Laurens Waller Walraven (slot) Links: De PK-SA1, rechts: Walraven met zijn familie voor het vliegtuig. 6 Vliegtuigbouwer in Ned.-lndië door O. G. WARD Het is ook slechts aan weinigen bekend dat een bekende Amerikaanse journalist een W-2 wilde hebben. Mevr. Walraven is in het bezit van een brief, geschreven door Karl H. von Wiegand, Europees correspondent en vertegenwoordiger van de Hearst Newspapers, die op 5-3-1935 uit Parijs aan Walraven schreef dat hij in de vliegbladen "Flight" en "Aeroplane" artikelen had gelezen over de W-2 en hem tevens vroeg of dit vliegtuig wellicht in Holland in productie zou komen en wat de prijs zou moeten zijn. Woordelijk schreef hij: "If your monoplane lives up to the figures given in the aero journals, it seems to be what many private owners like myself are looking for In het kort samengevat: de W-2 van Walraven had de belangstelling van de groten in de vliegwereld en de pers. Het moest geweldig zijn ge weest voor de maker van de W-2 en zijn assistenten: a. de 1e Lt.vl. C. Terluin, die bijna da gelijks de werkzaamheden bij de bouw van de W-2 volgde en het toestel invloog; b. de kapt.vl. H. G. de Kruyff van Dorssen, die artistieke medewer king verleende bij de bekleding en de beschildering van het vliegtuig, dat een blauwe bies om de alumi- nium-kleur had; c. de heren Noordhoorn, Alberding en Rietbergen die meewerkten met het maken van constructietekeningen en rekenwerk; d. de heren Moen en Pelle die mee hielpen bij de bouw van romp en vleugels; e. de heer Elsink die zorgde voor de motorinstallatie, de instrumenten- inbouw en de montage; f. de heer Franswa die zorgde voor de roeren, besturingsorganen, mo- torbokken, landingschassis, tanks en bekapping. Helaas werd de W-2 bij de Japanse inval op Java vernield, waarbij wij ons nog afvragen wat er met de machine is gebeurd, nadat Khouw Khe Hien in februari 1938 tijdens een verduis- terings-oefening met de Glenn-Martin nr. 506 van de ML/KNIL verongelukte. Het derde Walraven-vliegtuig dat ge bouwd werd was de W-4, een sport- vliegtuig met twee open cockpits ach ter elkaar. Omstreeks 1-2-1938 werd het toestel naar de LA te Andir over gebracht om daar te worden bekleed en geverfd. Op 14-4-1938 maakten de kapiteins vlieger Terluin en Te Roller er de eerste vlucht mee. Opnieuw waren de testvliegers enthousiast. "En zeker is het dat de door de heer Wal raven gegarandeerde kruissnelheid van 160 km per uur ruim wordt over schreden: een prachtige prestatie met een 60 pk motor" zo lezen we in het blad "Luchtvaart" van juni 1938. Maar niet alleen de snelheid gaf bij de vliegers enthousiasme - ook de lan dingssnelheid en de bestuurbaarheid tijdens de landing was buitengewoon goed. Het bleek een uitermate ge schikt vliegtuig voor sportvliegerij. De vliegclub te Bandoeng had werkelijk redenen om de heer Walraven dank baar te zijn, want nimmer zou zij in staat zijn geweest een dergelijk pres tatievliegtuig tegen een zo lage pnj_ te verkrijgen. In het tijdschrift "Lucht vaart" van juni 1938 werd een lang en positief artikel gewijd aan dit vlieg tuig en het eindigde met: Wij wensen de heer Walraven van harte geluk met dit buitengewoon geslaag de ontwerp en hopen dat vele sport vliegers in Indië tot aanschaffing van dit ultra moderne vliegtuigje zullen overgaan". De Walraven-4 werd gebouwd op uit nodiging van de Nederlands-Indische Vliegclub (NIVC), die in mei 1937 met betrekking tot aanschaf van nieuw materiaal een aantal eisen opstelde, waaraan dit nieuw materiaal - uit in structie-oogpunt - moest voldoen. De eisen omvatten ondermeer een grote economie, goede stunteigenschappen, bepaalde technische snufjes, een prac- tisch plafond van minstens 4000 meter vanwege de bergen en hoge bewol king in de tropen, een lage landings snelheid en een kruissnelheid van min stens 160 km/uur. Er was geen vlieg tuig op de wereldmarkt die aan al deze eisen voldeed totdat de W-4 verscheen. Proefvluchten met de W-4 werden o.a. gemaakt door de invlie- ger van de ML/KNIL de 1e Lt.vl. wnr. Th. G. J. van der Schroeff en door Ir. Oyens en beiden noemden de ei genschappen al met al zeer gunstig. Van dit type werden er in het totaal twee stuks gebouwd, de PK-SAI en de PK-SAU. Het is alleen maar jammer te noemen dat van dit type niet méér voor de Indische vliegclub zijn ge bouwd. Op papier is er nog een Walraven W-5 geweest, maar is nimmer gepubli ceerd. Walraven ontwierp de W-5 in Lt.vl. C. Terluin (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 6