Hoe Sabang reageerde op codewoord "Berlijn" (slot] l Links: een opname van de baai van Sabang. Rechts: de sociëteit van Sabang, welbekend voor menig verlofganger. Vlot verlopende actie had groot succes. Waar bleven de KNIL-militairen? Die moesten een ongeveer een kwartier duren de toespraak van hun troepencommandant aanhoren. Maar daarna waren ze tot de tanden gewapend zeer snel bij de met draaiende motor gereed liggende bootjes en startte de overmeesteringsoperatie. Elke motorboot zette koers naar zijn doel. Aan boord van de "Wega" werden de voor- en achtertrossen losge gooid en "full speed" werd opgestoomd naar de ingang van de baai van Sabang teneinde deze af te grendelen. Het liep allemaal gesmeerd, doch in wezen zat hier een lelijke kink in de kabel, want volgens het "plan de cam pagne" moest de "Wega" zonder de komst van het KNIL af te wachten di rect naar de ingang van de baai op- stomen om een eventuele vluchtpo ging van in het bijzonder de in de buitenbaai verankerde "Sophie Rick- mers" te verhinderen. Luitenant Kelder was hiervoor heel erg bang vooral om dat het geruime tijd zou duren eer hij de Duitse koopvaarder zou bereiken. Bij het embarkeren van de KNIL militai ren in voor de start gereed zijnde bo ten zijn dan ook tussen hem Ggm Klerk kortstondig heel harde woorden ge vallen. Door het verlate ontmeren van de "Wega" trad de situatie op, dat de "Wega" aanvankelijk achter het gewestelijke vaartuig naar buiten stoomde! Ggm Klerk zal voor zijn optreden wel zijn redenen hebben gehad, wellicht op nautisch-technisch gebied. Misschien ook omdat hij op de hoogte was van het feit dat buiten op zee Engelse en Franse oorlogsbodems patrouilleerden en een vluchtpoging dus weinig suc ces kon hebben. Opgemerkt moet worden, dat het bin nenvallen van de Duitsers in Neder land en dus het afkomen van het co dewoord "Berlijn" enige dagen van tevoren werd "aangevoeld" ja zelfs zodanig, dat ergens in Sabang onder het gebruiken van een aperitief bij het doorkomen van het codewoord "Ber lijn" zeer zure gezichten werden ge trokken. Dat was in het "Sabang-ho- tel", waar de "shipping clerk" Roselje de kapiteins van de vier Duitsé koop vaarders had uitgenodigd voor een borrel; dit was een pracht van een streek behorende bij het "plan de campagne". Behalve een listige streek typeert dit wel zeer duidelijk het "aan voelen" van de inval in Nederland, want Roselje had de kapiteins (op in stigatie van kapitein Supheerdt toch een paar uren vóór de inval) tot het zogenaamde borreltje uitgenodigd! Wij zullen om ons een idee te vormen hoe de overmeestering geschiedde Welcker en Monné volgen. Zij voeren vanaf de "Wega" recht op de "Linden- fels" af, die vertuigd in de binnenbaai lag. De Duitse bemanning had deze aktiviteit al heel gauw in de gaten en haalde de valreep op. In de motorboot maakten Welcker, Monné en de 10- KNIL-militairen zich gereed om het schip te enteren, doch ziet, nog vóór de motorboot de "Lindenfels" had be reikt liet men de valreep weer zakken. Was er aan boord strijd geweest wie de "lakens zou uitdelen"? De kapitein was in het Sabanghotel aan het apéritief (met een zuur ge zicht). Trouwens die had aan boord toch niet veel te vertellen, want tot zijn staf behoorde een zeer fanatieke Nazi-georiënteerde 2de stuurman. Die had in feite de leiding aan boord. Had deze fanatiekeling op dit beslis sende uur het commando toch moeten overlaten aan de meer gematigde 1ste stuurman? Wij zullen het wel nimmer te weten komen, maar een feit was het, dat de valreep weer neergelaten was, zodat bij het langszij komen van de motorboot de militairen onder lei ding van genoemde officieren rap de valreep op konden klimmen. Welcker met zeven militairen bezette het dek en dreef de Duitse bemanning naar de bak. Monné spoedde zich met drie Ambonnese soldaten naar de machine kamer. Toen zij die binnen kwamen zagen zij door de roosters heen onder in de machinekamer een stel Duitsers rondscharrelen. Met één militair met getrokken klewang voor zich en twee militairen met getrokken klewang ach ter zich, stormde Monné met karabijn de trappen af. Hier waren tien Duit sers bezig met het aanrichten van vernielingen. De buitenboordkranen waren kennelijk ruim van tevoren zo danig losgeschroefd, dat ze nog slechts met twee bouten gehouden werden. Twee Duitse machinisten pro beerden met een voorhamer een bui tenboordkraan stuk te slaan. Aan het bevel van Monné om daarmee te stop pen werd niet'direct voldaan. Er zat dus niets anders op dan "schieten". Dat hielp; alle Duitsers holden weg in de richting van het ketelruim. Monné bleef in de deur tussen machinekamer en ketelruim staan en waarachtig, wat een brutaliteit, daar zag hij wéér een soort voorhamer, althans een machti ge hamer heen en weer gaan. De per soon, die de hamer bediende stond achter een schot. Nu geen pardon, meteen schieten en wel ongeveer in de richting van de stevige knuisten, die de hamer hanteerden. Gelukkig bleek dat afdoende te zijn. Alle Duit sers verlieten met de handen boven het hoofd via een andere deur het ketelruim en voegden zich bij hun col lega's op de bak. Eén van hen werd gesteund door een makker. Het was de man, waarvoor het eerste schot gelost was. Dit schot was niet op de persoon gericht. De man bleek ge raakt te zijn nadat de kogel in de be trekkelijk kleine ruimte ergens tegen afgeketst was. Machinekamer en ketelruim werden nog eens grondig nagelopen. Alles o.k., de overmeestering was dus ge lukt. De gewonde Duitse machinist werd onder militaire geleide naar de wal gebracht voor behandeling door de militaire arts. Welcker liet de ove rige bemanningsleden één voor één 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 14