AHMED EN ZIJN ONTVOERDERS Zonder enige aanspraak te willen ma ken op de enige juiste verklaring van wat er precies met Ahmed gebeurd is, (zie Tong Tong van 1 november), zie ik toch enige mogelijkheden van een denkbare oplossing. We zetten de ver schijnselen eerst even op een rijtje. 1 Ahmed is spoorloos verdwenen 2. de sleutels van de bungalow wer den op een tafel in de keuken ge vonden 3. Ahmed werd na een bepaald aantal dagen op de binnenplaats voor de voeten van mevr. A. in een foetus houding "teruggevonden" 4. later gemaakte foto's van Ahmed op de binnenplaats mislukten 5. Ahmed kon geen verklaring geven hoe hij op die binnenplaats terecht was gekomen 6. Ahmed kon nauwelijks praten, staan en lopen en was volslagen uitgeput 7. dat dit gebeuren plaats heeft ge vonden nadat hij door drie grote en zwarte mannen was aangesproken. Bovenstaand gebeuren behoort tot de vele occulte verschijnselen, die ons verstand te boven gaan en onbegrijpe lijk blijven, tenzij wij het feit kunnen aanvaarden dat er buiten dit aards leven nog een ander leven bestaat- Zo zijn de meeste mensen te rationeel in hun denken om zo'n belevenis zelf te kunnen ervaren dat wil zeggen: men is te "stoffelijk" ingesteld en daardoor onbereikbaar voor die andere wereld, die de astrale wereld genoemd wordt. De innerlijk hoogstaande mensen zijn niet bereikbaar voor de lagere per soonlijkheden uit de astrale wereld, wel voor de goede geesten of be schermengelen. Met andere woorden ohze Ahmed moet iemand zijn geweest, die innerlijk openstond voor de astrale wereld waardoor hij te bereiken was, anders was het kontakt niet mogelijk geweest. Er is nu iets mis met die binnenplaats van de bungalow, immers door Euro peanen gemaakte foto's op die plaats met Ahmed in zijn foetus-houding mis lukten. Zo'n plaats noemt men in In- doniesië een "tempat angker", een soort magnetisch veld waarbinnen merkwaardige verschijnselen plaats kunnen vinden. Hier in West Europa kennen wij ook die soort plekken, die wereldvermaard heid hebben gekregen zoals bv Lour- des en Fatima en waar eenvoudige kinderen en zij alleen met de wonde ren werden verbonden. De mensen om hen heen bleven als het ware buiten spel. In mei 1917 werd het "zonne wonder" door duizenden mensen waar der zelfs sceptische journalisten be leefd. Toch zijn er nog mensen, die deze wonderen niet kunnen accepte ren omdat zij zelf er niet in betrokken zijn geweest en vooral omdat zij een andere vorm van godsdienst belijden. Occult of magisch gebeuren waarbij 10 0-rta ó-n* velen uit het voormalig Nederlands Indië direct dan wel indirect betrokken zijn geweest en hierover hun relaas geven worden hier als regel niet au sérieux genomen Teruggaande naar de gebeurtenis rondom onze Ahmed, dan zouden wij twee mogelijkheden in overweging kunnen nemen. De eerste mogelijkheid zou het feit kunnen zijn, dat Ahmed op de binnenplaats was gaan liggen om een dutje te pakken en door zijn bijzondere gevoeligheid of mediumi- citeit in de astrale band kwam en zijn wederwaardigheden met de drie zwar te mannen beleefde. Zijn angst deed hem in die foetus-houding zitten ge durende al die tijd totdat zijn mevrouw hem aan haar voeten vond. Haar oe- zonde auraveld deed hem uit die toe stand ontwaken en de astrale bein- vloeding sterk verzwakken, waardoor hij zijn normale bewustzijn terugkreeg. Hij kon moeilijk aan zijn mevrouw gaan vertellen dat hij tijdens zijn middag dutje overrompeld was op die binnen plaats. De tweede mogelijkheid zou ook kun nen zijn dat Ahmed wel de waarheid heeft gesproken dat hij buiten de bun galow op weg naar huis de drie zwar te mannen ontmoet heeft met de ge volgen van dien. Dat dit een "astrale ontmoeting" was staat