VOORDELIGE LIJNVLUCHTEN (Vervolg: "Brieven over") Dit is de mening die Tjalie en ik ge deeld hebben, de reden waarom Tjalie nooit heeft willen schrijven over zijn krijgsgevangenschap. Honderdduizen den hebben geleden, honderdduizen den zwijgen, zo zijn we (ze) nu een maal. En dat lijkt me normaal. L.D. "HEIMWEELIJDERS" (II) Bedankt, mevr. L. van Dompseler te Bandoeng, dat U ons in Tong Tong nr. 7 dd. 1 november 1976 "Heimwee- lijders" noemt, want dat toont, dat wij Indo's in Nederland nog een hart heb ben waar nog steeds liefde voor ons geboorteland Indonesië in huist. Heeft Mevr. v. D. er wel eens bij stil gestaan, dat wij, Indo's in Nederland veelal ongewild ons geboorteland heb ben moeten verlaten, waar wij gedacht hadden een carrière te kunnen opbou wen, doch welke hierdoor met één slag totaal was vernield? Hier in Nederland moesten wij in to taal andere omstandigheden maar zien om een geheel nieuw bestaan van de grond af opnieuw te realiseren, vaak op een leeftijd die zich daar niet meer toe leende. En hoevelen zijn er onder hen, die dan maar een baantje moesten entame ren dat hen totaal niet lag en waar voor ze niet hadden gestudeerd. Her scholing heet dat. Door de omstandig heden gedwongen werk te aanvaarden dat meestal geheel buiten hun lijn en belangstelling lag en hen dus in feite tegenstond en nog staat. Is het dan zulk een wonder, dat deze Indo's met heimwee terug denken aan hetgeen vroeger was en daar ook ui ting aan willen geven? Het gaat er niet om, "dat de ouwe tijd hier niet meer bestaat", zoals mevr. v. D. schrijft, maar het gaat er hen om wat er in die ouwe tijd zich allemaal rondom hun persoon heeft afgespeeld. Al het lief, maar ook al het leed. Dat willen ze in hun hart bewaren. Heeft niet iedereen wel één of ander geliefd voorwerp dat bij het zien her inneringen opwekt, goede dan wel minder goede? En het is goed op z'n tijd daaraan terug te denken, want dat is een teken dat men leeft. Want men leeft niet alleen maar in het heden, maar in het nabije verleden heeft men ook geleefd. En dat kan men niet zo maar uitschakelen of over boord gooi en als "ouwe koek"! Wel eens gehoord van "jeugdherinne ringen"? Het is makkelijk voor mevr. v. D. om te spreken van "Heimweelijders", want zij zit nog steeds in haar - en ons - geboorteland Indonesië, dus heimwee naar dat land kan zij niet hebben. Schijnbaar is ze daar ook nooit weg geweest. Wel eens van "nostalgie" gehoord, mevrouw? Deze nostalgie wordt bedreven door de tegenwoordige jeugd en niet door de ouderen, omdat de jeugd wil terug grijpen naar iets uit het verleden dat in hun ogen goed was. En toch heeft deze jeugd "grootmoeders tijd" nooit persoonlijk ervaren! Het komt dus van binnen uit, het is een gevoelskwestie die niet aan een bepaalde leeftijd is gebonden, omdat het innerlijk hier spreekt. En zo is het ook met ons, Indo's in Nederland. Als we op een koude mistroostige dag bij de haard zitten is dit meest wel het geeigende ogenblik, dat onze gedachten weer terug gaan naar ons warme geboorteland: Indonesië. En wie neemt ons dat kwalijk? J. A. GRASHUIS (discussie gesloten - Red.) TJALIE SCHREEF "HEIMWEE" Een dame op straat houdt me zo maar aan. "U bent toch Tjalie Robinson, nietwaar?" "Ja mevrouw." "Toen U die Piekerans van een Straatslijper schreef, had U toen 'n verschrikkelijk heimwee naar Indonesië?" Zo'n plot