Laurens Walter Walraven Vliegtuigbouwer in Nederlands-lndië (I) Door O. G. WARD Tot nu toe heb ik artikelen gewijd aan de Militaire Luchtvaart van het KNIL en de Civiele Luchtvaart (KNILM) in de oorlogsdagen tussen 8-12-1941 en 8-3-1942. Thans moge uw aandacht worden gevraagd voor één der belangrijkste pioniers op het gebied van de vliegtuigbouw, die de Nederlands-Indische luchtvaart heeft gekend. Laurens Walter Walraven een vliegschool had. Tot 31-5-1921 was Walraven hier bedrijfsleider. Er zou een tweemotorig vliegtuig voor 16 personen worden gebouwd, maar dat is nooit gebeurd. Hij had steeds uitstel voor militaire dienst gehad, maar op een gegeven moment moest hij in dienst. Hij besloot naar Indië te gaan en in Bandoeng kwam hij bij de Technische Dienst van de jonge Luchtvaart Afdeling (LA) van het KNIL als chef tekenkamer. Dit was een teleurstelling want ais con structeur kon hij zich daar niet ont plooien. Maar Walraven tekende toch een vliegtuig en drie technici van de LA en 12 vakmensen bouwden dat toe stel in een ijsfabriek in Bandoeng. Zo ontstond de Pattist-Walraven PW-1, een open sportvliegtuig voor twee per sonen met duwschroef (PK-SAM) De naam van M. J. P. Pattist is hier mee verbonden omdat hij op het idee was gekomen om een vliegtuig te bouwen. Kapitein vlieger bij het KNIL werd hij later plv. Chef Vliegdienst bij KLM. Walraven berekende het ont werp en zette het op papier. Destijds schreef "Jane's all the worlds aircraft" (internationaal naslagwerk van vlieg tuigen): "He claims to be the only constructor building aircraft in the tro pics with the aid of natives" - inder daad, die Indische - en Indonesische jongens waren vakmensen en volde den uitstekend. En aldus vloog op zekere dag de 1e Lt. vl. B. H. F. van Lent de PW-1 op Andir in, het eerste in Ned.-Indië gebouwde vliegtuig. Dat was in 1931. Het vliegtuigje voldeed uitstekend en werd geregistreerd onder PK-SAM. "Het zeilde als een fauteuil door de lucht" weet mevr. Walraven zich nog te herinneren. De Indonesiërs noem den het "Kapal-lkan", omdat het zo sterk op een vis leek. Het vloog de "Uiver" tegemoet, toen deze na de opzienbare London-Melbourne vlucht Stel dat dit gebeurd zou zijn - Ame rika, het land waar het zakenvliegtuig na de oorlog zo'n enorme vlucht heeft genomen. Wat een toekomst had Wal raven ook daar kunnen opbouwen. Helaas dat hij zo jong is gestorven: tijdens de oorlog op weg naar de Birma-spoorweg. Maar zijn vliegtuigen die hij ontwierp en bouwde en de men sen die hierbij betrokken waren zijn het waard om opnieuw onder de aan dacht te worden gebracht, met Wal raven als middelpunt van dit artikel. Hij werd in 1898 in Amsterdam ge boren. De luchtvaart moet hem al vroeg hebben aangetrokken, want na een aanvankelijke baan als tekenaar in de carosseriefabriek Schutte en Van Bakel, ging hij in februari 1916 naar Spijker (Trompenburg) waar hij als tekenaar werkte aan de vliegtuig types Farman, de Nieuport en de Spij kers. Omdat de Spijkerfabrieken geen lang leven beschoren was ging hij per 1-1-1919 over naar Van Berkei's Patent die behalve vleesmolens en weegschalen, ook de Brandenburger WA en WB-vliegtuigen in licentie bouwde. De fabriek stond onder tech nische leiding van Ir. Von Baumhauer, die later directeur werd van de Rijks studiedienst voor Luchtvaart. Van hem kreeg Walraven 's avonds les en leer de veel van hem. Toen Von Baum hauer wegging volgde Walraven hem in november 1919 op als bedrijfs leider. Toen ook deze vliegtuigfabriek ter ziele ging, ging Walraven in juni 1920 over naar de nieuwe fabriek van Carley in Ede, waar Carley tevens De Pattist - Walraven PW-1. Het is bekend onder de lezers, die de vooroorlogse tijd hebben meegemaakt in Ned.-Indië, dat de ML, KNILM en de Sportvliegerij vele bekenden heb ben voortgebracht. Namen als de le gendarische kapitein vlieger Jaap van Helsdingen, KNILM gezagvoerder van Messel, oprichter van de WC Renée Wittert, sportvlieger Khouw Khe Hien - om er maar enkele te noemen - leven tot nu toe in de herinnering van velen en staan vermeld in boeken, manus cripten of artikelen. Maar zeer weinig is bekend over één der belangrijkste vliegconstructeurs, de de Nederlandse samenleving heeft voortgebracht. Van hem kan worden gezegd dat één van zijn sportvliegtuigen - door hemzelf geconstrueerd en gebouwd - in 1935 een wereldprimeur heeft veroorzaakt, door de route Batavia - Schiphol v.v. zonder noemenswaardige problemen te vliegen. Zijn naam: Laurens Walter Walraven. Naast namen als Anthonie Fokker en Frits Koolhoven dient zijn naam te worden genoemd. Hij ont plooide zijn talenten in Ned.-Indië en uit vergeelde brieven is gebleken dat zijn kundigheid zelfs ver buiten de grenzen van het Ned. koninkrijk be kend was. Hij bouwde zijn vliegtuigen in het toenmalig Ned.-Indië en hij bouwde ze alle in zijn vrije tijd: een "doe- het-zelver" dus. Zijn ideaal was het scheppen van een vliegtuigindustrie in dat land. Walraven was ook pionier op het gebied van het zakenvliegtuig en liep hiervoor met plannen rond om in de toekomst naar Amerika te gaan. 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 10