Koffie
BEPERKTE HOEVEELHEID TEGEN OUDE PRIJS!
Dozen, inhoud 40 pakjes a 3,90 per pak.
Snelfiltermaling LOEWAK.
Verkrijgbaar bij:
Vahanco, Den Haag,
Telefoon 070-60 96 90
en
Tong Tong, Den Haag
Tot zekere hoogte kunnen wij het met
de inzender eens zijn, dat de inge
zonden brief over de bejegening van
de Nederlandse sleepbootbemanning
die haar goede werken beloond zag
met een gelukkig tijdelijke internering
misschien beter niet had kunnen wor
den gepubliceerdal ligt Cuba dan
ook binnen de tropische gordel! Maar
wij zijn niet verantwoordelijk voor de
inhoud van ingezonden brieven. Dat
wij tot publicatie besloten vond zijn
reden in de algemene verontwaardi
ging die heerst over het optreden van
de Cubaanse autoriteiten. Er is dan
ook, behalve onze geachte opponent,
niemand die zich over de publicatie
van dit ingezonden stuk heeft be
klaagd.
JHR.
P.S.
Dat een publicatie als de onze niet
zonder zin was, bleek ons donderdag
25 nov. toen in de commentarenru-
briek van de Avro na het nieuws van
18 uur een deskundige werd onder
vraagd, die een rol heeft gespeeld in
het proces tegen de oorlogsmisdadi
ger L.
Gevraagd of en zo ja, welk nut een
rechtszaak als deze heeft, zei de des
kundige, dat het nut voor hem vast
stond, omdat op vele plaatsen in de
wereld nog concentratiekampen be
staan, o.a. in Indonesië.
De vergelijking van de beestachtighe
den in het concentratiekamp, waar L.
een hoofdrol speelde, met de situatie
in Buruh is te absurd om (os te lopen,
maar schijnt zelfs intellectuelen als
deze deskundige te ontgaan.
WAARVOOR?
Ik heb net zitten kijken naar Avro's
Willem Duys "Voor de vuist weg".
Het bijschrift in de Avro-bode v.d. te
levisie op dinsdag 30 november over
het boek van Henk Hovinga intrigeer
de mij. Een "documentaire" (of alleen
maar een aanbeveling) over onze oor
log? Ter onderscheiding van de Ne
derlandse oorlog? (De Duitsers, de
jodenvervolging)? Bij Willem Duys?
Tussen een clown en een liedjeszan
ger en wat mopjes en sentimentele
"chansons"? Dat wou ik zien!
Ik heb er een kater aan overgehou
den! Moet onze ellende zó gepresen
teerd?
Willem Duys had er kennelijk moeite
mee 't "leuke program" voort te zet
ten.
Die twee lieve oudjes, Ir. Meyer van
de Deli Mij. en Ben (ik ben leraar)
met hun dode makkers en de romu-
sha's en een minuut stilte voor alle
dode mannen, vrouwen en kinderen in
(en buiten) de concentratie- en dwang
arbeiderskampen in 't voormalig Ned.
Indië.
Mijn broer stierf in Burma en mijn
neef in Pakan Baru, een militie-ser
geant en een militie-soldaat. Indo's
met een vrouw en héél kleine kinder
tjes, die onverzorgd achterbleven en
maar moesten zien, hoe ze rond kwa
men.
Ik kreeg een wrange smaak in de
mond en ik wou bijna huilen. Toen
zat Tjalie tegenover mij, benen over
elkaar met een peinzend gezicht, on
aangedaan zo te zien, zonder een
woord te zeggen!
En opeens hervond ik mijn evenwicht.
Zo wijs is Tjalie. En die lieve Ben
Snijders met zijn groeten voor dat
verre familielid van de tijger in Artis.
Ach God, laten we toch ophouden.
Wat weet dit volk van een Jap en een
tijger en een Indo! Sprookjes (lugube
re) uit 1001-nacht, goed voor "een
lach en een traan" op een St. Nico-
laasavond presentatie van gehalte.
Wat heeft die meneer Hovinga zich
uitgesloofd en wat doet men ermee?
De vreselijke dingen, die toen ge-
beuiden, zijn niet geschikt voor een
programma van "ernst en luim".
Ik hóór 't Tjalie zeggen: "We leven in
een volk van barbaren". Maar hij zei
niets.
THERA
Daarvoor
Tjalie zou er inderdaad zwijgend bij
hebben gezeten. Praten over de oor
log deed hij nooit, behalve op een
manier die vooral niet in de huidige
publicatiesfeer past. We hebben el
kaar dan ook beloofd, lang geleden
al, nooit een woord over "onze" oor
log in betrekking tot onszelf op te
schrijven. Een standpunt dat door
meerderen zal worden gedeeld, dacht
ik zo.
De Pakan-Baroe presentatie vond ik
ook een minder geslaagde vertoning.
Slecht geregisseerd, slecht voorbe
reid. Maar heeft Willem Duys de heren
uitgenodigd, of hebben zij om plaatsing
in dit programma gevraagd? Wie in
"De Vuist" wil komen, weet wat hem
te wachten staat, dat risico neemt men.
Destijds kreeg Annemie Mc. Gillavry
prachtige publiciteit voor haar boek
in "De Van Speyk-show", dat toch
ook half een amusementskarakter
droeg.
Haar boek beleefde (terecht is men
van mening) 5 herdrukken, of Pakan
Baroe dit haalt valt te bezien. Maar
lieve hemel, moet de belangrijkheid
van onze oorlog, onze ervaringen, ons
lijden altijd gemeten worden met de
publiciteit die we ervoor krijgen?
Waarom willen we PERSÉ en nu, 30
jaar na de oorlog nog om adhesie,
sympathie, medeleven en begrip aan
komen voor wat ons is overkomen.
Ik vind het hele gedoe, deze hele
publiciteit, het smeken om aandacht
en erkenning als oorlogsslachtoffer, 'n
vernederende vertoning. Even minder
waardig als de presentatie bij Willem
Duys. Wie na 30 jaar nog met lijden
te koop wil lopen, schaart zich in de
rijen van die huilebalken waarvoor wij
zelf zo'n minne dunk hebben, ja of
neen?
(Lees verder pagina 30)
27