TOKO MAS INDONESIA (Nahasa B.V.) DE MAGISCHE INVLOED VAN EDELGESTEENTEN OP DE MENS. (I) Het geloof in de magische invloed, die de edelgesteenten op de mens kunnen hebben, is zo oud als de mensheid zelf. Reeds in het stenen tijdperk, toen de primitieve mens wapens en andere gebruiksvoorwerpen uit steen moest maken en men dus er op uit was om hiervoor de hardste gesteenten te vinden, ontdekte men, dat het carborundum, het korund en het berryllum ook de schoonste en helderste edelgesteenten voortbrachten, zoals de diamant, de robijn, de smaragd, de saffier en de andere uit kwarts, veld- of kalkspaat als moedergesteente heb bende halfedelstenen, die alhoewel soms zeer fraai, toch niet die helderheid bezitten als de eerstgenoemde, doch niettemin zeer gewaardeerd worden. Als men weet, dat de soortnaam korund'' een Sanskriets woord is, dan kan men daaruit wel afleiden, dat reeds in de verre oudheid men het on derscheid wist tussen de diverse ge steenten, die er op onze aardbodem voorkomen. Het spreekt welhaast vanzelf, dat deze primitieve mensen aan deze edelste nen een magische en charismatische kracht toekenden, waarmede men zich in verbinding kon stellen met de Mach ten en Krachten zoals men zich van het Almachtige Oerbeginsel van het Heelal een voorstelling had gemaakt. Men wist zich afhankelijk van die on geziene Almacht en men voelde ter dege de behoefte om zich met deze Hogere Almacht te verstaan. Is het dus te verwonderen, dat deze primitieve mens in deze edelstenen een bood schap zag van de Schepper als het aangewezen middel, waarmede men zich met de Hogere Machten kon ver staan, te communiceren. Immers wan neer het ongemanifesteerde, alomte genwoordige en alles doordringende, uit louter adem, trilling, licht en geest bestaande Scheppingsbeginsel zich manifesteert in de essence van de materie, dan moet men toch ook door middel van zijn puurste essentie con tact kunnen hebben met het Oerbegin sel, waarmede de schepping nog één hecht en harmonisch geheel uitmaakt en waarin het ene onderdeel hecht verbonden en afhankelijk is van het andere. Toen dus bijvoorbeeld het Hindoeisme ingang vond in de godsdienstige ge steldheid der mensen en men aan de Goden elk hun gedeelte der schepping had toegedacht voor wat betreft de sterrenhemel, de windstreken, de ele menten, ja, wat al niet, heeft men dus ook de edelgesteenten in deze rubrie ken ingedeeld. Men was overtuigd, dat men door de gedachtekracht de geest tot de materie in contact kon brengen door middel van duidelijk daartoe aangewezen mid delen, zoals de edelgesteenten daar toe aangewezen zijn. Toen kwam het Boeddhisme, dat al hoewel geen Godheid erkennende, in de Adi-Boeddha het Scheppende Be ginsel erkent, hetgeen moge blijken uit de volgende lofprijzing of aanroe ping; "Aoum Mani Padme, Hum!" d.w. z. "Aoum" is het Scheppingswoord, de Alpha en Omega, zich manifesterend (openbarend) in de "Mani" juweel) in de "Padme" wereldlotus), "Hum" Amen, Het zij zo). Uit deze aan roeping moge wel blijken, dat men het ongemanifesteerde, alomtegenwoordi ge en universele uit louter adem (ae ther), trilling, licht en geest bestaande Oerbeginsel heeft gedacht als een Juweel, dat men heeft gesymboliseerd in de "Chanka" d.i. "Schelp" die als trompet gebruikt de stem van de Schepper laat horen, waarvoor de dae- monische machten op de vlucht slaan. Houdt men echter deze schelp aan I" oor, dan kan men er het geruis van de golven van de oceaan in horen, waar van men aanneemt, dat het de nagalm is van het Scheppingswoord namelijk "Aoum" de "That