foiij f Pirnf BIJ DE VOORPLAAT Elke nieuwe dag Als je midden in de nacht wat hoort," had mijn vriendin bij wie ik dat weekeinde logeerde, gezegd, "dan is het mijn grootvader maar. "Wat dóét je grootvader dan midden in de nacht?" "Nou ja nacht, nacht, nacht, wat voor ons nog nacht is, is voor hem het begin van de dag Hij is gewend om half vijf op te staan, dan gaat hij mandiën - kun je nagaan! - en koffie maken. Ik hoop dat hij je niet wakker zal maken, jouw kamer grenst aan de overloop." Ik bezit een praktische onhebbelijk heid: een ingebouwd alarmsysteem. Noem me een tijd in de nacht, in de ochtend en ik ben op dat uur klaar wakker, wekkerloos. We zouden om 8 uur worden opgehaald voor een tocht naar Pasir Poetih, dus zo vroeg hoefden we niet op. Maar ja hoor, om half vijf lag ik klaar wakker. Zachte voetstappen, alleen hoorbaar als je die wilde horen, niet aarzelend maar van iemand die gewend is zacht jes te lopen, zich nergens aan stotend of langs-schurend, over de galerij die vol stond met stoelen en potten met planten. Door de kieren van de jaloe zieën drong geen lichtstraal binnen. In de badkamer op het eind van de gang hoorde ik even later het bekende "kebjoer-kebjoer-kebjoer", snel achter elkaar. Het werd een soort hoorspel waarbij ik de beelden zelf kon invullen, ik volgde elk geluid, de handelingen lieten zich makkelijk raden. Nu was hij in de dapoer bezig, een ander zin tuig kwam bij mij in werking: ik rook koffie. Even later weer die voetstap pen, toen, vlak bij mijn slaapkamer raam, het achteruit trekken van een rotanstoel, het specifieke "krèèèt van iemand die gaat zitten. "Goedemorgen," zei ik, een beetje huiverend in mijn kimono. Hij had zijn voeten op de balustrade aelegd, slurp te genietend van zijn kopi toebroek, die in de ijle ochtendlucht geuriger rook dan ooit. "Ik heb je wakker gemaakt," zei hij verontschuldigend, zijn benen intrek kend. "Blijft u alstublieft zo zitten Opa." Ik was verbaasd over dat familiaire "opa", maar het kwam als een intuïtieve be hoefte, een verontschuldiging, omdat ik zijn ochtend verstoord had. "Zal ik ook koffie voor je maken?", vroeg hij, "het water staat nog op het komfoortje." "Ik maak zelf wel," zei ik en toen stoer, hoewel ik er direct verschrik kelijke spijt van had: "ik ga eerst ba den." Hoe kon ik daar blijven zitten met de slaap nog in mijn kleren, naast die frisgebade naar Pear's soap rui kende opa? Malang om 5 uur 's mor gens, weet u hoe koud het water in de mandibak is? Ik zou het nooit meer vergeten. De koffie stond klaar toen ik een rotanstoel naast de zijne trok. "Staat u altijd zo vroeg op?" "Altijd, al gewoon, van vroeger af, op de suikerfabriek ben ik altijd het eer ste op het terrein. Eerst de ketels con trolerenhij vertelde geanimeerd verder, als in herinnering elke hande ling verrichtende, met nauwgezetheid en een bijna voelbare genegenheid voor zijn werk. Toen, al lang geleden. "Maar nu hoeft u toch niet meer zo vroeg op," zei ik, "nu mag u toch uit slapen?" Hij schudde zijn hoofd. "Ma zei vroe ger altijd: de dag is een geschenk van God, je moet direct trima als Hij geeft. Je mag Hem toch niet laten staan?" "Het is nog helemaal donker Opa, de dag begint toch met zonlicht?" "Beter te vroeg, dan te laat, Non. Kom hier, ik zal jou laten zien dat de dag er al is. Nah hier, kijk." Hij was op gestaan, trok me bij mijn arm de tuin in. "Hier, kijk tussen die tandjoeng- boom en de manggaboom van de bu ren, zie je, zie je?" Ik zag niets. Zo'n oude tuin vol bomen, klimop, heesters, een hoge dichte pag- ger, die geen zicht bood op het huis of de manggaboom van de buren. Waar opa, waar? Hij richtte mijn hoofd alsof ik een