"TJIDENG ZWART OP WIT" BOEKBESPREKING BESTELBON (Vervolg: "Het recht van de zwakken") alledaags gezegde, waarvan we de be tekenis nooit genoeg beseffen: "te gek om los te lopen". Aan de andere kant ook weer, het is bewezen dat er meer gekken loslopen dan vastzitten. En zo waarde geergerden, blijft er toch wel wat te lachen over. Toch is, na wat ons nu is overkomen (en wat ons in de toekomst ook wel niet bespaard zal blijven) wel een o- verdenking waard. Wij vergeten eigenlijk steeds dat in deze moderne maatschappij de gren zen van fatsoen, eerlijkheid, weder zijds respect, allang verlegd zijn, zo niet geheel opgeheven. De enige grens blijft de rand van de kloof die men generatiekloof noemt, maar die in wer kelijkheid een mentaliteitsravijn is, die met de dag breder en dieper wordt en nauwelijks meer te overbruggen valt. Het valt niet te aanvaarden dat oud zijn synoniem staat voor seniel en debiel (als met Paques hoort), maar dat er juist van de "afgetakelden" ver wacht wordt een stevige brug te bou wen over die kloof. Erger dan de controverse tussen de generaties blijft wel de steeds groter wordende behoefte bij mensen elkaar ongeacht leeftijd, huidskleur, positie, te benadelen of voor de leeuwen te gooien. Hoe kan het bestaan dat men, zonder enige aanleiding eerzame burgers zwart maakt, dingen in de mond legt die nooit gezegd zijn. Hoe kan het bestaan dat je in obscene blaadjes te kijk staat en er een kort geding voor nodig is, om je fatsoen te verdedigen? Men kan u iedere dag naam, have en goed af handig maken en u zult dure proces sen moeten voeren om uw goede naam te zuiveren en uw rechtmatig bezit terug te winnen. Slaat u de krant er dagelijks maar op na. Pagina na pa gina moord en doodslag. En geeste lijke moord en doodslag. Wie in Ne derland het nog waagt op te komen voor fatsoen, durft op een standpunt te staan, kan er zeker van zijn in stuk ken gehakt te worden. Of in een tele visie programma, in krant of periodiek. Weet wat u leest, weet wat u hoort, weet wat u gelooft! Bedenkt u altijd dat uw wel en wee afhankelijk is van de mentaliteit van de journalist en daarna van een goede advokaat. We leven in een tijd waar het onmogelijke, mogelijk is en het mogelijke onmoge lijk wordt gemaakt. Veel ménsen kun nen daar niet tegen. Het zijn vaak ouderen wier zwakheid is dat: zij af geschrikt worden door hardheid en onbeschaafdheid. Zij behoren in deze tijd tot de zwakken, zijn groot in aan tal, maar ze hebben weinig in te bren gen. De brutalen hebben niet de halve wereld, zij hebben de hele, omdat de bescheidenen bevreesd zijn hun aandeel op te eisen of te verdedigen. Het enige recht dat de zwakke blijft is zijn innerlijke onaantastbaarheid, een vlucht naar de onbereikbaarheid. Ik weet mensen die geen krant, geen radio, geen tv willen hebben omdat ze niets willen horen. De leugen gaat hen op deze manier voorbij, helaas de waarheid ook. Ik geloof niet dat het goed is te leven in een vacuum. We zijn deel van een maatschappij, hoe verdorven ook. Het blijft altijd nog de moeite waard om iedere dag weer leugens van waarheid te leren schei den en dankbaar te zijn dat we weer door de mazen van het net gegleden zijn. Het onderkennen van onrecht is misschien het enige recht dat de zwakke overblijft. Laten we dat - en niet altijd stilzwijgend - in ere houden. L.D. DE DANS IN DE PACIFIC "In den beginne was de dans" - aldus parafraseerde de befaamde Franse danser Serge Lifar het bekende bijbel woord. Inderdaad, de dans is zo oud als de mensheid. Hij is de manifesta tie van de eerste confrontatie van de ontwakende mens met de zichtbare en onzichtbare wereld. In het Westen hebben oude dansvormen zich langs eigen patronen ontwikkeld tot het mo derne ballet, maar in dat deel van de wereld waar min of meer primitieve cultuurtradities zich hebben gehand haafd zijn de oude vormen, ook al hebben zij hun zin goeddeels verloren nog altijd aanwezig, om het even nu of zij 'n al dan niet magisch karakter dragen. Het is niet alleen van belang voor de kennis van een ver verleden na te gaan, of er verwantschap be staat tussen de ceremoniële dans in een groot gebied als de Pacific, maar evenzeer voor de beantwoording van de vraag of er verbindingen zijn ge weest tussen die verscheidene cul tuurvormen. De antropoloog W. A. Poort heeft nu onder de titel "The dance in the Pacific" bij de uitgever Van der Lee Press te Katwijk een studie het licht doen zien waarin hij aannemelijk maakt dat er belangrijke punten van overeenkomst te vinden zijn in de traditionele dansen van Po- lynesië, Micronesië en Indonesië, zij het dat op Java en Bali de dans een eigen weg is gaan volgen in de loop der eeuwen. Deze studie van de ont wikkeling van de eerste uitingsvorm van de primitieve mens van diepe en hevige emoties van persoonlijke of collectieve aard is niet alleen voor wetenschappelijke onderzoekers van belang, maar ook voor hen die gein- teresseerd zijn in dat merkwaardige cultuurpatroon dat men de dans noemt JHR" Binnenkort verschijnt een in 1944 ontstaan bundeltje humoristisch getinte versjes en teke ningen over het leven in de vrouwenkampen, door I. Tuckermann en G.K.M. de Ruyter de Wildt. Voorintekenprijs f 7,50; inclusief porto f 9, tot maand na verschijning. Daarna 9,50; inclusief porto 11, Schriftelijk of per giro gedane bestellingen kunnen worden afgehaald bij de volgende adressen: Mevr. G. K. M. Gerretsen-de Ruyter de Wildt, Wassenaarse weg 221, Den Haag, postgiro 15.22.996. Museum voor het Onderwijs, Hemsterhuisstraat 2 E, Den Haag Boekhandel Tong Tong, Prins Mauritslaan 36, Den Haag. Naam: Adres: Reserveer/stuur mij ex. Tjideng zwart op wit Ik betaal per giro/bank/kas (doorhalen wat niet van toepassing is) Centraal informatieadres: P. M. Adriaanse, Cronenburg 134, Amsterdam tel. 020-42 92 03. Na 18.00 uur 020-71 46 59. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 4