TOKO MAS INDONESIA (Nahasa B.V.)
DE MAGISCHE INVLOED VAN EDELGESTEENTEN OP DE MENS.
(I)
Het geloof in de magische invloed, die de edelgesteenten op de mens kunnen
hebben, is zo oud als de mensheid zelf. Reeds in het stenen tijdperk, toen de
primitieve mens wapens en andere gebruiksvoorwerpen uit steen moest maken
en men dus er op uit was om hiervoor de hardste gesteenten te vinden, ontdekte
men, dat het carborundum, het korund en het berryllum ook de schoonste en
helderste edelgesteenten voortbrachten, zoals de diamant, de robijn, de smaragd,
de saffier en de andere uit kwarts, veld- of kalkspaat als moedergesteente heb
bende halfedelstenen, die alhoewel soms zeer fraai, toch niet die helderheid
bezitten als de eerstgenoemde, doch niettemin zeer gewaardeerd worden.
Als men weet, dat de soortnaam
korund'' een Sanskriets woord is, dan
kan men daaruit wel afleiden, dat
reeds in de verre oudheid men het on
derscheid wist tussen de diverse ge
steenten, die er op onze aardbodem
voorkomen.
Het spreekt welhaast vanzelf, dat deze
primitieve mensen aan deze edelste
nen een magische en charismatische
kracht toekenden, waarmede men zich
in verbinding kon stellen met de Mach
ten en Krachten zoals men zich van
het Almachtige Oerbeginsel van het
Heelal een voorstelling had gemaakt.
Men wist zich afhankelijk van die on
geziene Almacht en men voelde ter
dege de behoefte om zich met deze
Hogere Almacht te verstaan. Is het dus
te verwonderen, dat deze primitieve
mens in deze edelstenen een bood
schap zag van de Schepper als het
aangewezen middel, waarmede men
zich met de Hogere Machten kon ver
staan, te communiceren. Immers wan
neer het ongemanifesteerde, alomte
genwoordige en alles doordringende,
uit louter adem, trilling, licht en geest
bestaande Scheppingsbeginsel zich
manifesteert in de essence van de
materie, dan moet men toch ook door
middel van zijn puurste essentie con
tact kunnen hebben met het Oerbegin
sel, waarmede de schepping nog één
hecht en harmonisch geheel uitmaakt
en waarin het ene onderdeel hecht
verbonden en afhankelijk is van het
andere.
Toen dus bijvoorbeeld het Hindoeisme
ingang vond in de godsdienstige ge
steldheid der mensen en men aan de
Goden elk hun gedeelte der schepping
had toegedacht voor wat betreft de
sterrenhemel, de windstreken, de ele
menten, ja, wat al niet, heeft men dus
ook de edelgesteenten in deze rubrie
ken ingedeeld.
Men was overtuigd, dat men door de
gedachtekracht de geest tot de materie
in contact kon brengen door middel
van duidelijk daartoe aangewezen mid
delen, zoals de edelgesteenten daar
toe aangewezen zijn.
Toen kwam het Boeddhisme, dat al
hoewel geen Godheid erkennende, in
de Adi-Boeddha het Scheppende Be
ginsel erkent, hetgeen moge blijken
uit de volgende lofprijzing of aanroe
ping; "Aoum Mani Padme, Hum!" d.w.
z. "Aoum" is het Scheppingswoord, de
Alpha en Omega, zich manifesterend
(openbarend) in de "Mani" juweel)
in de "Padme" wereldlotus), "Hum"
Amen, Het zij zo). Uit deze aan
roeping moge wel blijken, dat men het
ongemanifesteerde, alomtegenwoordi
ge en universele uit louter adem (ae
ther), trilling, licht en geest bestaande
Oerbeginsel heeft gedacht als een
Juweel, dat men heeft gesymboliseerd
in de "Chanka" d.i. "Schelp" die als
trompet gebruikt de stem van de
Schepper laat horen, waarvoor de dae-
monische machten op de vlucht slaan.
Houdt men echter deze schelp aan I"
oor, dan kan men er het geruis van de
golven van de oceaan in horen, waar
van men aanneemt, dat het de nagalm
is van het Scheppingswoord namelijk
"Aoum" de "That Vam Assi", die zich
heeft geopenbaard als "Ik ben, die
BEN" nl. Jahwe, de Schepper van het
Heelal, Amen.
