Koffie BEPERKTE HOEVEELHEID TEGEN OUDE PRIJS! Dozen, inhoud 40 pakjes a 3,90 per pak. Snelfiltermaling LOEWAK. Verkrijgbaar bij: Vahanco, Den Haag, Telefoon 070-60 96 90 en Tong Tong, Den Haag Tot zekere hoogte kunnen wij het met de inzender eens zijn, dat de inge zonden brief over de bejegening van de Nederlandse sleepbootbemanning die haar goede werken beloond zag met een gelukkig tijdelijke internering misschien beter niet had kunnen wor den gepubliceerdal ligt Cuba dan ook binnen de tropische gordel! Maar wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van ingezonden brieven. Dat wij tot publicatie besloten vond zijn reden in de algemene verontwaardi ging die heerst over het optreden van de Cubaanse autoriteiten. Er is dan ook, behalve onze geachte opponent, niemand die zich over de publicatie van dit ingezonden stuk heeft be klaagd. JHR. P.S. Dat een publicatie als de onze niet zonder zin was, bleek ons donderdag 25 nov. toen in de commentarenru- briek van de Avro na het nieuws van 18 uur een deskundige werd onder vraagd, die een rol heeft gespeeld in het proces tegen de oorlogsmisdadi ger L. Gevraagd of en zo ja, welk nut een rechtszaak als deze heeft, zei de des kundige, dat het nut voor hem vast stond, omdat op vele plaatsen in de wereld nog concentratiekampen be staan, o.a. in Indonesië. De vergelijking van de beestachtighe den in het concentratiekamp, waar L. een hoofdrol speelde, met de situatie in Buruh is te absurd om (os te lopen, maar schijnt zelfs intellectuelen als deze deskundige te ontgaan. WAARVOOR? Ik heb net zitten kijken naar Avro's Willem Duys "Voor de vuist weg". Het bijschrift in de Avro-bode v.d. te levisie op dinsdag 30 november over het boek van Henk Hovinga intrigeer de mij. Een "documentaire" (of alleen maar een aanbeveling) over onze oor log? Ter onderscheiding van de Ne derlandse oorlog? (De Duitsers, de jodenvervolging)? Bij Willem Duys? Tussen een clown en een liedjeszan ger en wat mopjes en sentimentele "chansons"? Dat wou ik zien! Ik heb er een kater aan overgehou den! Moet onze ellende zó gepresen teerd? Willem Duys had er kennelijk moeite mee 't "leuke program" voort te zet ten. Die twee lieve oudjes, Ir. Meyer van de Deli Mij. en Ben (ik ben leraar) met hun dode makkers en de romu- sha's en een minuut stilte voor alle dode mannen, vrouwen en kinderen in (en buiten) de concentratie- en dwang arbeiderskampen in 't voormalig Ned. Indië. Mijn broer stierf in Burma en mijn neef in Pakan Baru, een militie-ser geant en een militie-soldaat. Indo's met een vrouw en héél kleine kinder tjes, die onverzorgd achterbleven en maar moesten zien, hoe ze rond kwa men. Ik kreeg een wrange smaak in de mond en ik wou bijna huilen. Toen zat Tjalie tegenover mij, benen over elkaar met een peinzend gezicht, on aangedaan zo te zien, zonder een woord te zeggen! En opeens hervond ik mijn evenwicht. Zo wijs is Tjalie. En die lieve Ben Snijders met zijn groeten voor dat verre familielid van de tijger in Artis. Ach God, laten we toch ophouden. Wat weet dit volk van een Jap en een tijger en een Indo! Sprookjes (lugube re) uit 1001-nacht, goed voor "een lach en een traan" op een St. Nico- laasavond presentatie van gehalte. Wat heeft die meneer Hovinga zich uitgesloofd en wat doet men ermee? De vreselijke dingen, die toen ge- beuiden, zijn niet geschikt voor een programma van "ernst en luim". Ik hóór 't Tjalie zeggen: "We leven in een volk van barbaren". Maar hij zei niets. THERA Daarvoor Tjalie zou er inderdaad zwijgend bij hebben gezeten. Praten over de oor log deed hij nooit, behalve op een manier die vooral niet in de huidige publicatiesfeer past. We hebben el kaar dan ook beloofd, lang geleden al, nooit een woord over "onze" oor log in betrekking tot onszelf op te schrijven. Een standpunt dat door meerderen zal worden gedeeld, dacht ik zo. De Pakan-Baroe presentatie vond ik ook een minder geslaagde vertoning. Slecht geregisseerd, slecht voorbe reid. Maar heeft Willem Duys de heren uitgenodigd, of hebben zij om plaatsing in dit programma gevraagd? Wie in "De Vuist" wil komen, weet wat hem te wachten staat, dat risico neemt men. Destijds kreeg Annemie Mc. Gillavry prachtige publiciteit voor haar boek in "De Van Speyk-show", dat toch ook half een amusementskarakter droeg. Haar boek beleefde (terecht is men van mening) 5 herdrukken, of Pakan Baroe dit haalt valt te bezien. Maar lieve hemel, moet de belangrijkheid van onze oorlog, onze ervaringen, ons lijden altijd gemeten worden met de publiciteit die we ervoor krijgen? Waarom willen we PERSÉ en nu, 30 jaar na de oorlog nog om adhesie, sympathie, medeleven en begrip aan komen voor wat ons is overkomen. Ik vind het hele gedoe, deze hele publiciteit, het smeken om aandacht en erkenning als oorlogsslachtoffer, 'n vernederende vertoning. Even minder waardig als de presentatie bij Willem Duys. Wie na 30 jaar nog met lijden te koop wil lopen, schaart zich in de rijen van die huilebalken waarvoor wij zelf zo'n minne dunk hebben, ja of neen? (Lees verder pagina 30) 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 27