- a~yx'e) POLITIEK IN TONG TONG Een hooggeacht lezer schrijft ons: Naast de vele verdiensten, die Tjalie voor het blad Tong-Tong heeft gehad, was er een die mij altijd bijzonder heeft aangesproken, n.l. dat hij de politiek zoveel als mogelijk was, bui ten Tong-Tong hield. Dat was een wij ze en voorzichtige opstelling van Tja lie. Immers de lezersgroep van Tong- Tong was en is enerzijds zeer homo geen, doordat alles ergens iets met Indonesië te maken hebben of had den, er geboren, gewerkt, familie- of vriendenbanden, enz. een gemeen schappelijke band dus; anderzijds heersen er bij die lezers maatschap pelijk of politiek verschillende denk richtingen. Tjalie hield alleen datgene wat de Tong-Tong lezers bindt in het oog en voor het overige: ieder het zijne. Dat was verstandig, omdat ver schillen met name in het politieke vlak al gauw leiden tot moeilijkheden. Ik zou het erg betreuren, als van die opvatting van Tjalie in ons blad zou worden afgeweken en daar lijkt het de laatste tijd op. Ik verwijs bijv. naar no. 7 van 1 november j.l. Daarin staat een artikel over politieke gevangenen in Indonesië, waarin aan halingen uit het N.R.C./Handelsblad en uit Tros-Aktua. Aan het eind van dat stuk staat wel, dat geen oordeel over dat probleem wordt gegeven, maar niettemin ventileert het artikel bepaalde opvattingen hierover. Met evenveel recht zouden natuurlijk be schouwingen over dat vraagstuk kun nen worden aangehaald van de VARA, V.P.R.O. en bijv. de Volkskrant, want waarom wel de heer Kroon aan het woord laten en niet iemand met een andere visie? Dit laatste houdt al in, dat men door zaken aan de orde te stellen met een politieke kant, op een hellend vlak zit, omdat de Tong-Tong lezers op poli tiek terrein niet eensgezind zijn of horen te zijn, zoals ook voor de ge wone samenleving geldt. Nog minder juist acht ik het in dat zelfde nummer opgenomen ingezon den stukje over de sleepbootkwestie op Cuba. De schrijver wil niet vol uit met zijn naam vermeld worden, hetgeen al betekent, dat hijzelf van mening is, dat verschil van opvatting terzake mogelijk is, maar bovendien, als ik de doelstelling van Tong-Tong lees: "Zoekt op basis van de nuttige ervaringen", enz., dan vraag ik mij af, hoe dat Cuba-stukje in die doelstelling past.. Dat bevat toch niet anders dan een politieke opvatting, die niets met Indonesië te maken heeft en alleen in een gewone krant thuis hoort. Ik ben van mening, dat Tong-Tong zich buiten alle politieke verschillen moet houden en enkel moet schrijven over land, volk, cultures, leefwijze, levenservaringen, enz. van en in In donesië en zich zeker niet moet be geven op politiek terrein. Gebeurt dat wel, dan tast men de homogeniteit van de lezersgroep van Tong-Tong aan, omdat dan noodzakelijkerwijze meningsverschillen ontstaan. Dat zou weieens het begin van het einde van Tong-Tong kunnen betekenen. En wie zou dat willen? Laat Tong-Tong blijven, wat het al zovele jaren was: een tijdschrift voor vrienden van Indonesië, welke politie ke kleur men als lezer ook heeft." J. V. M. VAN KOOT Aldus onze geachte inzender. Een discussie over deze aangelegen heid is zinloos, zolang wij het niet eens zijn over de betekenis van het woord politiek. Laten wij de omschrij ving van dit begrip in de grote Van Dale als uitgangspunt nemen. Politiek is dan, aldus Van Dale: 1. het geheel van beginselen en regelen, vol gens welke een staat, gewest, enz. wordt of moet worden geregeerd; 2. handelwijze, gedragslijn van een re gering als zodanig ten aanzien van bepaalde objecten; 3. manier van op treden, van doen, tactiek. Indien wij deze definitie volgen is het duidelijk, dat ieder, die vis-a vis de overheid een standpunt inneemt "aan politiek doet". De vraag