Swami Singh's Oosterse GONE WITH THE WIND - Magic-show - Dance-show - Kindertheater Boekingen: Tel. 020-94 70 59 kwam halen, en het was nog niet eens 5 december. Men wilde de fiets op mijn boekje zetten, "verloren gegaan, door gebrek aan voortvarendheid". Ik protesteerde hiertegen, mijn onedelstalen ros, zo als ik verklaarde, was gesneuveld aan het front en de reden hiervan was, dat ik als militair altijd voorbereid diende te zijn op een ambush. Met veel moeite kon ik de commissie hier van overtuigen. Maar enkele weken na dit incident trof het lot mij toch, ■overgeplaatst naar Gilimanoek, aan gezien het transport van groenten en fruit op het eind liep. Daarbij had men in Gilimanoek een chef codekamer nodig, een rang die naar de mening van Chinezen als "papieren tijger" kon worden bestempeld, er was na melijk niemand anders in de code kamer. Maier ben ik jaren later tegen het lijf gelopen. Ik werkte bij een scheep vaartmaatschappij te Tg. Priok, toen een jeep in volle vaart voorbij reed, krachtig remde, en met dezelfde haast terugreed. In die jeep Maier die zich tot commandant van een bootje van de zeepolitie had opgewerkt. Een grijns op zijn gezicht alsof hij wilde proberen zijn eigen oren in te slikken "roadstone cowboy" zei hij. Ik gaf hem "the cool eye" en vroeg of hij soms een schop voor zijn achterste moest hebben. Weer dat onharmo nieus gehinnik, dat lachen moest voorstellen. Wij zijn toen in een res taurant oude koeien uit de sloot gaan vissen. Maier was nog steeds niets veranderd, nog steeds iemand die zijn eigen consumptie niet betaalde, zodat ik het maar weer voor hem deed. Mai er had ook niet door, dat een straat steen in het Engels "paving-stone" is. Het zal ook steeds in mijn herinnering blijven, dat op een avond Karei, Maier en ik, de haven van Benoa binnen moesten varen. De verlichting was ge doofd en Maier was onze uitkijk, Ka- rel bediende de motoren en ik stond aan het roer. Het was aan het zee manschap van Maier te danken, dat wij iedere boei aan de verkeerde kant rondden. Wij stonden duizend angsten uit op het buitenrif te moeten bivak keren, wij, dat waren Karei en ik, want Maier bleef opgewekt verkeerde gegevens door praaien. Er heerste ge lukkig een springvloed en met nauwe lijks 5 cm water onder de kiel, kwa men wij over het rif. Karei drukte dit heel duidelijk uit: "Wij hadden het ge tij mee en Maier tegen". Maier de "roadstone sailor". BE-ER Het is gek hoe sommige dingen je door de jaren heen achtervolgen. Eén van die dingen voor mij is wel de film "Gone with the Wind". Na veel reclame vooraf, het was in 1940 of 1941 werd de film in Malang vertoond. Het was het gêsprek van de dag. M'n ouders gingen er natuur lijk naar toe en ik maar zeuren of ik mee mocht. Pa zei dat ik nog wel een paar jaar zou moeten wachten. Intus sen zag je een levensgrote Clark Ga ble and Vivien Leigh uitsteken boven de Rex bioscoop bij de aloon aloon. Het was 't verhaal over 't leven in 't Zuiden van de U.S.A. gedurende de tweede helft van de 19e eeuw. Het verhaal van katoenplantages, enorme huizen met witte zuilen en open voor galerijen, bewoond door elegante "la- dies" en "gentlemen" die door slaven werden bediend. Het verhaal over een tijdperk dat door een burgeroorlog die het einde van de slavernij met zich bracht eindigde, en daarmee voor goed een eind maakte aan een wijze van leven dat naar de geschiedenis boeken werd verbannen. Het verhaal van Scarlet O'Hara en Rhett Butler. Toen brak de oorlog uit en "Gone with the Wind" kon je wel vergeten, helemaal vergeten. Maar ik vond de originele film-uitgave van het boek, SPINSTERTJE "Najaar 1946 snuffelde ik na gedane arbeid nog al eens rond in het Tjiandjoerse. In het Zuidelijk gedeelte van die streek had ik weieens een aanplantje gezien van de laag- blijvende katoen-variëteit mij van vroeger bekend uit de omgeving van Koedoes. Na enige navraag vond ik dit aardige meis- ke bezig met verspinnen van het ruwe Produkt." Willem Cl. in 't Engels, en begreep er geen woord van. Dus maar plaatjes kijken door. Er gingen een paar jaren voorbij en we zaten in 't kamp. Eén van de be wakers kwam ons vertellen, op een min of meer sadistische manier, dat hij kaartjes had voor"Gone with the Wind." Wie had zin om mee te gaan? We zwegen allemaal. Nog geen drie km van ons vandaan draaide de fameuze film. En ik was nu oud ge noeg om 'm te zien. Nog een paar jaar later neusde ik rond in een boekwinkeltje op Bubutan in Surabaia en vond er een exemplaar van het boek dat ik natuurlijk niet meer had. Ik kocht 't. Ik las 't ook, met een beetje geduld, wie weet, zou ik de film ook nog wel zien. Die dag kwam. Tot een ieder's grote ergernis werd de film in twee delen vertoond. En ik zou met vakantie naar huis gaan, naar de fabriek. Heb ik ook gedaan, zo tussen deel één en deel twee door. Er waren precies een vol dozijn jaren voorbij gegaan sinds Malang en 'de Rex bioscoop. Het was de moeite van het wachten waard. In Holland zag ik 'm weer. Eerst ver loor mijn verloofde de kaartjes die gelukkig op tijd teruggevonden wer den, toen verloor ik de huissleutel na afloop en moest m'n hospita wekken om twee uur 's nachts. Gone with the Wind scheen altijd ribut met zich te brengen. Kort geleden werd de film op de T.V. vertoond. Natuurlijk heb ik weer ge- nontond, hoe kan 't anders. Zo maar in je eigen huiskamer en in kleuren. Dat had je toch nu bijna 40 jaar ge leden al moeten weten! Deed me den ken aan Malang toen ik m'n ouders naar de bioscoop zag gaan; om te kij ken naar 't verhaal over 't einde van een tijdperk en een levenswijze ver bannen naar de geschiedenisboeken. En zo dicht bij het einde van een an der tijdperk, ook al verbannen naar de geschiedenisboeken. Gone with the wind, net als in de film. J.L., U.S.A. 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 21