De KNILM in Oorlogstijd (slot) Door O. G. WARD Ondertussen kwam de Australië verbinding naar Darwin in gevaar door de be zetting van Ambon en de aanvallen op Koepang en Darwin. Besloten werd de vluchten voortaan rechtstreeks van Java naar Broome te vliegen. Gezagvoerder E. W. Dunlop was de eerste op 2 februari en G. van Messel maakte deze vlucht in het kader van een speciale opdracht van de ML/KNIL. Maar dan viel op 19 februari een be langrijke beslissing. De toestand ver slechterde zienderoog - de KNILM kon niet veel meer doen - spoedig zou de vernietiging plaats vinden - en zo gaf de commandant van de ML, de Generaal Majoor L. H. van Oyen met goedkeuring van de Gouverneur-Ge neraal, opdracht de gehele vloot met het noodzakelijke personeel over te brengen naar Australië. Op dezelfde dag onderging Andir de eerste luchtaanval van deze oorlog. Hoog in de lucht vochten 12 militaire Brewster-Buffalo jachtvliegtuigen te gen een zwerm Zero's die de Japanse bommenwerpers begeleidde. De 12 werden geleid door de afdelingscdt. van 3VLG V, de Res. 1e Lt. vl. wnr. P. G. Tideman, afkomstig van de NNGPM in vredestijd. Hij heeft o.a. bij zich de gemobiliseerde KNILM vlie gers, P. C. André de la Porte, G. J. de Haas en H. H. J. Simons. Bij dit bom bardement werd geen schade aan KNILM vliegtuigen aangericht. Minder gunstig was het te Semplak, het vlieg veld nabij Buitenzorg, waar op hetzelf de ogenblik ook een aanval plaats vond. Drie van de vier KNILM vlieg tuigen daar gestationeerd raakten in brand en gingen verloren: de Sikorsky S-43's PK-AFU en PK-AFX, alsmede de Fokker F-12 PK-AFl. De DC-5 PK- ADA met gezagvoerder Rüpplin von Keffikon landde veilig op Andir. In de nacht van donderdag op vrijdag 20-2-'42 vertrok de resterende KNILM vloot bestaande uit 8 vliegtuigen uit Batavia. Het waren de Lockheed Su per Electra's PK-AFN en AFQ en de Douglas DC-3's PK-AFV en PK-AFZ van de KNILM en de DC-3 s PK-ALO, ALT en ALW van de KLM. De lading bestond hoofdzakelijk uit KNILM-em- ployés met hun gezinnen, reserve onderdelen en regeringsstukken. De eerste was de PK-AFV met gezag voerder van Dijk om 22.00 uur - de laatste was de DC-3 PK-ALO met Smirnoff en Schipper om 04.42 uur in de morgen. Sommige vliegtuigen vlo gen rechtstreeks de route Batavia - Broome (Australië), andere met een kleiner vliegbereik moesten bijtanken te Soerabaja. Dan kreeg de KNILM de opdracht een luchtbrug te onderhouden tussen Broome en Bandoeng met de grotere DC-3 vliegtuigen, terwijl de kleinere Lockheed's werden ingezet voor de aan- en afvoer in Australië. Velen maakten de tocht één tot twee maal. ledereen had slaap te kort en menig Boven: KNILM-vlieger P. C. André de la Porte Onder: Res. 1e Lt. wnr. G. J. de Haas dutje werd gedaan in de cockpit, al vliegend op grote hoogte. Gezagvoer der van Messel werd verzocht - in verband met zijn grote ervaring op de Java-Australia lijn - een groep militaire vliegers te begeleiden in Lockheed Lodestar transportvliegtuigen van Ban doeng naar Brisbane. Deze complete groep vliegtuigbemanningen moesten de nieuw bestelde North-American B- 25 Mitchell bommenwerpers ophalen en terug vliegen naar Java. KNILM ge zagvoerder en Hoofd-operations René Wittert van Hoogland, gemilitairiseerd in de rang van Res. Kapt. vl. wnr. ging met een aantal crews naar Brits-lndië om ook daar aangekomen B-25 vlieg tuigen op te halen. Zijn collega KNILM gezagvoerder A. H. J. Arens vloog hen in één der drie ML Loderstar transportvliegtuigen over de Indische oceaan over naar Colombo en Benga lore in Brits-lndië. De luchtbrug Bandoeng - Broome ver liep helaas niet zonder ongelukken. Op 26-2-1942 vertrok de PK-AFZ van Broome naar Java met bemanning: de vliegers C. Blaak en H. W. Nieuwdorp, bwk. M. Veenendaal en telegrafist P. Pronk. Vermoedelijk door onverwach te sterke oostenwinden raakte dit toe stel van koers af en maakte uiteinde lijk een noodlanding op ongeveer 30 km ten zuidwesten van Palembang in de bossen. Blaak is aan zijn verwon dingen overleden, Pronk werd later door de Japanners vermoord, Veenen daal kwam om tijdens de aanleg van de Birma-spoorweg en alleen Nieuw dorp ontsnapte aan de vijandelijke bevolking en de Japanners Hij ver dween in het oerwoud en nadien is nooit meer iets van hem vernomen. Ondertussen verloor Schout-bij-Nacht Doorman op de Javazee het grootste gedeelte van zijn vloot en vonden meer dan 850 Marinemensen de dood in de golven. Als klap op de vuurpijl verloor de KNILM nog 2 DC-3 machines op 3-3- '42 te Broome en bij Wyndham in Aus tralië; de PK-ALO met gezagvoerder Hulsebos, die net tevoren uit Java was geland op Broome werd door een plotselinge aanval van Japanse jagers in brand geschoten. Passagiers en bemanning konden nog net op tijd dekking zoeken. Iwan W. Smirnoff was met zijn DC-3, de PK-AFV (ex KLM "Pelikaan") een kleine 100 km ten westen van zijn bestemming Broome verwijderd, toen dezelfde Japanse ja gers die Broome hadden aangevallen, hem op de terugweg zagen en zijn toestel onder vuur namen. Smirnoff, hoewel door vele kogels getroffen, wist door bekwaam vliegen de DC-3 op het strand te landen ergens tussen Broome en Wyndham, waarbij bij de uitloop het vliegtuig richting zee zwenkte, zodat een brandende motor door de golven werd gedoofd. Een van de passagiers, de 1e Lt. vl. D. A. Hen driksz was dodelijk getroffen. Ook het ernstig gewonde bemanningslid, de bwk. F. J. M. Blaauw heeft op het strand van NW-Australië zijn graf ge vonden evenals de gewonde mevrouw van Tuyn en haar baby, die beiden later op het hete strand overleden. Een zwarte dag, maar niet alleen voor de KNILM. De aanval op Broome eis te ook als tol 7 vliegboten van de MLD en één Lockheed-Lodestar van de ML/KNIL, waarbij 48 inzittenden om het leven kwamen en 32 gewond. Onder de doden waren 32 vrouwen 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 6