AHMED EN ZIJN ONTVOERDERS
Zonder enige aanspraak te willen ma
ken op de enige juiste verklaring van
wat er precies met Ahmed gebeurd is,
(zie Tong Tong van 1 november), zie
ik toch enige mogelijkheden van een
denkbare oplossing. We zetten de ver
schijnselen eerst even op een rijtje.
1 Ahmed is spoorloos verdwenen
2. de sleutels van de bungalow wer
den op een tafel in de keuken ge
vonden
3. Ahmed werd na een bepaald aantal
dagen op de binnenplaats voor de
voeten van mevr. A. in een foetus
houding "teruggevonden"
4. later gemaakte foto's van Ahmed
op de binnenplaats mislukten
5. Ahmed kon geen verklaring geven
hoe hij op die binnenplaats terecht
was gekomen
6. Ahmed kon nauwelijks praten, staan
en lopen en was volslagen uitgeput
7. dat dit gebeuren plaats heeft ge
vonden nadat hij door drie grote en
zwarte mannen was aangesproken.
Bovenstaand gebeuren behoort tot de
vele occulte verschijnselen, die ons
verstand te boven gaan en onbegrijpe
lijk blijven, tenzij wij het feit kunnen
aanvaarden dat er buiten dit aards
leven nog een ander leven bestaat-
Zo zijn de meeste mensen te rationeel
in hun denken om zo'n belevenis zelf
te kunnen ervaren dat wil zeggen: men
is te "stoffelijk" ingesteld en daardoor
onbereikbaar voor die andere wereld,
die de astrale wereld genoemd wordt.
De innerlijk hoogstaande mensen zijn
niet bereikbaar voor de lagere per
soonlijkheden uit de astrale wereld,
wel voor de goede geesten of be
schermengelen. Met andere woorden
ohze Ahmed moet iemand zijn geweest,
die innerlijk openstond voor de astrale
wereld waardoor hij te bereiken was,
anders was het kontakt niet mogelijk
geweest.
Er is nu iets mis met die binnenplaats
van de bungalow, immers door Euro
peanen gemaakte foto's op die plaats
met Ahmed in zijn foetus-houding mis
lukten. Zo'n plaats noemt men in In-
doniesië een "tempat angker", een
soort magnetisch veld waarbinnen
merkwaardige verschijnselen plaats
kunnen vinden.
Hier in West Europa kennen wij ook
die soort plekken, die wereldvermaard
heid hebben gekregen zoals bv Lour-
des en Fatima en waar eenvoudige
kinderen en zij alleen met de wonde
ren werden verbonden. De mensen om
hen heen bleven als het ware buiten
spel. In mei 1917 werd het "zonne
wonder" door duizenden mensen waar
der zelfs sceptische journalisten be
leefd. Toch zijn er nog mensen, die
deze wonderen niet kunnen accepte
ren omdat zij zelf er niet in betrokken
zijn geweest en vooral omdat zij een
andere vorm van godsdienst belijden.
Occult of magisch gebeuren waarbij
10
0-rta ó-n*
velen uit het voormalig Nederlands
Indië direct dan wel indirect betrokken
zijn geweest en hierover hun relaas
geven worden hier als regel niet au
sérieux genomen
Teruggaande naar de gebeurtenis
rondom onze Ahmed, dan zouden wij
twee mogelijkheden in overweging
kunnen nemen. De eerste mogelijkheid
zou het feit kunnen zijn, dat Ahmed
op de binnenplaats was gaan liggen
om een dutje te pakken en door zijn
bijzondere gevoeligheid of mediumi-
citeit in de astrale band kwam en zijn
wederwaardigheden met de drie zwar
te mannen beleefde. Zijn angst deed
hem in die foetus-houding zitten ge
durende al die tijd totdat zijn mevrouw
hem aan haar voeten vond. Haar oe-
zonde auraveld deed hem uit die toe
stand ontwaken en de astrale bein-
vloeding sterk verzwakken, waardoor
hij zijn normale bewustzijn terugkreeg.
Hij kon moeilijk aan zijn mevrouw gaan
vertellen dat hij tijdens zijn middag
dutje overrompeld was op die binnen
plaats.
De tweede mogelijkheid zou ook kun
nen zijn dat Ahmed wel de waarheid
heeft gesproken dat hij buiten de bun
galow op weg naar huis de drie zwar
te mannen ontmoet heeft met de ge
volgen van dien. Dat dit een "astrale
ontmoeting" was staat buiten kijf.