Vam Assi", die zich heeft geopenbaard als "Ik ben, die BEN" nl. Jahwe, de Schepper van het Heelal, Amen. Evenwaardig als de schelp is 't "kum- bha" - of watervat-symbool, de "ken- di", van welke men dacht, dat die de "Soma" Levenswater) bevat en waaruit de Godheid (Goden) ook alle genaden en gunsten aan de mensen schenken. In dit verband wil ik even in herinne ring brengen de wederopstanding uit de dood van de volksheld Ardjuna, die door de Naga-prinses Ulupi door mid del van dit Juweel weder tot leven werd gebracht. Even zij hierbij opge merkt, dat het prototype van de kendi de vorm heeft van een vrouwenborst, vandaar! Ten bewijze, dat deze oer-volkeren hun religieuze begrippen symbolisch in de megalith- of grote-steen-cultuur hebben willen vastleggen moge blijken uit de vele "menhirs", "yoni's" en dolmen, waarin een heils- en verlos- singsleer ten grondslag lag. Deze leer bracht een nieuwe magische techniek ter bestrijding van gevaren en onge lukken, zodat men er op uit ging Om de krachtigste stenen te bekomen en dus werd naar de "Steen der Wijzen", "de Witte Keursteen" en door de Ja vaan naar de z.g.n. "Retna Dumilah" gezocht. Al zoekende vond men de z.g.n. "mus- tika's" of "bezoarstenen",dit zijn ver steende vruchten, planten of boom wortels en de versteende vergroeisels, die in dierenlichamen gevonden wor den o.a. de "moestika ulo" de slan gensteen. Ook hecht men veel waarde aan hetgeen men uit de zee haalde, zoals de parel (muntiara), de koraal (merdjan), de zwarte zeepoliep (akar bahar), welke wordt gebruikt tegen reu matische aandoeningen of ter wering van deze ziekte. Wat men onder "akik" verstaat, dit is de verzamelnaam voor alle agaatsoorten, waaronder men soms zeer schone en fraaie exem plaren vindt. Verder werd ook zeer hoog de "kool buntet" gewaardeerd d.i. een fossiele en versteende slak met een nog dui delijke spiraaltekening. Al deze koste lijke kleinodieën worden aangeduid met de naam van "aer-laut" water druppel van de oceaan) of wel "aer bumi" of "aer tanah" waterdruppel van de qrond), dit laatste woord niet te verwarren met "tanah aer", hetgeen een heel andere betekenis heeft nl. "vaderland" in de betekenis "land van ons vruchtwater". (wordt vervolgd) W. F. W. SCHARDIJN Indonesisch Juweliersbedrljf Diamantair - lid v.d. Diamantbeurs. JUWELEN 22 KARAAT GOUD GEZETTE BRILJANTEN Ringen: markiesringen, 13, 18, 20, 26 briljanten. Elisabeth model 23 bril janten. Slagringen rozet, rijringen, fantasie etc. Armbanden Stijve armbanden met een, twee, drie rijen briljanten, ster model, rozet model, slangarmbanden etc. (ook verkrijgb. schakel model). Markieshangers: Druiventros, ati, wadjik, peer, rozet etc. Markiesoorknoppen: eensteen tjengkeh model, ster model, rozet etc. NIEUW: 22 KARAAT EN 24 KARAAT GOUDEN SIERADEN RingenKronchongrlngen, trouwringen, ringen met echt robijn, saffier, jade (giok), smaragd en CATS EYE. Verkrijgbaar losse stenen, biduri pandan. Halskettingkalung model padi, terate, bidji ketimun klassiek, blokjes etc. Hangers malnan met edelstenen, grote ronde hanger met Chinese letter, ah. anker munt (ringgit mas), Kruis Kuku matjan vishangers etc. Oorknoppen met of zonder steen, tjengkeh, kriool, Shanghai clips peppers etc. Armbandengrote brede Srikit, rantai, plintiran, muntarmbanden, kronchong, tractor armbanden, slangarmbanden etc. DOOR EIGEN IMPORT EN FABRIKAAT: 30-40% LAGERE PRIJZEN Amsterdam Oud Zuid - Albert Cuypstraat 142 - Telefoon 020-71 87 28 na 17.00 uur telefoon 020-7216 28. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 6