vliegdekschip zijn flexibili teit van inzet. 5. Het mislukken van de verkenning en bewaking van de zeeën door de onderzeeboten, waardoor de Ame rikaanse vloot ongemerkt in de juiste positie kon komen 6. De foutieve beoordeling van Nagu mo mbt de tactische situatie. Hij (lees verder volgende pagina) 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 17