buiten kijf. Door de verschijnselen van demateria lisatie en materialisatie werd Ahmed van buiten de bungalow op de binnen plaats gedeponeerd waar hij later in de trancetoestand door mevr. A. werd aangetroffen, op dezelfde wijze verlost als boven omschreven. Een medium die bovengeschetste verschijnselen kan beleven noemt men een physisch medium Dat zou Ahmed best geweest kunnen zijn. Een gebeuren zoals Ah med meemaakte is dus "rationeel" niet op te lossen, dat vereist 'n benadering op hetzelfde niveau als de achtergrond van het gebeuren zelf. Het is dus een kwestie van kunnen en willen "zien" als wij in ons dagelijks leven derge lijke verhalen horen of lezen, maar vooral belangstelling hebben voor de ons nog onzichtbare wereld. E. E. ALBERT WIJ helpen U GRATIS Inlichtingen te ver zamelen voor Uw familiestamboom. Wilt U s.v.p. Uw medewerking hieraan verlenen door zelf op te geven wat U van de be treffende familie weet. U kunt daarvoor een model aanvragen. Voegt U altijd een gefrankeerde, zelf geadresseerde envelop pe bij I INDISCH FAMILIE ARCHIEF Vreelandsestraat 14, Den Haag, tel. 070 - 45 44 06. BITTERE DJAGOENG Naar aanleiding van het ingezonden stukje "Djagoeng" wil ik een waar verhaal doen. Onze Indische buurjongens gingen op een prachtige zomeravond naar het veld om djagoengs te tjopetten. De boer was op dat moment afwezig, maar buurtbewoners hadden de jon gens tijdens hun "arbeid" betrapt. Het gevolg was, dat de hermandad ge alarmeerd werd. Deze kwam met groot materieel; overvalwagens en honden. De paar djagoengs werden in beslag genomen en onze jongens mochten een nachtje op het politiebureau lo geren. Er werd proces-verbaal opge maakt en onze tjopetters kwamen voor de rechter. De kandjeng besar wist er geen raad mee. Uiteindelijk liet hij ze gaan. "Niet de moeite waard," zei de rechter gemoedelijk. Opgelucht gingen de knapen huis waarts. Van hun zakgeld kochten ze een doos sigaren voor de boer, die van het hele drama onkundig was. Deze lachte er hartelijk om en de jon gens kregen toch nog hun fel begeer de djagoengs. L. VAN DEN WORM-FLOHR MOMOKS EN ANDERE WEZENS In Tong Tong No. 5 dd. 1 oktober jl. las ik het artikel van G.H.B. over de, naar ik meen bij iedere Indo bekende, Poentianak. De door de schrijver ge noemde hoedanigheden komen echter niet helemaal overeen met wat ik over dit wezen leerde. De Poentianak of, zoals ik het geleerd heb, Koentilanak (wat zoveel betekent als "kidnapper") zou een schone, jonge vrouw zijn met gitzwarte lokken, die over de rug han gen en een gat bedekken. De oorzaak van dit gat, komt nergens in de ver halen tot zijn recht, misschien is dit zoiets als een tache-de-beaute, zo'n moedervlekje, al dan niet nep, bij de dames uit de rococo- en biedermeier periode. Het zou inderdaad een jonge vrouw geweest zijn, die op het kraam bed overleed. Om deze, vrij onlo gische, redenen, zoekt ze haar slacht offers onder jonge mannen, die over het algemeen ook niet hevig tegen stribbelen, naar men zegt. Wat er ver der met het slachtoffer gebeurt, is nooit duidelijk uit de doeken gekomen Ze werden meegenomen en men zag ze niet terug, zo ineens, pfuuit, gee aanslagbiljet inkomstenbelastina, geen B.T.W., niets meer. Dat zij ook vrou wen zou aanranden, werd mij niet ver teld. Maar dit verhaal vertelde mijn oude Tjang en die was altijd van me ning, dat vrouwen elkaar moesten bij staan met raad en daad. Men zou zich tegen dit wezen kunnen verdedigen door een haar uit haar welige dos te trekken, dan was ze weerloos en kon men rijkdom en der gelijke aardse genietingen verkrijgen. Het verhaal gaat ook, dat een sym- (lees verder volgende pagina)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 10