Electrisch rijst koken
digheden nauwelijks meer sprake. Men
werd eenvoudig door de storm mee
gesleurd, gelukkig niet naar de kust,
daar de storm nu uit het zuidwesten
kwam. In de nacht van de 16e januari
zag men het licht van de vuurtoren
van Borkum. Hier werd gelukkig enige
hulp geboden, zodat men onder nood-
tuig op de 25e januari Helgoland kon
bereiken, waar men eindelijk het anker
liet vallen. Het is de eerste en enige
maal in Backer Dirks' verhaal, dat van
dit instrument sprake is.
Enige weken is men daar bij Helgo
land blijven liggen, in welke tijd nood
masten werden opgericht en noodzei-
len gehesen. Gelukkig had de romp
zich goed gehouden. Van lekken was
geen sprake. Ook werd nu van alle
kanten gepoogd, om het ontredderde
schip hulp te bieden, wat door de
zware vorst en vele ijsschotsen maar
gedeeltelijk slaagde. Nadat het tuig
enigszins hersteld was, vernam men
op de 21e februari, dat de Waterloo
Helgoland's rede had kunnen verlaten
en tot bij Terschelling genaderd was.
Maar voortgestuwd door een gesta
dige oostenwind en begeleid door ze
ven vissersvaartuigen uit de Maas en
nog twee sloepen, vermocht de drie
dekker het Texelse gat niet te berei
ken, doch voer door naar de Thames-
monding, waar bij Sheerness (bekend
uit de tocht naar Chatham), de schade
volledig hersteld werd. Behalve wat
verse victualie werd ook wat nieuw
volk aan boord genomen, ter vervan
ging van enige zieken en doden. Een
stoomboot sleepte daarna het fiere
vaartuig naar de rede van Duins, van
waar het zijn machtige zeilen weer kon
ontplooien om op 5 mei eindelijk de
reis naar de Oost definitief te aan
vaarden. Men kwam op 2 september
1827 te Semarang aan, waar de mee
genomen troepen ontscheept werden.
Een kostbare lading van 7000 balen
koffie werd voor de Nederlandse Han-
del-Maatschappij aan boord van het
oorlogsschip genomen en de terugreis
begonnen. Bij Onrust werden nog eni
ge reparaties verricht; er kwamen ook
nog 46 metalen stukken aan boord, zo
mede een groot getal passagiers. Op
4 januari 1828 was de bodem terug in
het vaderland, dat men nog geen jaar
tevoren op zulk een stormachtige wijze
had verlaten.
U ziet, een reisje naar de Oost was
een anderhalve eeuw geleden niet
steeds een pleziertochtje, zeker geen
toeristen "cuise".
Het doet wel eigenaardig aan, dat deze
linieschepen zo maar, alsof het de ge
woonste zaak ter wereld was, als
vracht- en passagiersschepen werden
gebezigd. Dit zou thans niet meer ge
beuren en het zou ook niet meer kun
nen. Daarvoor zijn de huidige oorlogs
monsters ter zee te uitsluitend ver
nietigingsmachines. Stel je eens voor-,
H. M. de Ruyter met 7000 balen koffie
aan boord!
Hoe is het verder met Z.M. linieschip
de Waterloo gegaan? Op 1 juli vinden
Een dezer dagen verschijnt het
nieuwe boek van Lin Scholte
"TAKDIRAN
EN ANDERE VERHALEN"
15,90 - porto f 1,70
we in Backer Dirks het bericht, dat
onze marine destijds negen liniesche
pen telde, maar dat twee daarvan, de
Waterloo en de Zeeland, onbruikbaar
waren. Het trotse schip, dat zoveel
doorstaan had, stond dus op het punt
om afgedankt te worden, zodat het
nauwelijks zijn zilveren jubileum had
kunnen vieren. Het zware anker bleef
intussen bewaard, werd mogelijker
wijze door een ander vaartuig overge
nomen. Aan dit anker bleef echter het
verhaal verbonden der redding van
zovele koloniale troepen, wier getal
de spraakmakende gemeente tenslotte
tot 1800 opschroefde. Daarom besloot
de Minister van Marine in 1877 dit
grote anker niet als oud ijzer te ver
kopen aan een schroothandelaar, doch
het met zijn 33 meter lange ketting
zelfs niet in Den Helder of Willems
oord te pronk te zetten, net zoals de
mast van de kanonneerboot van de
held Van Speyck, doch het toe te ver
trouwen aan de oud-gedienden van
Bronbeek, van wie sommigen wellicht
hun leven aan dit anker te danken
hadden.
Zo kwam dit enorme scheepsanker in
Gelderland's schone dreven terecht.
Ofschoon het niet in Backer Dirks'
boek met nadruk vermeld staat, mag
men toch wel gerust aannemen, dat
dit zichtbare teken der Hoop in de
stormnacht van 15 op 16 januari 1827,
toen de Wassenaer op het strand uit
een geslagen werd, zijn menslievend
werk uitmuntend heeft verricht.
Ten slotte zal de lezer zich afvragen,
wie er nu eigenlijk gelijk heeft gehad:
de nuchtere commandant Van Daalen,
die zoals menig marineman, niet van
opsnijden hield en in zijn scheeps
journaal slechts de nuchtere feiten no
teerde, of de levendige volksfantasie,
die aanknopende bij het anker, dit do
de voorwerp doodverft als de redder
uit duizend doden. Het lijkt mij toe,
dat beide partijen gelijk hebben, de
nuchterling èn de fantast. Het is maar,
van welke kant men de zaak bekijkt.
Koele nuchterheid en warm gevoel
staan niet zo zeer tegenover elkaar,
als dat zij. elkander aanvullen, terwijl
zij toch over dezelfde gebeurtenissen
spreken. Het is het verschil tussen
een koel proces-verbaal der feiten èn
een warmbloedige legende.
In elk geval: mijn excuses aan de mi
litaire Commandant van Bronbeek voor
mijn betweterigheid I
Veilig, makkelijk en tijdbesparend I
Nooit meer aangebrande rijst. Rijst in de pan, knopje indrukken, klaar I
U kunt uitgaan, andere dingen doen zolang als wilt. De rijst blijft,
ook als ze gaar is, op temperatuur.
NATIONAL RICE COOKER
Inhoud 1 liter 112,50
Inhoud V/2 liter 122,50
Inhoud 1,8 liter f 132,50
Inhoud 2,8 liter f 200,
Inhoud 3,6 liter 225,
Verzendkosten f 7,f 8,
Abonnee's Tong-Tong 3 termijnen mogelijk.
Tong-Tong B.V. - Prins Mauritslaan 36 - Den Haag - Giro 6685
8