Van de Nederlandse kopstukken uit de overgangstijd kwam slechts de Hr. Koets aan het woord. Waren de ove rigen al overleden? Ofschoon ik niet zijn politieke geestverwant ben, waren zijn uiteenzettingen over het algemeen wel het aanhoren en overdenken waard. Slechts op één punt ben ik het met hem oneens, nl. waar hij sprak over de Bataviase zwembaden. Als ik mij goed herinner, betrof het hier slechts het zwembad Tjikini ge legen op het terrein van het oude landgoed van de Javaanse kunstschil der Raden Saleh. Dit zwembad be hoorde toe aan een particuliere ver eniging, waarvan men lid kon worden. Zulk een vereniging kon natuurlijk als leden toelaten of weigeren, die zij wil de. De autoriteiten hadden hierover hoe men ook over deze discriminatie mag denken, niets te zeggen. Er werd toen, als ik het goed heb, in de Ge meenteraad van Batavia op gewezen, dat het Bataviase zwembad zijn water van een openbare instelling, de Wa terleiding kreeg, zodat daarom ieder een moest worden toegelaten. Ik weet niet, hoe de zaak is afgelopen, doch na de oorlog schijnt die scheidsmuur tussen de bevolkingsgroepen te zijn geslecht, en terecht. Ik zou er in dit verband op kunnen wijzen, dat in het z.g. "Villapark" te Solo slechts Europeanen, geen "In landers" mochten wonen. En aan wie behoorde dit Villapark met zijn fraaie Westers ingerichte huizen? Aan nie mand minder dan aan Z.H. Prins Mangkoe-Negara VII Hij wilde er blijkbaar een kampoeng blanda van van maken. DR. H. J. DE GRAAF (II) Wij hebben de bijdrage over de VPRO -documentaire "Indonesia Merdeka!" van Dr. de Graaf met grote belang stelling en ten dele met instemming gelezen. Zoals uit ons Kerstnummer blijkt, had den wij zelf reeds een commentaar geschreven, waarvan de algemene strekking niet veel verschilt van de opinie van Dr. de Graaf. Er is echter één punt, waarop wij het volstrekt met hem oneens zijn. In zijn opstel schrijft hij, Roeslan Abdulgani's verklaringen besprekend, dat hij o.a. "met de be kende fabel aankwam, dat na de val van het N.l. bewind in 1942 een deel der nationalistische beweging onder dook en zich op verzet toelegde, ter wijl de overigen contact zochten met de nieuwe heersers, teneinde zich van de belangrijke bestuursposten te ver zekeren. Voor zover mij bekend is, zijn slechts de communisten ondergedoken," enz. En de groep Sjahrir dan? Wij laten in het midden of er, zoals vaak wordt beweerd, een afspraak bestond tus sen de nationalistische groeperingen (ik acht dat onwaarschijnlijk) maar het "3-ler'mneringen aan iSoekaboemi SPECIALE TONG-TONG EDITIE De geschiedenis van Soekaboemi; de hotels, scholen, de Politieschool. Her inneringen aan bekende Soekaboeme- laren, uitgaan op Soekaboemi en ge meente-parkara's. Meer dan 150 briljante foto's van groot formaat en 3 plattegronden van Soekaboemi. Samengesteld door J. M. Knaud. Formaat van het album 20 x 30 cm., 132 pag. Prijs f 25,plus porto f 4, Verkrijgbaar bij boekhandel TONG TONG is een feit, geen fabel, dat een deel van de beweging onder aanvoering van Soekarno de weg der coöperatie koos en een ander deel onder leiding van Sjahrir die volledig afwees. Dat Soekarno tot samenwerking besloot was overigens naar mijn stellige over tuiging, omdat hij meende langs deze weg het ideaal van een onafhankelijk Indonesië het best te dienen. De con troverse tussen beide stromingen kwam overigens duidelijk aan het licht, toen in nov. 1945 Sjahrir zijn brochure Perdjuangan Kita publiceer de en daarin stelde, dat niet de colla borateurs, maar de "zuiveren", die zich niet in contact met de Jappen hadden begeven, de bestuursmacht in de Republiek toekwam. Sjahrir stond een democratische, staatkundige structuur naar westers voorbeeld voor: wie het staatshoofd was, kon hem minder schelen - omdat dit toch slechts een symbolische figuur zou zijn, in zijn gedachtengang - dan wie de macht in handen hadden. Dit zou den figuren moeten zijn van volledig onbesproken gedrag, die niets met de Jappen hadden ondernomen. Zo als U weet, won in eerste instantie Sjahrir het pleit en werd hij minister president. De slimme vos Soekarno week tijdelijk naar het tweede plan (als bestuurder) met kennelijk de ach tergedachte, dat hij Sjahrir nog wel klein zou krijgen en dat is inderdaad ook gebeurd. Soekarno steunde op zijn enorme populariteit (en een scherp politiek inzicht). Hij wist dat hij tenslotte altijd zou winnen, in dat tijdsgewricht. Sjahrir, de redelijkheid in persoon, was tenslotte geen por tuur voor hem. De vraag, of het Nederlandse leger de guerilla had kunnen bedwingen is van zuiver speculatieve aard, gezien het feit, dat in het proces van het verkrijgen der onafhankelijkheid een een aantal factoren meespeelde van buitenlandse oorsprong (evenals in Vietnam, waar de over praktisch on beperkte gevechtskracht beschikken de Amerikanen tenslotte gedwongen waren zich terug te trekken). Tenslotte enige opmerkingen over de discriminatie. In het zwembad Tjikini werden inderdaad Indonesiërs ge weerd totdat in het midden van de dertiger jaren de druk (ook van een aanzienlijk deel van de Europese bur gerij) te sterk werd. Aanleiding tot de crisis en tenslotte tot de overwinning van de tegenstan ders van het over één kam scheren van beschaafde Indonesiërs en de kampongbevolking was het feit, dat de kinderen van de nieuwbenoemde regent van Batavia, Ahmed Djajadi- ningrat, onder de algemene regel óók niet werden toegelaten. Gezien af komst, capaciteiten en oriëntatie van deze bestuursambtenaar, vond men dit toch wel al te zot. Overigens was dit een tijdsbestek van Umwertung aller Werten: er kwamen in diezelfde tijd Indonesische leden van de Raad van Indië, die evenwel als andere "In landers" niet toegelaten konden wor den tot de Sociëteit de "Harmonie". Daar de toenmalige Landvoogd de ge woonte had daar Vrijdagsavonds met de leden van de Raad informeel te babbelen, was het bestuur van de "Harmonie" wel verplicht, water in de wijn te doen. Nog niet lang te voren intussen was het mij niet mogelijk met een vriend van mij, Indonesisch lid van de Volks raad, later een der eerste inheemse leden van de Raad van Indië, die in Nederland had gestudeerd, van hoge Javaanse adel (broeder van de toen malige Paku Alam) en zó Nederlands georiënteerd, dat hij na zijn ambts termijn zich in Nederland vestigde en daar ook is gestorven, de heilige grond van de "Harmonie" te betre den. Wél werden wij toegelaten in het Oost-Java-Restaurant, maar wilden wij naar een Europese bioscoop, dan wer den wij verwezen naar de klas kam- bing! Allemaal haast onbegrijpelijke zaken in het licht van moderne verhoudin- 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 7