12-1-1942. De terugtocht voor de Japanners was in volle gang. Dage lijks werden de KNILM mensen ce confronteerd met mensen op de vlucht. Zo groot is de vraag naar plaatsruim te dat de Techn. Dienst van de KNILM er toe overging om de stoelen uit dr machines te verwijderen, waardoor de accomodatie van 16 tot 30 en zelfs tot 40 plaatsen werd uitgebreid. Op 14-1-'42 vertrok de DC-2 PK-AFK. met vlieger G. J. de Haas, bwk. J. F. M. Blauw en H. Buytendijk van Andir naar Samarinda II in Oost-Borneo. De Haas heeft zijn Brewster-Buffalo verwisseld voor een DC-2. Op 15-1-42 kwamen ze aan; aan boord groot materiaal voor de ML, zoals motoren voor de Glenn- Martins. Op 16-1-42 gingen ze via Ba- lik-papan terug, laag vliegend over de oerwouden van Borneo vanwege het gevaar van de Japanse jagers. Zij kwamen veilig thuis. De volgende vlucht werd op 23-1-1942 ingezet met de DC-3 PK-AFW. Vlieger R. P. A. van Rees, bwk J. Deltenre en telegrafist D. K. R. Sweitser hadden zorgen, want het gevaar was tastbaar geworden. Bericht werd gegeven dat de Japanse vloot Balikpapan naderde. Op 24-1-42 landde van Rees te Sam II. Zo vlug mogelijk lossen en dan met een terug. Om 9 uur 's morgens wa ren de wielen van de grond en om 09.10 uur sloegen de Japanners toe. Lichtspoormunitie drong de cockpit en de cabine binnen. Delterne zat onder het bloed want een deel van zijn kaak was weggeschoten, van Rees is ge wond aan zijn hals, terwijl enkele e- vacuee's in de cabine ook ernstig werden getroffen. Vlak over de boom toppen vliegend maakte van Rees uit eindelijk een noodlanding op een stuk je open terrein in de oerwouden - echter niet zonder kleerscheuren - van Rees raakte bewusteloos maar kwam weer spoedig bij en haalde met de minst gewonde passagier allen via het cockpitraam naar buiten, want 't vlieg tuig stond in brand - Sweitser heeft zeven ribben en een sleutelbeen ge broken. Van Rees ging er toen alleen op uit om hulp te zoeken en vond goedwillende Dajaks. Via een missio naris werd Samarinda II gewaarschuwd en uiteindelijk werden allen op één na gered. Voor één der passagiers - een BPMer - kwam de hulp te laat. Twee dagen later was de KNILM min der gelukkig. Op het vliegveld Penfoei bij Koepang stonden 11 Lockheed Hudson bommenwerpers van de RAAF en 2 KNILM toestellen. Een De Havil- land Dragon PK-AKV, die gebruikt werd voor de lijndienst Koepang - Dilli en die ingezet zou worden voor een dienstvlucht met personeel van de luchtbeschermingsdienst. Vlieger was U. De Gioxa Salvi. De PK-AKV was niet vliegklaar. Het tweede toestel was een Grumman G 21, de PK-AFS, een amfibie-vlieg tuig van de "Grote Oost" groep van de KNILM. Vlieger was C. ten Katen. Hij bood de luchtbeschermingsambte naren aan met hem de controlevlucht te maken. Hij zou zijn behulpzaamheid met zijn leven moeten betalen. Kort na de start verschenen zeven Japanse jachtvliegtuigen boven Penfoei. Drie bleven cirkelen en de andere bescho ten hangars, barakken en het radio station - dan scheidden twee Zero's zich van de groep af - ze hebben de wegklimmende Grumman ontdekt! Ten Kate probeerde met zijn machine in een ravijn weg te duiken maar de poging mislukte Met de PK-AFS kwamen de vlieger C. ten Katen, de bwk J. Doornbos, de telegrafist F. Ruyter en de bestuurs ambtenaren L. E. Goedhart en C. F. Wedner om het leven. Tarakan en Balikpapan in Oost-Bor- neo, Menado en Kendari op Celebes waren bezet. Op 31-1-1942 viel de basis Ambon. In het westen van de archipel moesten de evacuatievluch- ten naar Singapore na 2-2-1942 wor den gestaakt - het eiland lag toen al onder artillerievuur van de Japanners op de vaste wal, en op 9 februari landden de Japanners op Singapore- eiland. Op dezelfde dag onderging Kemajo- ran, de burgerluchthaven van Batavia, de eerste luchtaanval, waarbij drie KNILM vliegtuigen werden bescha digd: de PK-AFG "total loss" en een De eigentijdse tragedie is niet zozeer het lawaai van de slechte mensen als wel het stilzwijgen van de goede. - J. D. Harkins. Wij helpen U GRATIS inlichtingen te ver zamelen voor Uw familiestamboom. Wilt U s.v.p. Uw medewerking hieraan verlenen door zelf op te geven wat U van de be treffende familie weet. U kunt daarvoor een model aanvragen. Voegt U altijd een gefrankeerde, zelf geadresseerde envelop pe bij I INDISCH FAMILIE ARCHIEF Vreelandsestraat 14, Den Haag, tel. 070 - 45 44 06. De PK-AFS van de KNILM die op 25 januari 1942 door Japanse zero's boven Timor werd aangevallen en afgeschoten. DC-5 en een Super Electra min of meer ernstig beschadigd. Ook kreeg op die datum de ass. Hfd. Techn. Dienst KNILM Ir. Augustijn het drin gende verzoek, naast het repareren van zijn eigen vliegtuigen, zich te be lasten met het assembleren van per schip aangevoerde Hurricane-secties - gedeeltes van Engelse jachtvliegtui gen, die door de ML/KNIL vliegers zouden worden gevlogen in de strijd tegen de Japanners. Hieraan werkten o.a.mee de bwk's E. H. van Hummel, C. H. O. Meier, en J. Swart. De werk zaamheden vonden plaats in de bui tenwijken van Batavia, in tuinen en tussen de bomen, verborgen voor vij andelijke verkennersvliegtuigen. Op 16-2-1942 vloog de nieuwe geformeer de ML/KNIL Hurricane-afdeling, ge commandeerd door de 1e Lt. vl. wnr. R. A. D. Anemaet, naar Kalidjati. Ook op 9-2-1942 vertrok gezagvoerder Evert van Dijk met de DC-3 PK-ALW (Wielewaal) van Medan naar Calcutta en Lydda en komt op 15-2-42 terug op het vliegveld Kemajoran. Een tussen landing te Medan op de terugweg kon nog worden gemaakt - het was nog vrij - maar als zij in de ochtendsche mering ten zuiden van Palembang vliegen zien zij de felle branden van de olie-installaties - de Japanners zijn geland! Op deze dag eindigde na bijna 19 maanden operatie de laatste KLM dienst: Batavia - Lydda. En op dezelf de dag capituleerde Singapore. Maandag 16 februari. Palembang en Djambi waren gevallen. Met een Sy- korsky amfibie PK-AFX maakte G. J. Schipper de laatste KNILM-vlucht naar Oosthaven, Biliton en Telok-Betong en dan was het ook voor de KNILM in dit gebied afgelopen. Zij had in de voorafgaande weken een belangrijke bijdrage geleverd in het transport van Java naar Sumatra en andersom. Heen met oorlogsmateriaal, medicamenten, voedsel, sigaretten - terug met gewon den en evacue's, vooral vrouwen en kinderen. (slot volgt) 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 7