Swami Singh's Oosterse - Magic-show - Dance-show - Kindertheater Boekingen: Tel. 020-94 70 59 en kinderen. Eén succes kon worden geboekt en is het vermelden alleszins waard: de vlieger van de Lockheed Lodestar, de 2e Lt. kv. vl. wnr. W. F. A. (Guus) Winckel kon het vrije spel van de Japanse jagers - er was geen en kel stuk luchtdoelgeschut of mitrail leur voor de verdediging opgesteld - niet langer aanzien en greep een losse mitrailleur in zijn vliegtuig en schoot als een razende uit de vrije hand op de laagvliegende Zero's en oh wonder, hij boekte treffers! Een jager vloog in brand en viel in stukken neer. Als alles voorbij was merkte Winckel pas dat zijn linkerhand waarmee hij de loop van het wapen had vastge houden, ernstig was verbrand. Drie dagen later vloog hij als laatste mili taire vlieger naar Java terug om de laatste evacuée's uit het omsingelde Bandoeng weg te vliegen. Ondertussen installeerde de gewonde Smirnoff, zijn crew en passagiers zich in het struikgewas in de buurt van het gecrashte vliegtuig. Toen de dorst heel erg begon te kwellen gelukte het de leerling bwk. H. van Romondt uit allerlei vliegtuigonderdelen een een voudig distilleerapparaat te maken en het bleek mogelijk met benzine van de DC-3 als brandstof, zoetwater uit zeewater te distilleren. Van dorst zou den nu bemanning en passagiers niet meer kunnen omkomen. De tweede vlieger J. Hofmann, telegrafist J. J. Mul ler, bwk. H. van Romondt, alsmede twee als passagiers meegekomen ML/ KNIL vliegers P. A. Cramerus en G. D. Brinkman gingen op stap om contact te maken met de buitenwereld. Na en kele vergeefse pogingen en ten slotte een tocht vol ontberingen bereikten enkelen van hen een missiepost, die de RAAF waarschuwde. Na een week van ellende werden de overlevenden - tegen de verwachting in van de ge hele KNILM in Australië - gered. Als laatste KNILM vlieger vertrok ge zagvoerder E. W. Dunlop, met zijn crew: bwk. J. H. W. Belie en telegra fist K. W. F. Groothoff in de DC-3 PK- ALW (Wielewaal) vanaf de Boea-ba- toe startbaan ten zuiden van Bandoeng in de nacht van 7 maart 1942 met het hoge gezelschap van Dr. van Mook. Tesamen met Dunlop vertrokken 3 militaire Lodestar transportvliegtuigen met regeringsfunctionarissen, stafof ficieren en KNILM-personeel. Eén der Res. Ie Lt. VI. wnr. A. H. J. Arens Lodestars werd gevlogen door de ge- militairiseerde KNILM vlieger, de, res. 1e Lt. vlwnr. A. H. J. Arens. Zijn voor naamste passagier was Generaal-Ma- joor L. H. van Oyen, commandant van de Militaire Luchtvaart, die op last van de G.G. zich naar Australië moest begeven. In de loop van april 1942 droeg de KNILM in Australië haar overgebleven vliegtuigen over aan de Amerikanen. De invasie van Australië dreigde elk ogenblik plaats te vinden en er was een schreeuwend tekort aan transport vliegtuigen bij de geallieerden. De Ne derlands-Indische civiele luchtvloot kwam zodoende in vreemde handen - het personeel van de KNILM ging gro tendeels naar de ML/KNIL en KLM, terwijl sommigen vlogen voor de USAAF en de RAAF. De KNILM hield op te bestaan De KNILM heeft met de worsteling om het behoud van Ned.-lndië mee gedaan. Zij was een toonbeeld van moed, opofferingsgezindheid en plichtsbetrachting. En ondanks het aanwezige levensgevaar en de dode lijke vermoeidheid, vooral in de laatste dagen, hebben genoemde en onge noemde personeelsleden van deze maatschappij het mogelijk gemaakt dat de vluchten tot het einde toe konden worden uitgevoerd. En daarbij hebben sommigen het hoogste offer gebracht Bronvermelding: a. De ML KNIL in oorlog (8-12-1941 tot 10-3-1942) door Mr. J. W. T. Bosch b. De KNILM vloog door door G. J. Hagens c. Het vergeten squadron, door René Wittert. (Door een omissie onzerzijds werd deze bronvermelding onder het eerste deel van dit artikel niet geplaatst. Waarvoor onze verontschuldigingen - Red.) In verband met een verervings- onderzoek worden afstammelin gen van wijlen mevrouw Jane (roepnaam?) Eman, in eerste echt gehuwd geweest met dhr. Neyendorf, in tweede echt met dhr. Schimmel, dochter van Karei Nicolaas Eman en Sophia Prins, verzocht kontakt op te nemen met: notaris mr. F. J. Brons, postbus 10 te Bergen (N.H.), tel.: 02208-6041. Twee vliegtuigen uit de strijd van de KNILM tegen Japan: Links de PK-AFQ, rechts de PK-AFV.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 7