Evenwaardig als de schelp is 't "kum-
bha" - of watervat-symbool, de "ken-
di", van welke men dacht, dat die de
"Soma" Levenswater) bevat en
waaruit de Godheid (Goden) ook alle
genaden en gunsten aan de mensen
schenken.
In dit verband wil ik even in herinne
ring brengen de wederopstanding uit
de dood van de volksheld Ardjuna, die
door de Naga-prinses Ulupi door mid
del van dit Juweel weder tot leven
werd gebracht. Even zij hierbij opge
merkt, dat het prototype van de kendi
de vorm heeft van een vrouwenborst,
vandaar!
Ten bewijze, dat deze oer-volkeren
hun religieuze begrippen symbolisch
in de megalith- of grote-steen-cultuur
hebben willen vastleggen moge blijken
uit de vele "menhirs", "yoni's" en
dolmen, waarin een heils- en verlos-
singsleer ten grondslag lag. Deze leer
bracht een nieuwe magische techniek
ter bestrijding van gevaren en onge
lukken, zodat men er op uit ging Om
de krachtigste stenen te bekomen en
dus werd naar de "Steen der Wijzen",
"de Witte Keursteen" en door de Ja
vaan naar de z.g.n. "Retna Dumilah"
gezocht.
Al zoekende vond men de z.g.n. "mus-
tika's" of "bezoarstenen",dit zijn ver
steende vruchten, planten of boom
wortels en de versteende vergroeisels,
die in dierenlichamen gevonden wor
den o.a. de "moestika ulo" de slan
gensteen. Ook hecht men veel waarde
aan hetgeen men uit de zee haalde,
zoals de parel (muntiara), de koraal
(merdjan), de zwarte zeepoliep (akar
bahar), welke wordt gebruikt tegen reu
matische aandoeningen of ter wering
van deze ziekte. Wat men onder "akik"
verstaat, dit is de verzamelnaam voor
alle agaatsoorten, waaronder men
soms zeer schone en fraaie exem
plaren vindt.
Verder werd ook zeer hoog de "kool
buntet" gewaardeerd d.i. een fossiele
en versteende slak met een nog dui
delijke spiraaltekening. Al deze koste
lijke kleinodieën worden aangeduid
met de naam van "aer-laut" water
druppel van de oceaan) of wel "aer
bumi" of "aer tanah" waterdruppel
van de qrond), dit laatste woord niet te
verwarren met "tanah aer", hetgeen
een heel andere betekenis heeft nl.
"vaderland" in de betekenis "land van
ons vruchtwater". (wordt vervolgd)
W. F. W. SCHARDIJN
Indonesisch Juweliersbedrljf
Diamantair - lid v.d. Diamantbeurs.
JUWELEN 22 KARAAT GOUD GEZETTE BRILJANTEN
Ringen: markiesringen, 13, 18, 20, 26 briljanten. Elisabeth model 23 bril
janten. Slagringen rozet, rijringen, fantasie etc.
Armbanden Stijve armbanden met een, twee, drie rijen briljanten, ster model,
rozet model, slangarmbanden etc. (ook verkrijgb. schakel model).
Markieshangers: Druiventros, ati, wadjik, peer, rozet etc.
Markiesoorknoppen: eensteen tjengkeh model, ster model, rozet etc.
NIEUW: 22 KARAAT EN 24 KARAAT GOUDEN SIERADEN
RingenKronchongrlngen, trouwringen, ringen met echt robijn, saffier,
jade (giok), smaragd en CATS EYE.
Verkrijgbaar losse stenen, biduri pandan.
Halskettingkalung model padi, terate, bidji ketimun klassiek, blokjes etc.
Hangers malnan met edelstenen, grote ronde hanger met Chinese letter,
ah. anker munt (ringgit mas), Kruis Kuku matjan vishangers etc.
Oorknoppen met of zonder steen, tjengkeh, kriool, Shanghai clips peppers etc.
Armbandengrote brede Srikit, rantai, plintiran, muntarmbanden, kronchong,
tractor armbanden, slangarmbanden etc.
DOOR EIGEN IMPORT EN FABRIKAAT: 30-40% LAGERE PRIJZEN
Amsterdam Oud Zuid - Albert Cuypstraat 142 - Telefoon 020-71 87 28
na 17.00 uur telefoon 020-7216 28.
6