is daarbij, of degeen die tegenover de beginselen of de praktijk in het maatschappelijk leven een standpunt inneemt, zich daarbij al dan niet gebonden gevoelt aan een program van beginselen en eisen die bij voorbaat geformuleerd zijn: in dit geval kan men spreken van partij politiek. Welnu, in de eerst genoemde vorm kunnen noch willen wij de po litiek" ontlopen: wij zouden ons zelf daarmee veroordelen tot een inhoud loos bestaan zonder kraak of smaak. Immers vrijwel elk vraagstuk heeft zijn "politieke" zijde en zou ons dus moe ten voorbijgaan. De partijpolitiek ech ter dwingt ons in een dogmatisch of ideologisch keurslijf bij de beoorde ling van de problemen van onze tijd. Tjalie hield zich inderdaad met de laatstgenoemde vorm van het bedrij ven van politiek niet bezig, en dat doen wij evenmin. Hij ging intussen "de politiek" niet uit de weg. Wat hij deed was, politieke kwesties die zich voordeden, beoordelen niet naar enig dogma of enigerlei ideologie, maar volgens wat naar zijn mening recht en onrecht was. Hij begon trouwens met "het enige Indische blad ter wereld te stichten, een daad, geinspireerd door zijn opvattingen omtrent de nood zaak tot behoud van de Indische iden titeit, hetgeen hem in sommige krin gen de reputatie vaneen conser vatief bij uitstek bezorgde. Hij wilde nl. iets van het verleden behouden...... Zijn blad wenste en wenst nog op basis van nuttige ervaringen in de gordel van smaragd, nieuwe interes sen te wekken voor de tropengordel". Dat was een politiek standpunt im mers: Nuttige ervaringen? Voor wie goed "progressief" is heeft Nederland niet anders gedaan dan Indonesië als kolonie leeg te plunderen en zijn wat men aanvoert als de goede resultaten van het Nederlands bewind alleen maar doekjes voor het bloeden, ca mouflage, huichelachtige goedpraterij. Wij volgen Tjalie's lijn en zullen, voor zover dat in ons vermogen ligt, de zaken beoordelen, waar dat pas geeft, naar de maatstaf van hetgeen wij als recht of onrecht ervaren. Wie met ons van mening verschilt zal ons daardoor volgens de lijnen van zijn politieke opvattingen de éne dag conserva tief" de andere weer progressief vindén. In het geval, dat onze geachte inzender aanleiding gaf tot zijn brief was het slechts onze bedoeling, dui delijk te maken dat de thans populai re kreet: "Laat alle politieke gevange nen vrij, over de hele wereld! niet los mag worden beoordeeld van lokale omstandigheden. Kroon's ervaringen op Buruh werden ons nog onlangs be vestigd door een betrouwbare figuur, die er nog juist was geweest. Wij verdedigden de politiek van de Indone sische regering niet, noch tastten die aan; wij droegen slechts feiten bij die de beoordeling van het dilemma, waar voor de Indonesische regering zich gesteld ziet van belang kunnen zijn. Er is verschil - een groot verschil - tussen de wijze waarop Duitsers hun concentratiekampen dreven, de ma nier waarop de Sovjets hun politieke gevangenen wegredeneren door ze als psychopaten te behandelen en de wij ze, waarop Jakarta een enorm en aan grijpend vraagstuk tracht op te los sen. Ziedaarnu zitten wij meteen weer in de politiek! Naar dogmatische gestuurde opvattingen zijn wij nu na tuurlijk weer conservatief, want wij veroordelen Jakarta niet. Of misschien progressief, want wij verdedigen het beleid van de Indonesische regering óók nietHet zal ons een zorg zijn of men dit politiek wil noemen of niet. Wij willen ook het slot van de brief van de Heer Koot niet voorbijgaan. RECHTSTREEKS VANAF AMSTERDAM NAAR JAKARTA/MEDAN RETOUR V.Af 750'- TICKETS 1 JAAR GELDIG. Inlichtingen bij: ORIENT TRAVEL B.V. Singel 512 - Amsterdam - Tel. 020-23 74 84 (4 lijnen) - Telex 15275 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 26