klein kind was, daar, daar. Toen zag ik het. Een lichte plek tus sen het qebladerte en hoe intenser ik keek, hoe lichter, groter de plek. "Zie je? Nah itoe, dat is de zon, dat is richting Tengger, dat is mijn richting wijzer. Van hieruit, tussen de tan- djoengboom en de manggaboom, daar gaat de zon op." Die avond zag ik de zon op Pasir Poe tih ondergaan. Het was warm geweest, de hele dag. Ineens werd de zon zach ter, z a g je haar in haar overweldigen de glorie van oranje, geel en goud, waarbij alles kleurloos werd. Grijze donkere bomen, een grijze zee en grijs zand. Geen blauw en groen en geel meer, alleen licht en goud. God neemt zijn geschenk terug voor 12 uur, dacht ik. Morgen krijg ik de dag terug Opa had het toch gezegd? Driehonderdvijfenzestig dagen, wat deed ik er mee? Was ik er toen de hand me het geschenk toereikte? Of draaide ik me om onder de dekens? Waarom slapen we hier zo lang, zo veel? Er is geen lichte plek tussen een tandjoengboom en een manggaboom. er is geen Tenggergeberqte waarover een vuurrode streep langzaam voort- strijkt. Er is een dik gordijn, stijf dicht getrokken om de koude van de ramen af te weren, er komt geen spleetje licht door, alleen als ik dat spleetje openlaat. Ik regel het begin en het einde van de dag, door het open- en dichttrekken van het gordijn, dat hoort bij de gewoonten in de winter. Het hoort bij het ritueel van de mensen op deze breedtegraad. En ik kan er nog steeds niet aan wennen. Weer een jaar voorbij, we hebben zo veel gehad en naar het lijkt noq meer verloren. 1977 een jaar vol verdriet en wanhoop, van afschuwelijk geweld en spanningen, van natuurrampen en menselijke wandaden, van gewon nen slagen en verloren zielen.. Mijn God, wat deden we met uw Geschenk van Elke Dag? Beginnen we het Nieuwe Jaar net als Opa met een gereinigd lichaam en een dankbaar hart? Is dat, na alles wat we geprobeerd hebben, niet het enige dat ons misschien kan helpen: het geloven aan een Zon die opgaat en ondergaat. En weer opgaat. L.D. ONAFH. IND. TIJDSCHR. - 22e 1AARG. No. 10 Opgericht en geleid door TJALIE ROBINSON (1911 - 1974) Pr Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong Den Haag - Tel. 070 - 54 55 00/54 55 01 - Post giro 6685 of A.B.N. Den Haag Rek. No. 51.56.15.730. Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong B.V. Directie: L. Ducelle Administratie: Th. M. A. Scheulderman Redactie: J. H. Ritman, L. Ducelle. Eindredactie en opmaak: Ch. J. A. Manders, L. M. Boon. Vaste medewerkers: Dr. H. J. de Graaf, Rogier, Poirrié, Mevr. Marsman, G. H. Bartman. Verschijnt de 1ste en de 15e van iedere maand. Prijs per nummer f 2,35. Abt. Nederl. (en E.E.G.- landen behalve Engeland) kwart, f 12.50: halfj. f 25,—: jaar f 48,50. Abt. Europa: jaar f 48,50. Buiten Europa: jaar f 56,50. LUCHTPOST: Abt (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw Zeeland f 96,50; Indonesië f 80.50; Z.-Afrika en Z.-Amerika f 80,50; Canada en Ver. Staten f 68.50; Maleisië, Singapore en India f 80,50; Suriname en Antillen f 68,50. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN Directie en redactie behouden zich het recht voor om grondige redenen aanvragen voor abonnemen ten te weigeren, of deze te beeindigen. Hierover zal de betrokkene altijd van te voren in kennis worden gesteld. De redactie behoudt zich het recht voor copy te weigeren dan wel te bekorten of te wijzigen met toestemming van de inzender. Over genomen be slissingen zal niet in details worden gecorrespon deerd. Het correspondentie- en betalinqsadres voor Ame rika is Mrs. R. Cohen-Top. 13740 Avion Drive, La Mirada, California 90638. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 2