Door de verschijnselen van demateria
lisatie en materialisatie werd Ahmed
van buiten de bungalow op de binnen
plaats gedeponeerd waar hij later in
de trancetoestand door mevr. A. werd
aangetroffen, op dezelfde wijze verlost
als boven omschreven. Een medium
die bovengeschetste verschijnselen
kan beleven noemt men een physisch
medium Dat zou Ahmed best geweest
kunnen zijn. Een gebeuren zoals Ah
med meemaakte is dus "rationeel" niet
op te lossen, dat vereist 'n benadering
op hetzelfde niveau als de achtergrond
van het gebeuren zelf. Het is dus een
kwestie van kunnen en willen "zien"
als wij in ons dagelijks leven derge
lijke verhalen horen of lezen, maar
vooral belangstelling hebben voor de
ons nog onzichtbare wereld.
E. E. ALBERT
WIJ helpen U GRATIS Inlichtingen te ver
zamelen voor Uw familiestamboom. Wilt
U s.v.p. Uw medewerking hieraan verlenen
door zelf op te geven wat U van de be
treffende familie weet. U kunt daarvoor
een model aanvragen. Voegt U altijd een
gefrankeerde, zelf geadresseerde envelop
pe bij I
INDISCH FAMILIE ARCHIEF
Vreelandsestraat 14, Den Haag, tel.
070 - 45 44 06.
BITTERE DJAGOENG
Naar aanleiding van het ingezonden
stukje "Djagoeng" wil ik een waar
verhaal doen.
Onze Indische buurjongens gingen op
een prachtige zomeravond naar het
veld om djagoengs te tjopetten. De
boer was op dat moment afwezig,
maar buurtbewoners hadden de jon
gens tijdens hun "arbeid" betrapt. Het
gevolg was, dat de hermandad ge
alarmeerd werd. Deze kwam met groot
materieel; overvalwagens en honden.
De paar djagoengs werden in beslag
genomen en onze jongens mochten
een nachtje op het politiebureau lo
geren. Er werd proces-verbaal opge
maakt en onze tjopetters kwamen voor
de rechter. De kandjeng besar wist er
geen raad mee. Uiteindelijk liet hij ze
gaan. "Niet de moeite waard," zei de
rechter gemoedelijk.
Opgelucht gingen de knapen huis
waarts. Van hun zakgeld kochten ze
een doos sigaren voor de boer, die
van het hele drama onkundig was.
Deze lachte er hartelijk om en de jon
gens kregen toch nog hun fel begeer
de djagoengs.
L. VAN DEN WORM-FLOHR
MOMOKS EN ANDERE WEZENS
In Tong Tong No. 5 dd. 1 oktober jl.
las ik het artikel van G.H.B. over de,
naar ik meen bij iedere Indo bekende,
Poentianak. De door de schrijver ge
noemde hoedanigheden komen echter
niet helemaal overeen met wat ik over
dit wezen leerde. De Poentianak of,
zoals ik het geleerd heb, Koentilanak
(wat zoveel betekent als "kidnapper")
zou een schone, jonge vrouw zijn met
gitzwarte lokken, die over de rug han
gen en een gat bedekken. De oorzaak
van dit gat, komt nergens in de ver
halen tot zijn recht, misschien is dit
zoiets als een tache-de-beaute, zo'n
moedervlekje, al dan niet nep, bij de
dames uit de rococo- en biedermeier
periode. Het zou inderdaad een jonge
vrouw geweest zijn, die op het kraam
bed overleed. Om deze, vrij onlo
gische, redenen, zoekt ze haar slacht
offers onder jonge mannen, die over
het algemeen ook niet hevig tegen
stribbelen, naar men zegt. Wat er ver
der met het slachtoffer gebeurt, is
nooit duidelijk uit de doeken gekomen
Ze werden meegenomen en men zag
ze niet terug, zo ineens, pfuuit, gee
aanslagbiljet inkomstenbelastina, geen
B.T.W., niets meer. Dat zij ook vrou
wen zou aanranden, werd mij niet ver
teld. Maar dit verhaal vertelde mijn
oude Tjang en die was altijd van me
ning, dat vrouwen elkaar moesten bij
staan met raad en daad.
Men zou zich tegen dit wezen kunnen
verdedigen door een haar uit haar
welige dos te trekken, dan was ze
weerloos en kon men rijkdom en der
gelijke aardse genietingen verkrijgen.
Het verhaal gaat ook, dat een sym-
(lees verder volgende pagina)