POIRRIÉ "En mij vertelt hij altijd, dat hij de beste vliegermaker van "Japie heeft toch wel een aparte stijl." Tjikidang was GORITA (II) Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. "De gorita" in Tong-Tong van 1 en 15 februari jongstleden daagt een ex-vroedvrouw-verpleegster uit voor reactie harerzijds. Als ik me niet vergis? Door een klein meningsverschil met mijn huisgenootje dat een paar jaar geleden in het Wilhelminaziekenhuis in Assen voor haar ooievaartje werkte, weet ik dat de gorita nog steeds ge bruikt wordt. Het zustertje verklaarde pertinent de bovenste banden van de gorita het eerst te moeten knopen. Dit nu is fout. Volgens de leerboeken be gint men van onderen en niet te strak, zodat de bekkenorganen niet omlaag gedrukt worden met alle gevolgen van dien, en de bloedsomloop niet bena deeld wordt. De gorita moet de patiënt aangenaam zitten. De verwachting dat hoe strak ker het sluitlaken wordt aangelegd des te beter het figuur bewaard zal blijven is wat overdreven. Buikspieroefeningen, pidjit en parem zullen wel hebben bevorderd dat de vrouwen in Indonesia over het alge meen prachtige figuren hadden, soms nog na zeven, acht bevallingen. Wel met gorita, maar nooit langer dan zes weken, want dan zijn de organen die door zwangerschap en bevalling uit gerekt en week, dus gevoelig waren, weer normaal. Op de juiste maat en goed aangelegd is de gorita tijdelijk een heerlijk steuntje bij verslapte en uitgeputte toestanden, zoals zelfs de Heer Ritman heeft ondervonden, die als dysenteriepatiënt (zonder pyama- broek) toch ook niet in z'n nakie kon liggen. Maar hij werd wel vertroeteld, want ikzelf heb nooit gorita's gebruikt bij typhus- en dysenteriepatiënten. Zij kregen alleen een zogenaamd schortje voor, een steeklakentje. Zes weken na de bevalling ging de ex-kraamvrpuw gewoonlijk over op een aangemeten kutang. De kutang was B.H. en buikband aaneen en had wel zo'n dertig haken en ogen. Ikzelf heb jarenlang kutangs gedragen terwijl ik in verzengende hitte dag en nacht werkte. Heerlijk! Ze gingen in-en-uit de was. Waarom droeg je eigenlijk zo'n ku tang? Ja, waarom gingen meisjes vroe ger tegelijk met het opsteken van haar haren ook meteen in het korset? Mis schien om te zorgen dat hun onge repte lichaamsvormen in tact bleven? Aan sport werd toen nog weinig of niet gedacht. IJdelheid? Well, what of it E.v.Z.-H. GORITA (III) Naar aanleiding van de vraag naar de herkomst en de ouderdom van de "gorita" en of de naam afkomstig is uit het Spaans of het Portugees, kan met zekerheid worden vastgesteld en aangenomen, dat dit kledingstuk even als de "oto" voor de kinderen oerou de kledingstukken zijn van de Indone siërs. Als ik het Javaanse woorden boek hierop nasla, dan leest men daar: "zwachtel met bandjes voor de baby en sluitlaken voor de kraam vrouw". Bij de baby dient het om het muntstuk, dat op de navel is gelegd op zijn plaats te houden en bij de vrouw dient het als verband en tevens corset, dat om het hele onderlijf wordt gelegd ter ondersteuning van de spie ren, terwijl tegen het uitrekken van de huid samentrekkende smeersels, pa- rems of boboks worden gebruikt. Zo wordt in de eerste week na de be valling gewoon "asam-kawak" (bele gen tamarinde) als adstringent gebe zigd en na dit middel wordt overge gaan op andere "boboks", die de huid weer strak en glanzend moeten maken. Mijn schoonmoeder, een Ja vaanse vrouw, was fel tegen het ge bruik van sirihkalk, vermengd met dje- ruk nipissap en kajuputiholie. Bij de geboorte van mijn dochter zag ze de dukun dit smeersel gereed maken, ze gaf in de plaats daarvan het tamarin de-smeersel en na een week kon wor den overgegaan op een ander soort smeersel, bijvoorbeeld "parem" of "bobok beras-kentjur". Na verloop van tijd bijv. 3 a 4 maan den kan de kraamvrouw overgaan op het gebruik van een 31/2 a 4 meter lange sjerp van kain bladju. (zie verder gorita II). Nog een argument, waarom ik tot de conclusie ben gekomen, dat de "go rita" en de "oto" zuiver Javaanse ge bruiksartikelen zijn, is het feit, dat in Indonesië het geloof is ingeburgerd, dat de navel de zetel is van het men selijk leven en het achterhoofd de zetel van de ziel, vandaar, dat vrou wen hun "kondé" (haarwrong) ook laag in de nek dragen om die plaats te beschermen tegen kwade invloe den. Datzelfde geldt ook voor de "oto" een vierkant stuk doek, dat met vier touwtjes om de hals en het middel van het kind wordt gewonden. Meest al hebben de kinderen onder de oto nog een "kendit" of een "udet peno- lak" (afweermiddel) dat bestaat uit een bandje met een amulet eringe- naaid, dat dient tot afwering van ziek ten en andere kwade invloeden. W. F. W. SCHARDIJN (Informaties beëindigd) CORRESPONDENTIE KERKHOF SOLO Gewijzigd adres Zij die willen corresponderen betref fende het kerkhof "Memento Mori" te Solo (zie T.T. no. 12) worden ver zocht in het vervolg te schrijven naar: De Heer D. J. Vredeveld, Jalan Rong- gowarsito 67, Solo, Indonesia. RECTIFICATIE Een attente lezer maakte ons erop opmerkzaam, dat het niet Louis Davids was, die de baboe bezong (zie T.T. no. 11, pag. 8, "Wij vergeten hen niet"), doch Koos Speenhof nl. in "dat is de baboe die je nooit vergeet". - Red. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 9