KRETA SETAN 1 Waspada, de stichting van Holle oooooooooooooooooooooooooooc O O "de duivelswagen" g 8 O 8 Herinneringen aan een groot Nederlander. Toen ik de bijdrage van Rijklof van Goens in Tong-Tong nr. 6 van 15 oktober jl. las was ik niet minder verbaasd dan R.v.G. zal zijn geweest toen hij in Parama ribo een bestelauto met de naam Waspada zag rijden. Onder de 27 huizen die ik op Java heb bewoond komt de naam WASPADA tweemaal voor. Ik dacht dat de geschiedenis van Waspada en zijn stichter F. F. Holle boeiend genoeg is om hierover in Tong-Tong wat te vertellen, zulks in aansluiting op: "Meyer, Pionier der theecultuur", (van bovengenoemde R.v.G.). Waspada ligt op de noordelijke helling van Gn. Tjikorai, deze is ruim 2800 m. hoog. Het emplacement van de onder neming ligt op 1450 m. De weg er naar toe was in de tijd van de pioniers een paardepad, alle transport ge schiedde met de bekende picolpaard- jes. Later (in onze tijd) werd de op- voerweg langs een ander tracé geleid en voor auto's berijdbaar gemaakt. Van Garoet uit reed men eerst 9 km in de richting Tjisarupan en daar na sloeg men links af de smalle, stei le en bochtige ondernemingsweg in en stond dan na 5 km, 'n diepe zucht en 'n stomende radiator, op het emplacement onder de oeroude bo men in de tuin van het administrateurs huis dat Holle bouwde. Op 'n nabije heuvelrug lag het huis van de eerste assistent en wat lager de woning van de fabrieksassistent en de stallen. Tussen de genoemde gebouwen in had Holle op een plateau de fabriek gebouwd. In de jaren 1923 e.v. bouw de de nieuwe eigenaar een nieuwe fabriek, waterkrachtwerk en kampong huizen. Er werd begonnen met reno vatie en uitbreiding van de tuinen. De hoogste tuinen lagen in de dertiger jaren op de meer westelijke helling van de Tjikorai, van daaruit keek men op het aan de overkant en veel lager gelegen, hotel Tjisarupan neer met hoog daarachter de rokende kraters van de Papandajan. Vanaf het emplacement van de onder neming is er naar het Noorden een volkomen open gezichtsveld over de vlakte van Garoet en wat westwaarts keken wij op de flanken van de Gn. Goentoer. De lucht was er zo helder, zo klaar en rein, het landschap zo lieflijk, dat men er stil van werd en mijmerde over de zo welgekozen naam Waspada (helder, rein, duidelijk, klaar) die voor ons van indringende bete kenis werd. Zo dan, dat was het decor en nu de vraag: wie was die zo hoog geëerde eenvoudige erfpachter, die de naam "Waspada" aan zijn onderneming gaf? De beantwoording van deze vraag voert ons terug naar romantiek van het oude Indië; wij gaan terug naar 't jaar 1846 waarin te Batavia een zeil schip binnenliep, waarvan de schip per (tegenwoordig noemt men die functionaris kapitein) een unieke fi guur was, nl. G. R. J. van der Hucht, die zijn laatste reis had gemaakt met aan boord een gezelschap van 34 personen allen familieleden en of ver wanten van elkander. Onder dit ge zelschap was ook 'n mijnheer Holle, die getrouwd was met een zuster van de schipper. Uit dat huwelijk waren zeven kinderen gesproten die ik in onderstaand lijstje noem en er kort heidshalve 'n stukje van hun latere Indische levensloop aan toevoeg. 1. Karl Frederick Holle, Stichter van Waspada. 2. Adriaan W. Holle, van Parakan Sa- lak, huwde met mej. J. van Motman. 3. Herman H. Holle, van John Pryce Batavia. 4. Albert Holle, van Sinagar (Tjibadak) huwde met mej. J. R. van Motman. 5. Pauline Holle, huwde met Hooge- veen van Sindansari en Tjisalak. 6. Carolien Fr. Holle, huwde met N. P. v.d. Berg, president Javasche Bank. 7. Albertine A. Holle, huwde met Den- ninghof-Stelling van Tiedeman en van Kerchem, Batavia. Dit was voor het echtpaar Holle-van der Hucht geen slecht begin. Helaas verloor schipper van der Hucht op Java zijn vrouw. Hij huwde later met mej. Maria Pryce en niet lang daarna ging John Pryce een compagnonschap aan met schipper van der Hucht, wel ke firma tot in onze dagen bleef voort bestaan onder de naam John Pryce en Co., Batavia. Nu begrijpt de lezer iets meer van de familiekring van onze Karl Frederick Holle die in 1829 geboren werd en om streeks zestien jaren oud was toen hij, uit het schip van oom, te Batavia aan wal stapte. Oom van der Hucht die, op zijn vele reizen Batavia vaak had aangedaan wist te bewerken dat Karl als klerk op het residentiekantoor te Tjiandjoer geplaatst werd. De eerste jaren door leefde Karl als in een wonderschone droom, de natuur, de muziek, de zan gerige nuances in de taal, de Islam, de goedlachse en hulpvaardige be volking. Dit alles boeide hem dermate O In mei verschijnt onze nieuwste g O (en mooiste!) Moesson-uitgave: o 8 Een halve eeuw autohistorie van 8 g Ned. Indië in ruim 250 prachtige g O foto's en boeiende verhalen over g 8 autopioniers op Java, Bali en o g Sumatra, 3 g door F. F. Habnit, g g oud hoofdredacteur/uitgever van g O "De Motor" "Het Sportblad" te O g Soerabaja. o g In fraaie stempelband. g g Ruim 270 pagina's. Prijs f 65,g g Voorintekenprijs f 59,50 tot 1 g g mei 1977. g g Ook in 3 termijnen mogelijk. Als o g U nu de eerste betaling doet, g O heeft U met de laatste het boek g O in huis! g g Reserveer/stuur ex. o g Krètan Sètan o g naar g g Ik gireer 59,50 6,porto g o Ik gireer nu de eerste termijn O g f 25,50 (april 20,— mei f 20,—) g g (doorhalen wat niet van toepas- g o sing is. 0 g BOEKHANDEL TONG TONG g O Prins Mauritslaan 36, Den Haag O g Giro 6685. g O O OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC! dat hij besloot zich aan de studie van de oosterse talen, de Islam en de geschiedenis te wijden. Tien jaren bleef hij te Tjiandjoer wer ken waarna hij ontslag vroeg (1856) en naar Tjikadjang (boven Garoet) ver trok alwaar hij administrateur werd. In 1865 kreeg hij de erfpacht over Tjiblendoeng ('n oude en mislukte gouvernementsaanplant) waar hij on der de schone en dichterlijke naam Waspada zijn onderneming bouwde.- Inmiddels was zijn studielust niet ge remd. Hij verkreeg faam ais kenner van de Islam, de adat, de taal en de landbouw. Het gouvernement zat in die dagen in de knoop met de zgn. (lees verder volgende pag.) 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 14