IN 'N ANDERE WERELD VOETSTAPPEN OVER DE "KEBATINAN" WIE GAAT ER MEE DOES TRAVEL SERVICE Het woord "Kebatinan" is misschien niet zo bekend als het woord goena-goena dat met de kebatinan eigenlijk weinig te maken heeft zoals verderop duidelijk zal worden, hoewel het dikwijls ermee wordt geassocieerd. Het woord "kebatinan" is morfologies afgeleid van "batin" dat de betekenis heeft van "innerlijk; van binnen; de binnenkant van de mens" e.d. in tegen stelling tot "lahir", dat de betekenis heeft van "uiterlijk; van buiten; de bui tenkant van de mens" e.d. (Vandaar dat lahir ook "geboren worden" of "geboren zijn" betekent; de toestand namelijk waarin de mens uiterlijk voor het eerst zichtbaar wordt). Men zou 't substantief kebatinan taalkundig kun nen omschrijven als "wat het innerlijke betreft" of zelfs als "het innerlijke leven." Bij diepere bestudering van deze term blijkt echer dat de kebatinan in de grond van de zaak een vorm is van religie en bepaalde spiritualiteiten in houdt. De kern van de kebatinan is na melijk het geloof in één oppermachtig Wezen en het geloof in goede en kwa de geesten. Het is dus een geloof in het boven natuurlijke. De kebatinan heeft vele vormen waar onder de Kedjawèn d.i. de kebatinan op Java, de bekendste is. Wij gaan voorbij aan de geschiedenis van de kebatinan (die zeker tot vóór de 8e eeuw van onze jaartelling terug gaat en waarin achtereenvolgens boedhis- tische, hindoeïstische, islamitische en christelijke elementen binnen zijn ge komen waardoor de kebatinan dan ook haar eklekties karakter heeft gekre gen), en schenken nu alleen aandacht aan enige algemeen voorkomende we zenlijke kenmerken ervan. Het doel van de kebatinan is "ma- noenggaling kawoelo lan Goesti (jav.) of "bersatunya manusia dan Tuhan (indon.) d.w.z. de éénwording van de mens met God. Hierdoor is meteen duidelijk dat de kebatinan een vorm van religieuze mystiek is en bij nadere beschouwing veel gemeen heeft met de christen-mystiek en de soefi. Het is door deze doelstelling dat de kebatinan dan ook verschilt van vele yoga-vormen en van boedhistische vormen van mystiek zoals b.v. de za- zen. De Kebatinan heeft, zoals eerder ge zegd, vele vormen, maar die met het bovengenoemde religieuze doel voor ogen, zijn er de hoogste vormen van ofschoon juist de minst gekende. Er bestaan namelijk lagere vormen en zelfs ontaarde vormen van de keba tinan (vormen van tantrisme en sata nisme) die in de volksmond ook voor kebatinan doorgaan. Juist aan deze vormen wordt meestal het eerst gedacht bij het horen van het woord kebatinan. Het gaat in die vormen dan niet meer om de éénwording met God, maar om de geesten, en meestal alleen om de nevenverschijnselen, die zich nu een maal hebben voorgedaan bij mensen die de kebatinan beoefenen. Deze ne venverschijnselen zijn: a. het contact met geesten; b. het contact met afgestorvenen; c. de bovennatuurlijke hulp van gees ten of van afgestorvenen; d. de natuurlijke maar dan toch wel occulte (innerlijk verborgen stille) krachten van de mens die ontstaan door de beoefening van de keba tinan; e. allerlei vormen van bijgeloof en hun praktijken die in de kebatinan veel vuldig worden aangetroffen. Alle javaanse mannen van tempo doe- loe hebben op een of andere manier de kebatinan beoefend. De meesten echter kwamen slechts tot een "be paalde" graad, terwijl anderen eindig den als doekoen, de "medicijnman" die gebruik maakt, hetzij van de bo vennatuurlijke hulp van geesten, hetzij van zijn eigen natuurlijke occulte kracht, hetzij van beiden. De bekwaamheid in het gebruik van die niet-normale krachten wordt aan geduid met het woord "ngèlmoe" (jav.) of "ilmu gaib" (indon.) Eigenlijk wordt met ngèlmoe de mystieke kebatinan- leer bedoeld, maar "ngèlmoe" is met een de noemer geworden waaronder alle niet-normale kundigheden vallen. Iemand met een sterke ngèlmoe krijgt het predikaat "sakti". Dit woord sakti wordt ook voor voorwerpen gebruikt die een niet-normale kracht hebben, terwijl plaatsen waar dergelijke krach ten zich manifesteren "angker" (jav.) of "keramat" (indon.) worden ge noemd. De weg naar éénwording met God vergt een lange, zware ingespannen askese. Het is tijdens deze periode van askese dat velen gewaar worden dat zich bij hun of door hun, niet-normale krachten en fenomenen voordoen. Dergelijke verschijnselen zijn voor de kebatinan-mystiek slechts bijzaak en maken deel uit van een fase op weg naar hogere transcendentale ervarin gen. De meesten houden echter dan al op met de kebatinan, of zien van verdere askese af; zij gaan de psy chische moeilijkheden die erdoor ont staan uit de weg enz. enz., of bezwij ken voor de bekoring "munt te slaan" uit de verworven ngèlmoe, terwijl an deren ertoe komen hun ngèlmoe mis dadig te gebruiken en dit is dan de beruchte goena-goena, die onder "kle- nik"-valt. Al het negatieve van en in verband met de kebatinan, wordt na melijk in het tegenwoordige Indonesië "klenik" genoemd. Klenik omvat alle pseudo mystiek in de kebatinan en alle misbruik van ngèlmoe die men bezit of die men zich waant te bezitten. Zo is er tussen de goede doekoens bijv. ook wel een doekoen klenik als charlatan, kwakzal ver of occulte misdager te vinden. Zowel de hoogste vormen van de ke batinan, als ook de lagere en de ont aarde vormen ervan, hebben hun scho len of groepen die onder leiding staan van een goeroe of een kjai. Deze kan eventueel nog zijn eigen speciale ngèlmoe hebben. H.W. Alles wordt duurder, behalve de reizen naar Indonesië Belt u eens vrijblijvend om nadere inlichtingen betreffende de vele reismogelijkheden. Ook verzorgen wij het vervoer binnen Indonesië; per vliegtuig, maar ook per trein, bus en auto. Telefonisch reserveren is mogelijk; vraagt u naar de heer Soebroto of de heer Ling. Van Woustraat 115 - Amsterdam - Telefoon 020-73 2138 76 30 63 lid ANVR en IATA 28

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 28