'DE PIEKERANS VAN EEN STRAATSLIJPER' Luitenant Kelder was in de gelukkige omstandigheid, dat hij onder zich had sergeant Brunius. Die man kon om zo te zeggen alles. In Sabang heeft hij bijvoorbeeld zo maar op gevoel - zonder bestek of werktekening - een zeilboot van 8 m. lengte gebouwd. Sergeant Brunius kon ook het beste tegen de zee, de andere KNIL-ers waren vrij gauw "mabok". Zeer kort na het uitbreken van de oorlog in Europa, waarna Duitse koop vaarders in de Ned.-Indische havens asiel zochten, - dat was in september 1939 - gaf de Commandant Zeemacht rechtstreeks aan luitenant Kelder de opdracht maatregelen te nemen om na ontvangen code de Duitse koop vaarders, dat waren vijf schepen, t.w. de "Lindenfels" en "Werdenfels" van de Hansa Linie, resp. 8400 en 6300 bruto ton, de "Wasgenwald" (5000 ton) en de "Moni Rickmers" (5000 ton) van de Hapag, alsmede de grote re "Sophie Rickmers", welke laatste met een lading springstoffen voor China in de buitenbaai lag, te over meesteren. Na overleg met de militaire bevel hebber van Noord- en Midden-Suma- tra Kolonel G. F. V. Gosenson werd in verband met deze opdracht de mi litaire bezetting aangevuld met een 2e luitenant, een onderluitenant en 50 man KNIL. Luitenant Kelder kon aan het werk gaan en een "plan de campagne" op stellen. Nou ja, dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want geen van de militairen had enig verstand van schepen, laat staan van een over- meesteringsaktie. Noodgedwongen wendde luitenant Kelder zich dan ook tot de administrateur van de Sabang Steenkolen Mij., Baron L. van der Feltz, gewezen marine-officier, daarna reserve-officier van de K.M., die bo vendien over bovengenoemde loodsen, gewezen koopvaardij-officieren be schikte, om hulp. Bij dit alles zat 1ste luitenant Kelder wel met de moeilijkheid, dat genoem de heren van de Sabang Mij. geen militaire status hadden. Ook de ha venmeester was niet gemilitairiseerd. Baron van der Feltz en zijn medewer kers hebben zeer veel bijgedragen om het "plan de campagne" te doen slagen. Aanvang 1940 trad een verandering in het "plan de campagne" op. Boven 1ste luitenant Kelder werd geplaatst kapitein T. J. W. F. M. Supheerdt en tegelijkertijd nam, zoals hierboven reeds is opgemerkt, Hr. Ms. "Wega" positie te Sabang in. Kapitein Sup heerdt kon toen het "plan de campag ne", dat door luitenant Kelder en zijn mannen reeds geheel uitgewerkt was, perfectioneren. Daarbij werd genood zaakt door de militaire status de sa menwerking met de Sabang Steen kolen Mij. verbroken en vervangen door samenwerking met Hr. Ms. "We ga". Geregeld had onderling contact plaats tussen bovengenoemde militaire auto riteiten, havenmeester van Dam, Hpb Treffers en Ggm Klerk. Op vrijdag 10 mei 1940 zat Gezagheb ber P. W. H. Klerk van Hr. Ms. "We ga" samen met zijn 1e Officier G. Kooyman aan boord van het s.s. "Ge neraal Verspijck" van de K.P.M. bij de Gezagvoerder H. Kolkman, en 1ste Stuurman J. D. Coumon "aan de kof fie", hoewel de djongos verduiveld goed wist wie het biertje prefereerde en wie een "paitje". Omdat er geen passagiers aan boord waren zaten zij in de gezellige salon, die zich over de gehele breedte van het schip uit strekte; aan de zijkanten grote ramen, die vanwege het mooie weer openge klapt waren. De "Generaal Verspijck" onderhield een geregelde dienst tus sen Penang - Lho Seumaweh - Sigli - Sabang - Penang. Het gesprek ging natuurlijk over de oorlog, die in Europa in alle hevig- door Tjalie Robinson Tjalie's piekerans over en bele venissen in Batavia en Djakarta zijn 22 jaar lang onafgebroken op de markt geweest. Een van de weinige boeken uit de Indi sche literatuur die het zo lang heeft uitgehouden. Door tien duizenden verslonden, en nog steeds gevraagd. Verschijnt in 2 delen, dit is het eerste. Prijs 19,90 porto 2,75 heid woedde en de vele radio-berich ten met steeds weer overwinningen van Hitler-Duitsland. Dit gezellige praatje werd circa twaalf uur ruw ver stoord, toen de ouwe een telegram werd overhandigd met het codewoord "BERLIJN". Prompt veranderde de stemming. Ne derland in oorlog met Duitsland. Dat betekende, dat ook in Ned.-lndië en derhalve ook hier te Sabang elke Ne derlander, zeker elke militair, zijn post moest innemen. Ggm Klerk en 1e ogm Kooyman waren in een vloek en een zucht terug aan boord van de aan de kade afgemeerd liggende Hr.Ms. "We ga" om deel te nemen aan de eerste oorlogshandeling, het overmeesteren van de in de baai van Sabang ten anker liggende Duitse vrachtschepen. De overige leden van de état-major van Hr.Ms. "Wega", t.w.: 2e off. J. A. Welcker, 3e off. F. L. Hencke, Hwtk. M. A. Smith, 2e wtk. P. van Tilborg, 3e wtk. J. F. Lattman en 3e wtk. H. W. F. Monné, hadden het door de radio gegeven extra bericht "Berlijn" na tuurlijk ook gehoord en namen hun posten volgens het "plan de campag ne" in. Telkens stapten twee officie ren in één van de twee motorboten van de "Wega" en in een gerequireer- de motorboot. Kooiman met van Til borg, Smith met Hencke, Welcker met Monné. 1e Luitenant K.N.I.L. Kelder, bijgestaan door sergeant Bruinius zou met het te zijner beschikking gestelde kleine gewestelijke vaartuig de over meestering van de met springstoffen geladen "Sophie Rickmers" voor zijn rekening nemen. De motoren werden aangezet, het wachten was nu op de KNIL-militairen. Aan boord van de "Wega" was het "voor en achter ma ken", Gezaghebber Klerk op de brug haalde de telegraaf over, 3e wtk Latt man in de machinekamer zorgde voor het warmdraaien van de machine, het kanon werd bemand. Deze situatie was binnen luttele minuten bereikt. F. C. BACKER DIRKS (wordt vervolgd) De "Wega" van de Gouvernements Marine in vredestijd. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 11