selinge, eenvoudige vraag kan enorm gecompliceerd zijn. Want rechtstreeks had het antwoord kunnen zijn: "Nee mevrouw, want toen ik die Piekerans schreef, zat ik in Indonesië!" Maar daarmee is geen afdoend ant woord gegeven. Want vooral sinds wij in Nederland zitten, hebben dui zenden lezers die "roep van het heim wee" in de Piekerans zó duidelijk ge hoord (ook in de vrolijkste stukjes) dat er niets meer te ontkennen valt. Ik antwoordde: "Mevrouw, weet U wat saudade is? Dat is het wat U erin leest. Wat José Vasconselos "Indolo- gia" noemtMaar de dame wist het begrip "saudade" niet direct thuis te brengen en ook was er op straat geen gelegenheid voor een lange uit eenzetting. Dus scheidden we met een korte groet. Maar sinds die ontmoeting heb ik erg lang gedacht over dat "ding" dat door sommige mensen (foutief!) heimwee genoemd wordt, en ,dat in "saudade" Mevr. M. J. Hillerström, Lubeckstraat 103, Den Haag. Telefoon 070-39 88 62 heeft na de bezetting uit Ban doeng, Batavia, Soerabaia en de kampen Tjihapit en Tjideng ver zamelde foto's, negatieven, po- ëzie-albums, foto-albums en fa milie-filmpjes ter inzage voor belangstellenden en nabestaan den. Belt U op wanneer U wilt komen kijken? wordt genoemd: "onbestemd verdrie tig verlangen" en nóg door anderen weer "vertewee" (Fernweh) genoemd wordt. Maar dat ik zou willen noemen het tegengestelde van heimwee, wat toch is: in een huuske veilig thuis zijn, bij de kachel en met bloemige aard appeltjes: één plekje op aarde. Ter wijl dat verlangen dat Indische men sen vast heeft het verlangen is naar Ruimte: naar vele plekjes, van Mena- do tot Oedjoeng Koeion, van Sabang tot Merauke. Is niet omgang met een aardige buurman, ja zelfs niet met één volk, maar omgang met Javanen en Soendanezen en Chinezen en Arabie ren en nog meer volken van Indone sië. Hun talen en hun veelsoortige voedingswaarden. En adats en hor- mats. Dat is verlangen naar de kust van de Sangihé eilanden. En van Kroei en van Meulaboh, de koraaltui- nen van Banda, maar ook de moeras- banken voor Grisee. Wat "het Indi sche heimwee" karakteriseert, is zijn "myriaden-natuur", die zelfs verder strekt dan de Pacific. En doet verlan gen naar Kowloon en Kualalumpur, naar de Andes en Guadalajara. En dat in al zijn immensiteit ook te vinden is in de sfeer bij de koffieboer op Sawah besar, de pasar bij Kranggan, de straat van Maliboro: de ontzaglijke veelvoudigheid en veelvormigheid die ontsnapping uit Beperktheid biedt bij elke ontmoeting, in elke beroering van onze smaakpapillen. In het leven in Indië proef je elk mo ment weer de eeuwigheid. En dat is het waar we naar verlangen als een Indischman heimwee heeft. TJALIE ROBINSON Amsterdam-Singapore-Jakarta v.v. 1750,p.p. Amsterdam-Singapore-Medan v.v. f 1750,p.p. Boeking en betaling één maand voor vertrekdatum. Amsterdam-Singapore-Perth v.v. 2525,p.p. Amsterdam-Singapore-Sydney v.v. 2725,p.p. Amsterdam-Singapore-Melbourne v.v. 2725,p.p. Amsterdam-Singapore-Auckland v.v. 2925,p.p. Boeking en betaling één maand voor vertrekdatum. Amsterdam-Los Angeles v.v. 1375,p.p. Boeking en betaling twee maanden voor vertrekdatum. Inlichtingen uitsluitend telefonisch van 16.00 uur tot 20.00 uur bij de Voorzitter van de Stichting "DE NIEUWE BRUG", Irisstraat 205, Den Haag, Telefoon 070 - 60 67 28. 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1976 | | pagina 30