TONG TONG, HET ENIGE BLAD DAT DOOR ZIJN LEZERS WORDT GESCHREVEN. BATAVIA Met alle lof voor de prachtige repro ducties der oude foto's in "Batavia, Koningin van het Oosten", zij het mij vergund de ondervolgende opmerkin gen te mogen maken omtrent de tekst. a. Stadhuis van Batavia. De woningen op de voorgrond rechts werden tot 1920 nog bewoond door Chinese meubelmakers. Dit blok wo ningen sloot aan op de Zuidzijde van de gedempte Leeuwinnegracht. Toen maals trof men slechts aan het Noor delijk deel van de Prinsenstraat tot pakhuizen omgebouwde woningen. b. Rede van Batavia. De omschrijving is niet juist. Op de voorgrond de z.g. Vierkantsbrug. De onregelmatige vierhoek is de oude vismakt "Pasar Ikan". Op de achter grond winkels (petaks), waar allerlei visgerei te koop lag. c. Pintu Kecil. Waarom wordt deze naam in verband gebracht met een kleine sluis. Ten tij de der V.O.C. stond aldaar de inmid dels afgebroken Diestpoort. Deze poort werd de Pintu Kecil genoemd, zulks in tegenstelling met de Nieuw- poort, in de volksmond Pintu Besar geheten. Voor de demping van een deel van de oorspronkelijke loop der Ciliwung, stroomde het rivierwater van links de Kali Besar in. d. Buiten Nieuwpoortstraat. Het onderschrift is niet juist. De Bui ten Nieuwpoortstraat is rechts, het geen elke plattegrond van Batavia (Ja karta) bevestigt. De straat op de foto vertoont bochten. Het komt mij voor, dat het een foto is van Pintu Kecil tussen Toko Tiga en Kali Besar West. e. Europese woning op Rijswijk. Ik zou gaarne willen weten op welke hoek van Rijswijk en Gang Secretarie dit huis heeft gestaan. Tot voor kort stond een dergelijke woning naast de toenmalige sociëteit "De Harmonie", welk huis een hele tijd o.m. werd be woond door dokter Hoogenstraten. f. De Stadsschouwburg. Het huis naast de schouwburg was het toenmalige café "Cecilia" van wij len de heer C. F. L. Contze. Menig schouwburgbezoeker heeft daar tij dens de pauzes zijn dorst gelaafd. g. Gunung Sahari. De onderschriften zijn verwisseld. Wat Zuid is moet ten rechte Noord zijn en omgekeerd. h. Salemba. Welk gedeelte van Salemba geeft de ze foto weer. De namen Salemba en Matraman werden vaak dooreen ge haspeld. De foto zou best de Matra- manweg kunnen voorstellen, gezien vanaf de Berenlaan en Kanonlaan naar het Zuiden. Aan de rechterkant de toenmalige officierswoningen. i. Meester Cornelis. Ik vraag mij af, of de omschrijving wel juist is. De mogelijkheid is niet uitge sloten, dat er een vergissing heeft 7 uTt plaats gehad. Het zou heel goed heb ben kunnen zijn, dat de fotograaf mid den op Bidara Cina stond met zijn toestel noordwaarts. Dan heeft men links de Pasarstraat en rechts de Kerk straat. Misschien zijn er lezers of lezeressen van de oude garde, die een en ander nog nader kunnen toelichten. W. R. F. BOK WAARVOOR Volgens "van Dale" is heimwee het verlangen naar de geboortegrond (e- ventueel ziekelijk, doch normaal ge bruikt men het als een diep geworteld verlangen). Ik vond dan ook, dat Bzztön deze titel misbruikt heeft om vele mensen op 17 januari jl. Bzztón-waarde te doen leren. Ikzelf was die avond erg te leurgesteld en vroeg mij af, hoe het mogelijk was, dat Rob Nieuwenhuys aan zo'n avond zijn medewerking wil de verlenen. Hij, die al zijn boeken schrijft voor hen, die gewoon heim wee hebben. Dan ook geen boeken geschreven! Ik had eerst geen zin erover te schrij