KRETA SET AN DE DAME MET DE KATJA PIRING Oma zat altijd op de krossi males, en 's middags na het baaien zei ze vaak: "Ajo Non, kom hier zitten bij Oma, dan zal ik je vertellen van de Opera." Hiermee begon, al heel jong, mijn kennismaking met Oma's "andere we reld". "Wat is dat Oma, opera?" Het woord klonk me goed in de oren en Oma brouwde, "opera" rolde zo lek ker van haar tong. Levendig gebarend met de handen be gon Oma haar verhaal. "Vroeger ging ik altijd met Opa naar de Opera in de Schouwburg. Deftig Non, met mooie jurk en jouw Opa ook erg deftig gekleed, zo kranig zag hij eruit "Maar wat is opera?" Oma vertelde zo haar verhalen in haar eigen tempo en ik gooide met m'n gevraag een spaak in het wiel. "Adoeh, zo onge duldig toch ben jij. Opera itoe is to neel met zingen," aldus Oma. Ik snap te er niet veel van. Masah toneel met zingen? "O, erg mooi Non, we gingen naar de Schouwburg in een kosong, Opa en ik. En het gezelschap dat op trad was van de Scala." "Wat is dat Oma, Scala?" "Van Italië, anak bodoh jij, luister dan toch." En Oma hervatte haar verhaal. "Ik heb gezien La Tra- viata, prachtig Non, dat is de Dame met de Camelia." "Wat is een Ca..." "Zo'n soort Katja piring", zei Oma snel. Goed, dat wist ik dan. La Tra- viata was de Dame met katja piring. Oma vertelde 't hele verhaal met ge baren, met bewogen stem, met flarden van aria's. Tot dood, de Dame Waar om ze dood moest begreep ik eigenlijk niet goed. Wat ik ook niet goed be greep was hoe het hele verhaal ge zongen werd en zo. En wat was nou zo mooi? "Alles Non," zei Oma, "de muziek, de zang, de costuums, alles." Pokoknja, ik weet niet hoe vaak ik de verhalen gehoord heb over de helden, heldinnen en boosdoeners uit Tosca, La Bohème, Traviata, Madame Butter fly, enz. En zelfs toen ik al twintig was vertelde Oma me nog steeds over de Schouwburg, de kosong, de Dame met de katja piring. Oma was een ge weldige one-man show die mijn be langstelling voor opera had opgewekt en levendig hield. Ik zag mijn eerste opera toen Oma er niet meer was, La Traviata. En tijdens de hele voorstelling dacht ik aan Oma en hoe goed ze het verhaal gedaan had. En ik dacht aan haar maatstaf voor een goede opera; "als ister veel misère in 't verhaal dan is de muziek 't mooist, Non, en de opera op z'n best." Eindelijk begreep ik hoe mijn groot moeder zo hartgrondig had kunnen genieten en ook hoe ze haar liefde voor de opera had overgebracht op mijn vader en op mij, haar kleindoch ter. Mijn vader en ik gaan nog 'ns samen naar de Metropolitan Opera House hier in New York. Jammer genoeg Meestentijds heeft "een autoboek" de zwaarwichtige eigenschap van de eerste tot de laatste pagina zeer technisch te zijn. Bepaald alleen maar voor auto-maniakken en dito technici. En de niet-technisch-aangelegden lo pen schuw in een wijde boog om der gelijke lectuur heen. Welnu, KRETA SETAN is iets heel an ders. KRETA SETAN is het eerste grote Nederlandse boek dat de ge schiedenis weergeeft van het Neder lands-Indische automobilisme in Tem po Doeloe en de verschijnselen daar omheen. Het verhaalt van een facet van het leven in het oude Indië; het leven van mensen, pioniers, die "lijf en goed toevertrouwden aan dat duivelse mon ster op vier wielen, waarmee ze zo maar zonder paarden uit rijden gingen, verbijsterd nagestaard door de in heemse goegemeente. Die krankzinni ge blanda's toch, die nu zelfs een ver bond met Satan hadden gesloten om geen paarden te hoeven gebruiken... Dat wil zeggen, voor zolang de on zichtbare motor bleef lopen. Anders - en dat gebeurde vroeger nogal eens - kwam de eigenaar thuis mèt paarden, of behulpzame Indonesiërs die ginne gappend het vehicle huistoe duwden. Legio zijn de avonturen, de feesten en de koempoelans van deze eerste automobilisten in het oude Indië, van zonder Oma. Ze zou er zo van ge nieten. Maar ik wil wedden dat ze er niet meer van zou genieten dan van de opera's die ze zag in haar jeugd; in de Schouwburg in Soerabaia, sa men met Opa, beiden in pakaian deftig, rijdend in een kosong, helemaal in de stemming al om te genieten van een avond met de Dame met de Katja Piring. wier wederwaardigheden op kostelijke manier wordt verteld door Frans Hab- nit, die zelf deze tijd van zeer nabij meemaakte. Daarbij een keur van prachtige (en heel grote) foto's uit het Tempo Doe loe van Indisch automobilisme rond de eeuwwisseling tot laat in de dertiger jaren. En, van de kleurrijke verhalen is geen woord gefantaseerd. Kortom, KRETA SETAN is een boek om te hébben en in één ruk uit te lezen en te herlezen. Een volwaardig BOEK, en geen pocket en dus ook duurder. Maar de prijs meer dan waard. JMK KRETA SETAN "de duivelswagen". Au topioniers van Insulinde. Door F. F. Habnit. Illustraties van Menno en A- dolfs. Ruim 270 pagina's groot for maat 21 x 30 cm (opengeslagen 30 x 42 cm, het formaat van meer dan 15 grote foto's) kunstdrukpapier, honder den afbeeldingen en foto's en enkele afbeeldingen in meerkleurendruk. Ge bonden in linnen stempelband met stofomslag. Prijs 65,en bij voor intekening tot 1 mei 1977 59,50. Aandelen en obligaties in OUDE INDISCHE ONDERNEMINGEN Heeft u deze nog, wat doet u er mee? Wij verzamelen deze stukken. Aanbiedingen, liefst schriftelijk aan: Mr. F. H. B. Berger Pr. Mauritslaan 102 Den Haag. Tel. 070 - 55 12 13 Bij geen gehoor: tel. 071 - 15 51 77 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 14