Huize St. Lebuinus in Deventer in 1934 te Bandoeng kwam landen. Omstreeks 1936 kwam helaas een einde aan de PK-SAM toen deze een noodlanding moest maken op een voetbalveldje en lelijk werd bescha digd. Overigens zonder persoonlijke ongelukken. Heel wat leden van de Bandoengse vliegclub hebben met de PK-SAM gevlogen. De vliegclub huur de het toestel - de bouw werd door Walraven zelf gefinancieerd, maar voor de materialenkosten ontving hij bijdragen van zijn enthousiaste vrien den. Ondertussen werd Walraven lucht vaartkundige bij de LA. Later werd hij ook belast met de inspectie van bur gervliegtuigen. Het meest bekend en het meest suc cesvol van de Walraven-vliegtuigen was de Walraven W-2 geworden. Een twee-motorig zakenvliegtuig dat werd ontworpen en gebouwd in opdracht van de Chinese miljonair en sport vlieger Khouw Khe Hien, eigenaar van de Merbaboe vlees- en broodfabrie ken op Java. En zo werd ergens in een loods op Pasar Kaliki in Ban doeng de houten W-2 gebouwd. De onderdelen werden naar Andir ge bracht waar de machine in een han- gaar van de luchtmacht werd gemon teerd. De militaire vlieginstructeur 1e Lt. C. Terluin vloog de W-2 op 4-1- 1935 op Andir in. De Walraven W-2 bleek het fantastisch te doen. Khouw Khe Hien die in 1938 met een Glenn-Martin bommenwerper tijdens een verduisteringsproef verongelukte - kon zijn vliegtuig binnen een uur vliegen. En zo had Ned.-lndië - toen al - haar eerste zakenvliegtuig. De prestaties van de W-2 bleken zo goed, dat al gauw het plan werd geopperd om er een vlucht mee te maken naar Nederland. Voor het eerst met een sportvliegtuig van Indië naar Neder- Links: De aankomst van de "Walraven II" in Holland. V.l.n.r.: de It.-vlieger C. Terluin, de Heer Khouw Khe Hien eigenaar van het toestel en de Heer Walraven. Rechts: De Walraven W-2. W-2 nog twee weken in Londen ge weest. De Engelsen vergeleken de W-2 met de houten De Havilland DH-88 Cornet, die de Melbourne-race won. Ook An thony Fokker, die bij de aankomst van de W-2 te Schiphol aanwezig was vond het vliegtuig mooi. Kortom, een ieder had bewondering voor de W-2 en de prestaties die het leverde. Op 1-11-1935 vertrokken ze van Schiphol terug naar Ned.-lndië en op 12 no vember stond het ranke vliegtuig weer op Tjililitan. In 71 vlieguren werd de terugreis gedaan. Wat minder bekend is het feit dat Khouw Khe Hien met de Walraven W-2 ook een vlucht naar China heeft gemaakt, waar het toestel enorm de aandacht trok. Ook Khouw Khe Hien had plannen - als een goed zakenman - om in Indië een vliegtuigindustrie op te zetten, samen met Walraven. Het is ook vrij onbekend dat Albert Ples- man de licentierechten van de Wal raven W-2 wilde kopen om er een grotere luchttaxi van te maken voor de KLM. In een brief gedateerd 8-5- 1935 en gericht aan "Luchtvaartkundig Ingenieursbureau Walraven, N. Mer- deka 14 te Bandoeng" stelde de grote baas van de KLM zijn vragen aan Walraven. Vast staat dat Walraven zijn derde ontwerp - de Walraven W-3 - voor Plesman ontwierp. Het was een twee-motorig vliegtuig voor vier inzit tenden, die als luchttaxi dienst zou kunnen doen. Het bleef bij een ont werp en de W-3 is nooit gebouwd. (slot volgt) Ware moed lijkt op een vlieger: wel verre van hem neer te werpen, doet een tegenwind hem juist stijgen - John Petit-Senn land. Het was een stoutmoedig plan, maar Terluin en Khouw Khe Hien wer den er hoe langer hoe enthousiaster voor. Inderdaad is die vlucht gemaakt in 1935 - in 12 dagen - over een af stand van 8900 mijl van Tjililitan naar Schiphol. Een fantastische prestatie, want de W-2 had nog géén radio, geen intrekbare wielen en het aantal navi- gatie-instrumenten was beperkt - de beide vliegers zaten achter elkaar in de nauwe romp. Op 9-9-1935 startte de PK-KKH (van Khouw Khe Hien) met Terluin en de eigenaar aan boord vanaf de basis Tjililitan. De normale KLM route werd gevolgd en tot Aleppo ging alles goed. Maar op een uur vliegen van Istan- boel kregen zij motorpech als gevolg van een lekkende olieleiding, en een noodlanding was onvermijdelijk. Zij landden op een glooiende heuvel na bij Nifren en werden gevangen ge nomen omdat zij voor spionnen wer den aangezien. De kist en inzittenden waren 24 uur spoorloos verdwenen en iedereen inclusief Walraven maakte zich ernstig bezorgd. Maar toen ge telefoneerd werd met Istamboel kwam alles in orde en groot was de vreugde toen bericht kwam dat de vliegers te recht waren. In 20 minuten werd na de aankomst van de reddingsparty de motor gerepareerd en heuvelafwaarts steeg het vliegtuig weer de lucht in. De ontvangst op Schiphol was over weldigend - autoriteiten - lauwerkran sen en ook Walraven, die speciaal met de KLM naar Nederland vloog om bij de aankomst van zijn W-2 op Schiphol aanwezig te kunnen zijn. Er waren drie dagen verloren gegaan onderweg - In Dresden was ook oponthoud ge weest. - de tocht had in 81/2 dag vol bracht kunnen worden. Tijdens hun verblijf in Nederland zijn Khouw Khe Hien en Terluin met de Kijk in de "TONG TONG" van 15 juni 1977. Denkt U erover om in de toekomst onze gast te worden? Neem dan eens schriftelijk of telefonisch contact op. Telefoon: kengetal 05700 abonneenummer 16305. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 11