Terug van weggeweest (I) INDONESIA "Stichting DE NIEUWE BRUG" B.V. f f f f f f f f f f Waar en hoe begin je als je na 25 jaren geduldig gewacht te hebben eindelijk terug bent van weg geweest? Je kijkt nu en zit. Toen keek je ook, maar je zag maar half. Hoe de zon de blaren van de klapperbomen don kergroen doet glanzen, hoe het aan de blaren van de pisangbomen ver schillende nuances groen geeft, van heel licht tot heel donker. Hoe het alle kleuren feller doet uitkomen. Hoe heel erg wit de bloem van de Kem- bodja is. Het levendige gekrioel van mensen. De ontelbare betjaks. Zo veel dat je je afvraagt of ze allemaal wel tenminste één vrachtje krijgen per dag, en zo niet, waar leeft zo'n betjakbestuurder dan van? De hitte. "Net als bij ons in Jersey in de zo mer," zegt m'n man. En zo is het. Indië is geschiedenis. Indonesia is vandaag, on the move, zoals ze het hier zeggen in de U.S. In elke grote stad (en zelfs kleine), krioelt het van allerlei soorten "rij- gelegenheid": driewielige voertuigen die er nogal wankel uitzien, betjaks met en zonder motor. In Medan heb je veel van die heli-tjaks (betjak met motor), de bestuurder hoeft zich niet ziek te trappen. Het ding gaat vanzelf, voortbewogen door een lawaaierig knetterend motortje. Mini-busjes vol geladen tot aan de nok met mensen en krandjangs en beesten. De moder ne versie van de opelet. We zagen acht poten uit zo'n busje steken. Twee kambings. Alhoewel, er is geen twijfel aan, bedwelmd door benzine walmen, nu toch nog springlevend, straks sa- tee of gulee. Grote bussen, auto's van het jaar nul en van recenter da tum. En naar gelang de streek die je bezocht, dogears, andongs, tjikars. We zaten eens vast in het verkeer, en wat veroorzaakte een nog grotere op stopping? Een tjikar die doodrustig z'n weg wurmde tussen een jeep en een vrachtwagen. Scooters en motor fietsjes. Yamaha en Suzuki doen er geweldige zaken. Een hele familie op één motorfietsje. Al d^t verkeer helpt reuze mee aan het vervuilen van de lucht. Over de stad hangt een waas van uitlaatgassen. Als iemand daar nu wat aan doen kan? Het is een free- for-all. We zien er echter heel weinig ongelukken op straat. We horen geen gescheld en iedereen rijdt en loopt, zo gezien erg goed gehumeurd, naar zijn of haar plaats van bestemming. Hoe kan dat? Dan was er Eddie, de- taxi chauffeur die ons van Jakarta naar Bandoeng reed. Zeeziek! Hij vloog door de bochten op de Poentjak met een stel tot op de draad versleten achterban den. Toen m'n man daar wat van zei was het antwoord: "maar de voor banden, meneer, zijn nog heel goed." Wat begin je tegen zulke logica? "Pelan Pelan sadja, "bleef m'n man maar zeggen, waarop gereageerd werd met een Colgate lach. En toen de knalpot losrammelde vlak nadat we de Poentjak waren gepasseerd, stond Eddie rustig toe te kijken met een sigaret elegant tussen z'n vingers, hoe twee kerels met kennis van zaken en met ons nog in de wagen, het hele geval de lucht in krikten en het euvel verhielpen in minder dan een half uur. Natuurlijk werd er wat gezegd over die knalpot, waarop Eddie's laconieke antwoord was: "O, tidak apa apa, tju- ma tjoplok." Met andere woorden waar maakten we zo'n drukte over, had het niet veel erger kunnen zijn? En was dat dan niet zo? Maar op de terugweg weer tjoplok die knalpot en weer op de Poentjak! Deze keer was er geen bèngkèl in de buurt, wel veel theetuinen. We zijn toen met z'n allen in een mini-bus gestapt, een opelet. Dat is durf, laat me je dat even zeggen. Maar we moesten om één uur op Kemayoran zijn en 't was half twaalf! We hielden onze harten vast, de chauffeur reed geweldig. Hij zou met gemak de eerste prijs halen in dé Indianapolis 500. Echt. Hij had hart voor onze situatie, getuige de vaart waarmee we Kemayoranwaarts reden. (Foto: J. L.) Pech echter reed met ons mee. Even voor Jakarta minderde onze man vaart en toen we hem vroegen "ada apa?", kregen we te horen "da ban kempès." Ik geloofde het niet eens, het kon niet waar zijn. Maar het was waar. Chauf feur en kernet togen aan het werk, met vijf mensen en even zovele kof fers er nog in ging het opeletje de lucht in en was voor we 't wisten al van een nieuwe band voorzien. Goo chelaars. Met dezelfde noodvaart wa ren we alweer op weg, en haalden de plane. Net op tijd. Een beetje duizelig, maar op tijd. We hadden een ritje achter de rug in één van Indonesia's meest populaire, maar minst veilige voertuigen, de opelet. J.L., U.S.A. biedt aan in samenwerking met "Holwerda Reizen" Uw retourvlucht van Amsterdam naar: Los Angeles vertrek 10-12-77 1171 p.p. San Francisco vertrek 10-12-77 1171 p.p. New York vertrek 8-12-77 765, p.p. New York vertrek 23-12-77 817, pp Toronto vertrek 10-12-77 784, p.p. Vancouver vertrek 10-12-77 1008, p.p. Jakarta dagelijks v.a. 1795. p.p. Bangkok dagelijks v.a. 1553, p.p. Hongkong dagelijks v.a. 2050, p.p. Australië dagelijks v.a. 2800,— P-P- Informaties bij "Holwerda Reizen", Loosduinsekade 497, Den Haag, telefoon 070 - 45 03 88. ~A PRAKTISCH LEERBOEK HOOR DEQ1MNERS DOOR J.rwn.flRSATtl ROTS omvat grammatica, oefeningen, idioom en uitspraak omvang: 236 blz. formaat: 15 x 22,5 cm prijs 32,50 verkrijgbaar bij de boekhandel of bij Boekenuitgeverij Keesing BV postbus 5007 - Amsterdam 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 12