ELVIS PRESLEY EN GAMELAN Poirnié Hij is nu dood, net over de veertig. Voor millioenen van 15 tot 75 betekent hij iets. Ik kocht meteen een plaat van hem, waarop stond, dat hij zich 10.000 jaar oud vond. Hij bezingt daarin de hopeloosheid van de neger in Ame rika, die alleen vertrouwde op het hiernamaals. Er is één verschil. Deze negers zingen het met aanvaarding en geduld en moed voor de toekomst, en Elvis zong zijn vaak woeste wijzen vol wanhoop. Verder over muziek. Ik had een woor denwisseling met een zeer goede vriendin, die het krankzinnig vond, dat ik longplays en bandjes heb met Chi nese muziek. Haar wetenschappelijke verklaring was, dat Europese klassie ke muziek veel en veel hoger stond dan de Oosterse, WANT duizenden Oosterlingen spelen Beethoven, maar geen één Amerikaan of Hollander speelt Chinees of Japans! Nou jij! Het is inderdaad een feit en ik was met stomheid geslagen en bleef het ant woord schuldig. Toen ze weg was, zo gaat het vaak, kwam natuurlijk mijn juiste antwoord. Met een wedervraag. Welke muziek wordt over de hele wereld, in alle landen, door alle mensen van alle leeftijden en alle standen het meest beluisterd en genoten? En is dus de meest hoogstaande muziek? Het antwoord is: de negermuziek! En wat er uit voort is gekomen als Jazz, Beat, Ritme, etc. etc. in alle talen. Dat is natuurlijk wetenschappelijke nonsens, net zulke nonsens als Beet- hoven-muziek de beste en de meest hoogstaande zou zijn en niet de ga melan! Nu over die gamelan. Wij Indo's alle 200.000 of 500.000 kennen deze mu ziek niet (of niet voldoende,Red.), die van onze grootmoeders. Hoewel het haast niet mogelijk was, geboren te worden op welke plaats dan ook, zon der dat haar klanken ons als eerste bereikten, naast Moeders stem. Waarom? Om Chinese muziek was het gebruike lijk wat te lachen en dat praat niemand mij uit het hoofd! Gamelan is velen vreemd, evenals ons moedervolk, haar taal en kunst, haar godsdienst en adat. Het was tot 1941 bijna noodzaak voor klerken om Commies te worden om NOOIT met "Inlanders" om te gaan. Anders was men zo'n kampong-Indo en kon men niet vooruitkomen. Voor de kinderen vooral was het be langrijk, zodat de meisjes niet met "Inlanders" mochten dansen. Wat niet gold voor de Totok met positie en de Rijke Indo, want dan was het "een ruime blik hebben!" Maar dat geldt nu niet meer, nu we veilig zijn. Achter deze uitvlucht kan nu geen een Indo zich meer verstop pen! Luistert toch naar die gamelan, laat Uw gevoel spreken en niet Uw ver stand. Zet er Uw hart voor open, maak er één raampje voor open in Uw hart van langzamerhand Europees beton. Het is zelfs moderne architectuur! Ra men open zetten om licht door te laten en GAMELAN is licht en warmte. Het is onmogelijk voor zoveel volkeren om eikaars grammatica en woorden schat te leren begrijpen, maar zeer goed mogelijk om elkaar aan te voe len door te luisteren naar eikaars mu ziek. Dat wat uit het binnenste komt opwellen. Van hart tot hart. Vooral voor ons die het voorrecht hadden in Indonesia geboren te zijn, zwevende op de klanken van hun muziek. Wanneer men alle raampjes afgren delt, weigert ze te openen, niet eens op een kier voor wat er zou binnen kunnen komen van de Overkant, om onze rust te verstoren, dan zullen ook de geslachten, die na ons komen, ons goede voorbeeld volgende, blind blij ven voor elkaar. En blijven wantrou wen. En blijven kwetsen. F. CRAMER Wat de heer Cramer met betrekking tot de Indonesische muziek aanvoert, is ongetwijfeld voor vele andere "be trokkenheden" van toepassing. Maar komen we dan niet - voor de zoveel ste keer - op het onderwerp "culturele integratie"? Het is voor de schrijver misschien wel prettig te weten dat juist gamelan in Nederland nog een vrij goed gehoor heeft. Gamelan-pla ten worden, van alle soorten Oosterse muziek nog het meest gekocht en er zijn zelfs diverse gamelan-cursussen die zeer verdienstelijke orkesten af leveren die zich met trots op bepaal de evenementen presenteren. Het gaat dus eigenlijk niet om de gamelan alleen. Om nog meer. Red. TT. (Vervolg: "Cirebon") Vermeldenswaard is nog een inci dent medio 1961,' toen de Engelsen niet meer zo gelust waren. De kapitein van een Shell olie-coaster (Engels man) voer de haven uit. Halverwege de pieren werd zijn schip door de havenbewaking "bewerkt" .met een lichte mitrailleur. Op de rede werd hij ingehaald door de plaatselijke Agent Shell, de heer Rifai, die hem overreed de terug te keren... De kapitein kreeg kamerarrest in hotel "Ribbering" waar ik ook logeerde. Een hoge Pertamina functionaris heeft hem toen eruit moe ten halen. Het ging erom dat de kapi tein opdracht zou hebben gekregen om zo en zo laat te vertrekken en de havenautoriteiten zeiden dat ze nog geen "groen licht" voor het vertrek hadden gegeven, en dat het dus geen "macam" was. Dat het schip vol ben zine niet is opgeblazen mag een won- "Jullie zijn veel te zachtmoedig, pak toch de deegrol" der heten. En dat midden tussen de pieren HOE SNEEUWWITJE MIJ PIKZWART MAAKTE Enige tijd zag ik op de televisie hoe spannend Televizier wel is. U herin nert het zich vast nog wel, die man die Televizier las op het dak balan cerend met zijn fiets, de man van die emmer water, etc. Voor mij is het Tong-Tong! Het kan een twintig jaar geleden ge weest zijn, toen in Tong-Tong het ver haal stond van "Sneeuwwitje". Ik had broodpudding in de oven op zo'n vier- pits petroleumstel gezet, want een gasfornuis bezat ik toen nog niet. Het vervelende van het petroleumstel was, dat na verloop van tijd de pitten wat lager gedraaid moesten worden, an ders walmden ze zo. Ik bleef in de keuken zitten en las ge boeid het bovengenoemde verhaal. Moest er zo om lachen, omdat ik me alles zo levendig voor kon stellen. Af en toe las ik hardop, voor mijn moe der, die vanuit de zitkamer riep: "Als ze vroeger zo tegen je spraken, trok je je neus voor ze op!" Moest er nog harder om lachen, ik had het gewoon niet meer! Het werd zo sedep gezegd. Och, waarden verande ren immers na verloop van tijd! Het leek of het wat donkerder werd. "Alweer mendoeng", dacht ik en las al schaterlachend het verhaal verder uit. Toen ik op keek, viel me de scheme ring op. Ik zag roetdeeltjes dwarrelen en sjee, mijn neusgaten pikzwart mijn oren pikzwart! was vergeten de pitten lager te draaien G.B. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 11