ven. Onbegonnen werk tegen dat door- gedraaf van Aya Zikken, Hella Haasse en Margaretha Ferguson. De twee eerstgenoemden kunnen nauwelijks e- nige binding met Indonesië hebben; ze gingen jong naar Nederland terug en vóór de oorlog. Het thema "heimwee" heeft niets te maken met wat zij die avond zonodig te berde moesten bren gen. Wat de Nederlanders vroeger even tueel verkeerd hebben gedaan in In donesië, paste geheel in die tijd. In Nederland en andere Europese landen waren de arbeidstoestanden net zo, misschien wel erger. Ik citeer schilder S. Sudjojono die in een interview zei: "Geen politiek, dat geeft wel problemen, geen oplossin gen; menselijke relaties moeten de basis zijn voor betrekkingen". Hij had het verder over het "natuurlijk socia lisme" in Indonesia. Ik geloof, dat het "natuurlijk socialisme" is waarnaar wij heimwee hebben, naar die oude, inner lijke beschaving. Een pluim voor Ma rijke Merckens, die maakte de hele avond goed, door haar voortreffelijke voordracht van een van Tjalie's gewel dige verhalen. Zo'n avond had ik ver wacht. De reden waarom ik nu toch schrijf, is een reactie op Rob Nieuwenhuys' herhaling van wat hij die avond in het Bzztón Theater heeft gezegd in een artikel in de Tong Tong van 15-2- "77, zonder de toespraken van de an dere sprekers. Waarom überhaupt der gelijke stukken in T.T.? E.B. Discussie over heimwee VOORGOED gesloten. Als we nu afspreken dat op het schrijven van het woord alleen, een boete van 10,staat, bestemd voor de- Bruine Bus! - L.D. INDONESIA MERDEKA (II) Omtrent "Discussie over Indonesia Merdeka" van de hand v. Dr. H. J. de Graaf in Tong-Tong van 15 jan., waar terecht JHR. critiek op uitoefende. Ik zou nog verder willen gaan. I. Soekarno streed tegen niet-lndone- siërs! Dit is pertinent onwaar. Hij streed vóór "Indonesia Merdeka". Ve le "niet-lndonesiërs" streden met hem mee. En vele Indonesiërs vochten met ons mee voor onze "Commonwealth". Onder "niet-lndonesiërs" somt de Graaf op "Nederlanders, Indo-Europe anen, etc." Indo-Europeanen waren en zijn Neder landers, vandaar dat zij kunnen emi greren naar Canada, U.S.A. en Aus tralië. Alleen in Zuid-Afrika mogen alleen Nederlanders "in engeren zin" komen. II. Soekarno wordt niet de eer gege ven die hem toekomt. Hij was en is en zal blijven "de Vader des Vaderlands" voor de Indonesiërs. Hij wordt ook als zodanig internationaal erkend, zowel door Rus als Amerikaan. III. Het KNIL met het KL samen zouden het op den duur verloren hebben. De Fransen hadden goede soldaten en voortreffelijke officieren, maar ze kon den 't niet winnen in Marokko, Algerije en Vietnam. De Engelsen konden niet winnen van de Mao-Mao. De Duitse divisies konden het niet winnen van de guerilla van Tito. Zo zullen de blanke regeringen, indien ze koppig blijven het op den duur verliezen in Rhodesia en Zuid-Afrika in 5 tot 50 jaar. IV. Er was natuurlijk rassendiscrimi natie in het oude Nederlands-lndië. Maar minder in onze kolonie dan o.a. in U.S.A. waar de neger "Amerikaans Staatsburger" is, maar nog altijd se gregation bestaat, b.v. op school hier en daar en in de huwelijkswetten hier en daar. F. CRAMER (De inzender is tégen politiek in T.T. (zie vorig no. pag. 6) - JHR.) P.S. Over het derde oog! Men moest er eigenlijk één in z'n ach terhoofd hebben. - F.C. (lees verder volgende pagina) 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 8