P0IRRIE Wie heeft, wie geeft? De huidige situatie Dennnenrust en nu een verzorgings- of bejaardentehuis, waarop de Wet op de Bejaardenoorden van toepassing is. Er is een bewonerscommissie, een Stichtingsbestuur, verantwoordings plicht aan Gedeputeerde Staten, in spectie, enz. Het bijzondere zit hem dus in de bevolking en het streven is om zoveel mogelijk aan de wensen van deze bevolking tegemoet te ko men. Zo wordt er om de andere dag Indisch gegeten, de recreatie is sterk op het vroegere N.O.-Indië gericht (films, muziekgroepen), de kerkdien sten in de kapel worden op gezette tijden verzorgd door tweetalige predi kanten. Daarnaast krijgt men dan de verzorging zoals die in andere ver zorgingstehuizen gebruikelijk is: de kamers worden schoongehouden, men krijgt zo nodig persoonlijke verzorging en verpleging. Iedere bewoner heeft eigen douche, toilet en een woonka mer. Iedere kamer heeft de beschik king over een t.v.-aansluiting, een ei gen keukentje met kookplaatje voor de kleine Indische hapjes enz. Voor echtparen is er een extra slaapkamer. Bovendien is er in huis een toko, ie der jaar vindt er een Pasar Malam plaats, groenteman, kapper, huisarts, drogist komen iedere week over de Een klein stukje van toko "Senang Beli". Hier worden kruidenierswaren, snoepgoed, Indische etenswaren, dieetartikelen enz. verkocht. Normaliter zorgen de bewoners voor de eigen broodmaaltijden; er bestaat daardoor de vrijheid om maaltijden zelf in te delen en uit te kiezen. vloer. Er is een handwerkgroep, een groep die bezigheidstherapie beoefend en iedere week doen de bewoners mee aan de bejaardengymnastiek. Waarom dit verhaaltje? We zullen maar eerlijk zijn: we vertel len u dit niet zomaar. Ons huis is dus nog steeds door Indische Nederlan ders bewoond. In de statuten moest van het ministerie van C.R.M. echter worden vermeld dat t.z.t bij onvol doende aanmelding van Indische Ne derlanders anderen dienden te worden opgenomen. Uiteraard is het geen ramp als dit zou gebeuren: we zijn im mers allemaal Nederlander. Wij heb ben echter de indruk dat veel mensen niet weten dat er huizen als het onze bestaan. Zo staan er ook in Zeiët, Baarn, Breda, Den-Bosch en Deventer zulke huizen. Zolang er onder de In- disch-Nederlandse groep nog poten tiële kandidaten voor onze huizen be staan, recruteren we het liefst onze toekomstige bewoners uit die groep. Met name voor de echtparen wordt het in ons huis een beetje problema tisch, aangezien er öf te weinig In dische echtparen bestaan, öf men wil niet opgenomen worden (omdat men een vrouw heeft die voor de man zorgt? Daarom leek het ons zinnig om u een klein beetje te vertellen over ons huis. Financiële zaken e.d. komen wel ter sprake als u zich aanmeldt. U kunt natuurlijk ook telefonisch of schrifte lijk om informatie vragen, ofeens een keertje zomaar komen kijken. Ons huis ligt in de gemeente Wageningen in de bossen tussen Renkum en Ben- nekom. Het adres is: Hartenseweg 50 te Wageningen, tel. 08373-90 02. Er zijn in Indonesië heel wat mensen bezig met sociaal werk, dat weet u. En met sociaal bedoelen we niet al leen geven, maar ook, op bescheiden schaal weliswaar, werkverschaffing. Want in Indonesië wil men niet alleen ontvangen, men werkt er graag voor, als er maar werk i s. Het maken van kleding, borduren en andere "handige" bezigheden die ty pisch vrouwlijk zijn, betekent altijd een bron van inkomsten. Mevr. Saptodewo, jalan Veteran 50, Bandung, mevr. Ras- madji-Soerjowinoto, gang Sastra 95/ 166A, jl. Ciumbuluit, Bandung, Zr. Louise in Menado zijn slechts drie van de ons bekende dames die een een voudige opleiding, naaiklasje zou je het kunnen noemen, leiden. En zij die er wat geleerd hebben, kunnen nu zelf verdienen. Natuurlijk is er materiaal nodig. Er is altijd een tekort aan lap pen, garens (naai-, borduur-, haakga- rens, wol) garnituren, enz. enz. Dan nu onze vraag natuurlijk: als u toch die kast van u aan het opruimen bent, ach kijkt u even wat u missen kunt? Spulletjes waar u toch niets mee doet: textielrestanten, wol, kno pen, oude ritsen, enfin u ziet maar. U kunt alles kwijt aan genoemde a- dressen (pakken van 5 of 10 kilo com bineren met oude kleren b.v.) of aan ons, Tong Tong, Prins Mauritslaan 36. Alles voor Zuster Louise kunt U zen den aan Mevr. An Kwak, Loevestein- laan 869, Den Haag. Doen ja? L.D. BACK PAY, BAEK PÈH "Hallo zeg, lang niet gezien! Zeg, ben je nog naar die manifestatie in het Congresgebouw geweest voor die back pay, weet je wel?" Hij houdt me uitbundiq staande op straat. 'Tuurlijk. Ik moet zelf wel geen back pay, maar zomaar voor de back up van de goede zaak," zeg ik. "He-eh. Soedah, je moet toch iets doen, ook al maakt het niet uit mis schien." "Misschien wel," zeg ik met een zwak ke poging tot zelfovertuiging. "Ach, apa boleh boeat, het was toch wel gezellig met z'n zovelen. Ik heb heel wat oude kontjo's ontmoet, lui die ik in geen jaren meer gezien heb en ook nooit zou hebben teruggezien, als die bijeenkomst er niet was geweest." "Ja, het was wel gezellig," beaam ik. En kan me op datzelfde ogenblik wel voor m'n kop slaan. Daar staan we als oude Indo's te praten over gezel ligheid, terwijl het om een massaal protest gaat tegen een ten hemel schreiend onrecht, duizenden aange daan. We maken geen relletjes, we gijzelen niet, we gooien geen rook bommen naar het Binnenhof. We hu ren de grootste zaal van het Congres gebouw, we kleden ons keurig aan en maken er een reünie van. Een reü nie van gedeelde smart. Een verras sende ontmoeting met oude sobats. Wie zal ooit iets van ons begrijpen? Zo zijn wij. Gelukkig maar. Back pay? Baek pèhl L. Het past de wijze alle middelen eerder te baat te nemen dan de wapenen. Terentius. 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 27