Swami Singh's Oosterse Met de 'ZEEVAARDER' naar Australië - Magic-show - Dance-show - - Kindertheater Boekingen: Tel. 020-94 70 59 De geschiedenis van een poging te ontsnappen (I) door G. A. Schotel Enkele weken geleden was het 35 jaar geleden dat het onderstaande zich af speelde. Natuurlijk zijn daardoor enkele details vervaagd, maar de hoofdzaken staan mij nog helder voor de geest alsof alles gisteren gebeurde. Met een onderbreking van ruim een jaar, was ik van af 1930 op Zuid-Bali werkzaam geweest, eerst als geëmployeerde, later als agent van de N.V. Af- scheepzaak "Esser", een dochter van de Nederlandsche Handel-Maatschappij N.V., in Indië beter bekend als de "Factorij". Tegelijkertijd namen wij ook de belangen van de K.P.M. en de K.N.I.L.M. waar. Ik was er getrouwd, twee van mijn kinderen waren er geboren en ofschoon de malaise van de 30-iger jaren ons zeker niet onberoerd en zonder zorgen liet, was het al met al een gelukkige tijd. En toen kwam Pearl Harbour, 8 decem ber 1941 en alles veranderde. Van het kleine aantal Nederlanders werd al spoedig ruim de helft onder dienst ge roepen en in ons bedrijf bleef ik daar door als enige achter. Ik was onder gebracht in de z.g. noodformatie en tegelijkertijd benoemd tot vertegen woordiger van het regerings Voeding Middelen Fonds, met de opdracht van uit Bali zoveel mogelijk Singapore te bevoorraden. En al spoedig vertrok het ene schip na het andere, afgeladen naar die be stemming. Helaas werden een aantal daarvan op weg daarheen door de Ja panners tot zinken gebracht. Aanvankelijk werd de toestand door allerlei commentatoren nogal optimis tisch beoordeeld, mede als gevolg van de initiele successen van onze onder zeeboten. Maar door mijn contacten met gezag voerders van schepen en vliegtuigen kreeg ik wat meer inside-information en daaruit bleek dat men de kracht van Japan deerlijk onderschat had. Een diepe indruk maakte vooral het verlies van de beide slagschepen "Prince of Wales" en "Repulse" die door de Ja panners met torpedovliegtuigen nabij Singapore tot zinken werden gebracht. In de tweede helft van januari 1942 had het eerste bombardement van het vliegveld Toeban bij Den Pasar plaats en dat had o.m. ten gevolg dat het merendeel van de vrouwen en kinde ren naar Java werd geëvacueerd. Van de kleine mannenmaatschappij die achterbleef had een deel naast zijn eigenlijke taak ook opdracht tot het vernielen van strategische voorraden bij een eventuele Japanse bezetting. We zagen dat ogenblik vrij snel na derbij komen. Tarakan viel op 12 janu ari, Balikpapan 25 januari, Ambon 1 februari, Makassar 9 februari, Singa pore 15 februari. Op de één of andere wijze drongen verhalen over massaexecuties op Bor neo tot ons door. Al deze berichten hadden levendige discussies tengevol ge. Wie van ons het eerst op het idee kwam om een zeilschip uit te rusten om zo nodig Bali over zee te kunnen verlaten als andere mogelijkheden zou den zijn afgesneden, weet ik niet meer. Ook niet wanneer we daarop kwamen. Het zal in de loop van januari zijn geweest. Was het plan aanvankelijk alleen naar Java uit te wijken, al spoedig werd ook aan Australië gedacht, dat slechts 600 zeemijlen van ons af lag. Dit zou voor de gehuwden wel als consequentie hebben het moeten ach terlaten van hun gezinnen. Maar bij eventuele gevangenneming van ons door de Japanners zouden we toch niets voor hen kunnen doen. Al met al bleef het een moeilijke beslissing. Weinig konden we toen vermoeden dat ook vrouwen en kinderen vaak de interneringskampen niet zouden ont gaan. Ons groepje bestond uit de politiein- specteur Leyh, de douaneambtenaar Wolff, de radiotelegrafist Caspers en mijzelf: Wolff en ik hadden als stuur man gevaren, maar hadden weinig on dervinding op het gebied van zee- zeilen. Toch begonnen we met de voorberei dingen voor onze tocht. Het gelukte Wolff al spoedig de hand te leggen op een geschikte zeewaardige prauw en de uitrusting daarvan leverde ook geen moeilijkheden op. Een groter pro bleem was het aan de nodige instru menten te komen. Een oud vliegtuig kompas was het enige wat we konden bemachtigen en van één van de K.P. M.-schepen kregen we een zeekaart Het opstel van de heer J. J. Nortier over zijn ontsnapping aan de Japanse bezetting in Tong Tong van 15 febru ari jl. heeft tal van reacties van de zijde van onze lezers gewekt. Hier nevens vindt men er één van: de geschiedenis van een poging die helaas minder succes had dan die van Nortier en de zijnen. Corres pondentie met verscheidene lezers die ons na de publicatie van het stuk van de heer Nortier schreven bracht nog iets aan het licht. Wij maakten aan het slot een aanteke ning over de o.i. meest befaamde ontsnapping, die van Cor van der Star van Pasar Ikan naar Mauritius. Welnu, dat verhaal is te vinden o.a. in het bij het stuk van Nortier (door de schrijver) geciteerde boekje van Frank Visser, DE SCHAKEL, in het Eerste Hoofdstuk. (Uitgé A. M. C. Stolk, Zuid-Hollandse Uitgeversmij, Baarn, 1976). Wij kenden dit boekje niet; op degenen die het wél kenden moet onze vraag dus een potsierlijke indruk gemaakt hebben, want het antwoord had de schrijver al gege ven Van der Star heeft zelf ook een boekje over zijn tocht het licht doen zien en wel onder het pseudo Cor nells van der Grift. De titel luidt: "Vier maanden onder de Jappen op Java en mijn ontsnapping", en is al in 1946 uitgegeven door G. B. van Goor Zonen. Ook dit geschrift was ons niet bekend. Wij komen op de tocht van Van der Star, thans in Amerika een topman in de aluminium -industrie, nader terug. Toen hij zich in Amerika ging vestigen zeilde Van der Star in zijn dooie eendje de Atlantic over, maar dit moet, ver geleken met zijn tocht over de In dische Oceaan een peuleschil voor hem geweest zijn! JHR. waarop het gebied tussen Bali en Aus tralië. De West-Moesson zou nog tot begin April doorgaan en met Westen wind moesten wij in elk geval in Aus tralië aankomen. Ik wist dat het een verraderlijke kust was met veel riffen, grote getijver- schillen en sterke stromingen en ik had daarom soms mijn twijfels aan de kans op welslagen van onze tocht. Maar de situatie veranderde volkomen toen op 7 februari een slank jachtje de haven van Benoa op z'n hulpmotor kwam binnentuffen. Het was het jacht "Zeevaarder", ei gendom van de loods J. Barends te Balikpapan. Na de val van deze plaats was hij daarmee naar Makassar ge zeild, waar Wout, de manager van het Empresshotel zich bij hem voegde. Ik kende Wout nog uit de tijd dat hij als hofmeester op de Kapal Poetih voer en nodigde beiden uit bij me te komen logeren. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 22